משבר

נפסל קמפיין שילוט אוטובוסים למען תחבורה ציבורית בשבת

חברת כנען מדיה, זכיינית הפרסום על האוטובוסים של אגד ודן: ""לא ראוי לפרסם על כלי התחבורה בו משתמשת אוכלוסייה דתית, פרסום שיפגע ברגשותיה". מנכ"ל "ישראל חופשית", יוזמת הקמפיין: "לא להיכנע להפחדה ולבריונות"

אסף גולן | 8/9/2016 9:51
חברת כנען מדיה שאחראית לשילוט הפרסומי על האוטובוסים בחברות התחבורה הציבורית אגד ודן, פסלה הבוקר (חמישי) קמפיין שילוט אוטובוסים של ארגון "ישראל חופשית", הקורא לתחבורה ציבורית בשבת, מחשש לוונדליזם של האוטובוסים נושאי השלטים. מנכ"ל כנען מדיה, אוהד גיבלי, טוען כי "לא ראוי לפרסם על כלי התחבורה בו משתמשת אוכלוסייה דתית, פרסום שיפגע ברגשותיה".

עוד כותרות:
דיון חירום בכנסת בהשתתפות מנכ"ל דניה סיבוס
"אם הייתי מטפל במידע כמוך כבר הייתי בכלא"

הקמפיין החדש היה אמור לעלות בימים הקרובים עם המסר: "לא סוגרים שבת! דורשים תחבורה ציבורית 24/7!". הקמפיין מגיע גם על רקע האירועים בשבועות האחרונים במסגרת המאבק על עבודות התשתית ברכבת בשבתות, ההחלטה לשתק חלק מרכזי מתנועת הרכבות רק בסוף השבוע האחרון והחשש ששיבושים כאלה ימשכו גם בעתיד; כמו גם הצהרותיו של שר הפנים אריה דרעי בעניין בתי העסק הפועלים בסופי השבוע.

לטענת "ישראל חופשית", הסיבה לפסילת הקמפיין כפי שהתקבלה מחברת כנען היא "לצערנו, אין אישור לעלות את הקמפיין מחשש לשריפת אוטובוסים על ידי חרדים". ב"ישראל חופשית" רואים בהחלטה זו פגיעה חמורה בחופש הביטוי ואינם מתכוונים לוותר בנושא, גם אם הדבר ידרוש לפנות לערכאות משפטיות באמצעות השירותים המשפטיים של המרכז הרפורמי לדת ומדינה.
 
ישראל חופשית
הקמפיין שנפסל ישראל חופשית

יצוין כי סיפור דומה התנהל לפני מספר שנים בירושלים, אז חברת השילוט כנען מדיה סירבה לשים על אוטובוסים בירושלים תמונות של נשים המועמדות למועצת העיר, בשל החשש כי גורמים חרדים יגרמו נזק לאוטובוסים. בזמנו, קבע בית המשפט כי שיקול זה אינו חוקי, והמדינה התחייבה לשפות את חברות האוטובוסים במידה ויגרם נזק לאוטובוסים.

מיקי גיצין, מנכ"ל "ישראל חופשית": "האירועים האחרונים במדינה מהווים הזדמנות לבחון מחדש את הסטאטוס קוו שאינו רלוונטי מזה שנים. סוגיית השבת דורשת לקיים דיאלוג ואנחנו בעד קיומו של כזה, אולם הסירוב לפרסם קמפיין כזה מהווה חציית קו אדום. מדובר בהתנהלות הזויה, וכולנו צריכים לשאול עצמנו באיזו מדינה אנחנו חיים, ולמה אנו מוכנים להיכנע בכזו קלות להפחדה ולבריונות. חברת כנען פוגעת בזכות לנהל מאבק ציבורי ודמוקרטי בתחום הנוגע לכולנו. הדרישה לשירותי תחבורה ציבורית הפועלים בכל ימות השבוע, היא דרישה בסיסית ומובנית מאליה במדינה מתקדמת ומודרנית, מדובר בצורך ממשי והקמפיין אתו רצינו לעלות הוא קמפיין לא פרובוקטיבי ולא מתריס, אלא כזה המביע את רצונם וקולם של אזרחים רבים במדינה, הגיע הזמן שהמדינה תתחיל לשמוע אותם".
 
צילום: מירי צחי
''לא רוצים לפגוע בקהל הדתי''. חרדי ליד אוטובוס אגד צילום: מירי צחי
 
אוהד גיבלי מנכ"ל חברת הפרסום כנען, זכיינית הפרסום על האוטובוסים של אגד ודן, מסר בתגובה: "חברת כנען מפרסמת על אוטובוסים, שהם כלי תחבורה ציבורי המשרת את כל הציבורים במדינת ישראל, גם מסורתיים, גם דתיים וגם חרדים. ציבורים אלו יכולים להיפגע משילוט מהסוג הזה, ולכן לא ראוי לפרסם על כלי התחבורה בו הם בעצמם משתמשים פרסום שיפגע ברגשותיהם. זה משול לכך שחברת אל על תטיס קהילה דתית ותפרסם מסרים פוגעניים. לא עושים זאת וזה לא ראוי. יש הבדל בין שילוט על עמודים שלא נעשה בו שימוש של קהל, לבין שילוט על אוטובוסים".

גיבלי הוסיף כי כנען היא חברה מסחרית, וחלק מהשיקול הוא גם כלכלי: "מניסיון העבר נלמד כי פרסומים כאלו הביאו לגרימת נזקים לאוטובוסים. את הנזקים הללו משלמת לאגד ולדן חברת כנען, שאחראית על הפרסום – ומכך גם על גרימת הנזק. לכן אנו כחברה מראש לא רוצים לפרסם פרסומות כאלו, שלא רק שלא יביאו לנו רווחים - אלא גם יפגעו בנו כלכלית. זהו שיקול עסקי פשוט וברור".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך