Israel Defense

איש השנה של דן ארקין: מנכ"ל לוקהיד מרטין, שיקי שני

תא"ל (מיל') שיקי (יהושוע) שני, טייס חיל אוויר במיל' שהיה הקברניט מוביל המבנה במבצע אנטבה, משמש כיום כ"מקשר ומגשר" בעסקת ה-F-35, שכן עסקאות המטוסים נידונות ונחתמות בין ממשלות ולוקהיד מרטין היא הספקית. שיקי עומד בתווך בין הגורמים בארץ ובחו"ל, מדלג  בין בסיס נבטים לבין המפקדה הראשית של חברת הענק לוקהיד מרטין בטקסס, לבין בסיסי חיל האוויר האמריקני, שם לומדים ראשוני הטייסים ואנשי התחזוקה של טייסת ה'אדיר' הראשונה את הפעלת מטוס הקרב החדיש והמתוחכם ביותר

דן ארקין | 02/10/2016 15:32
 IsraelDefense

מנכ"ל לוקהיד מרטין, שיקי שני הוא איש השנה שלי. האיש שמקשר ומגשר בין בגורמים בארץ ובחו"ל, מדלג בין בסיס נבטים לבין המפקדה הראשית של חברת הענק לוקהיד מרטין בטקסס, לבין בסיסי חיל האוויר האמריקני, שם לומדים ראשוני הטייסים ואנשי התחזוקה של טייסת ה'אדיר' הראשונה את הפעלת מטוס הקרב החדיש והמתוחכם ביותר. הוא משוכנע שכנוע פנימי העמוק, לא רק בתוקף תפקידו כ'ספק', שה'אדיר' מביא כוח הרתעה למדינת ישראל, מביא לחיל האוויר יכולות חדשות ופורצות דרך. "המטוס יתפתח. כל בלוק יהיה טוב מקודמו". בחרתי בשיקי שני כאיש השנה עקב התפקיד המרכזי שהוא ממלא בייזום, הכנה וקידום עסקת מטוסי החמקן, יותר מ'מקשר ומגשר', בהיבטים רבים  מוביל, כשהם שהיה לפני 40 שנה קברניט מטוס ההרקולס מוביל המבנה, בדרך לאנטבה.

שיקי שני ולוקהיד מרטין ישראל חולשים על תחומים רבים של שיתופי פעולה ורכישות עם מערכת הביטחון הישראלית: מטוסי קרב ומטוסי תובלה, חלל, טילים, מערכות חכמות לתקשורת וניהול קרב. שני פעיל ביותר בתחום שיתופי הפעולה בין התעשיות הביטחוניות הישראליות לבין לוקהיד מרטין: 40 חברות ישראליות תורמות תרומתן לפרוייקט ה-F-35. יש לזה היסטוריה: יותר מ-100 מטוסי F-16 שרכשה ישראל בארה"ב הניבו עסקות עם חברות ישראליות ב-יותר משלושה מיליארד דולר במשך 15 שנה. היקף השיתוף בפרוייקט החמקן יגיע ל-4.65 מיליארד דולר. "עד סוף יוני השנה נחתמו הסכמים ב-993 מיליון דולר, עוד בטרם הגיעו לארץ ראשוני ה-F-35".  

שני מנהל את לוקהיד מרטין ישראל מאז 1995, אז אוחדו מרטין מרייטה ולוקהיד לחברה ענקית אחת. היה מעורב ברכש מטוסי F-16 לדורותיהם,  בעסקת מטוסי  התובלה הכבדה C-130J , 'שמשון', וכמובן רכש ה'אדיר'. בעתיד הרחוק יותר יהיה שיקי שני מעורב בעסקת רכש עתידית גדולה -מסוקי התובלה הכבדה, מחליפי ה'יסעורים'. מדובר בתחרות עתידית בין המסוק CH-53K של סיקורסקי (שנרכשה על ידי לוקהיד מרטין") לבין מסוק ה'צ'ינוק' של בואינג.

הוא מיוזמי פעילויות מגוונות של החברה שאינן בתחום כלי הנשק: לחברה יש משרדים בפארק התעשיה בבאר שבע, שם יעסקו  במו"פ בתחומי סייבר, BIG DATA ו-DATA BASES. לוקהיד מרטין שותפה בהקמת CYBER PARK , ארגון שמטרתו קידום שת"פ בין הממשלה לבין המגזר הפרטי בתחומי הסייבר.

"שני המטוסים הראשונים ינחתו בבסיס נבטים ב-12 בדצמבר השנה ויתרם יגיע עד שנת 2020". כך דוחה שיקי שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, את דברי הביקורת הנשמעים בעולם, ובארץ, נגד פרוייקט מטוס החמקן, 'אדיר' בעברית. הביקורת נגד המטוסים היא רב-שכבתית: שאלות בדבר העיכובים, הדחיות והתקלות בפרוייקט, ספקות בדבר נחיצות המטוס לחיל האוויר, ואם כבר נחוץ, השאלה היא כמה מטוסים. ממשלת ישראל הזמינה 33 מטוסי  F-35, ויש לה אופציות לעוד 17. העסקה הגדולה הבאה היא לעוד 25 מטוסי אדיר כדי להשלים הקמת שלוש טייסות חמקן בחיל האוויר. יש דיבורים על כך שבטייסת השלישית יהיו חמקנים מדגם הממריא ממסלולים קצרים ונוחת אנכית.

כאשר שיקי שני מדרים לבסיס נבטים, שם טייסת ה'אדיר', הוא מרגיש הרבה יותר מאשר 'כמו בבית': תא"ל (מיל'). שיקי שני טייס בחיל האוויר, מפקד טייסת מטוסי הרקולס, מפקד בסיס לוד של חיל האוויר בנתב"ג (משם עברו מטוסים לנבטים) ונספח צה"ל בארה"ב.

השנה נחגגו 40 שנה למבצע אנטבה. שיקי היה הקברניט מוביל  המבנה, ועד היום הוא מצר על כך שבמשך השנים גומד מעט חלקו של חיל האוויר במבצע. שיקי היה מפקד טייסת צעיר כאשר הופיע אצלו בטייסת יצחק רבין, ואמר לו במלים אלו: "תסתכל לי בעיניים ותגיד לי שזה ניתן לביצוע. שמעתי את הגנרלים ואת המומחים. אתם חיל האוויר. אתם אחראים. ניתן לביצוע?". שיקי שני השיב: "אדוני, נביא לך מחר את בני הערובה".

וכך היה, והשאר היסטוריה.  



לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך