פתרון לפקקים? קו שיט חדש בין חיפה לעכו

אחרי שני עשורים של תכנון, הספינה "מלכת עכו" תצא לנמל חיפה פעמיים ביום, ותוביל תיירים, תושבים ונוסעים. עלות הנסיעה: 30 שקל לכיוון

יאיר קראוס | 10/10/2016 19:07
תגיות: שייט,חיפה,עכו
לראשונה בישראל: קו תחבורה ימי בין-עירוני, מעכו לחיפה ובחזרה. בנמל הקרוזים התיירותי שבחיפה נחנך היום קו תחבורה ימי חדש שיציע למטיילים, לתיירים ולתושבי המחוז שיט בן כארבעים דקות מחיפה למוקדי התיירות והדוכנים בנמל עכו העתיקה. הקו צפוי להיות אלטרנטיבה תיירותית מעניינת, ואולי גם מענה לפקקים המאפיינים את הנסיעה לאתרי התיירות בעכו העתיקה.

עוד כותרות:
ארגון המורים מגיש תביעת ענק נגד משרד החינוך
ארגון יהודי מברך 'שהחיינו' על החרם נגד ישראל

עלות הנסיעה לכיוון אחד תעמוד על 30 שקלים, נסיעה הלוך ושוב תעלה 55 שקלים. הספינה תשוט ברציפות לאורך קו החוף, ותחלוף על פני נופי הכרמל והעיר התחתית בחיפה, עד לעגינה בנמל הדייגים הציורי במרינה של עכו. "זה המפרץ היחידי בארץ שאפשר לצאת ממנו לעיר אחרת ולראות עוד נופים ודברים מעניינים", סיפר ל-nrg ראיד חורי, מנהל קו השייט "מלכת עכו". לדבריו, "הקו עובר מחיפה ועכו בחזרה ורואים את חומות עכו והכרמל ואת אחד המפרצים הכי יפים בארץ. הוא עדיין לא מנוצל כמו שצריך, אבל אני מקווה שעוד נראה כאן בתי מלון ומסעדות והרבה חיים ותיירות".
 
צילום: מישל דוט קום
''מלכת עכו'' מתקבלת על ידי הגוררות בנמל חיפה בזרנוקי מים, בשיט הראשון צילום: מישל דוט קום

קו השיט יפעל שבעה ימים בשבוע, בבוקר ובערב, בשעות קבועות. בשעה 10:00 תצא הספינה מעכו לחיפה וב11:00 תשוב לנמל עכו. בשעה 15:00 תצא הספינה שוב לחיפה וב-16:00 תצא בחזרה לנמל בעכו. בחג סוכות תתווסף הפלגה נוספת בשעה 12:00 מעכו, וחזרה ב-13:00 מחיפה. הפעלת הקו היא חלק מפיילוט שנקבע מראש, ויתקיים עד לפסח. לאחר מכן המסלול יעבור התאמות בהתאם לדרישות הנוסעים.

הרעיון בהקמת הקו הימי שמחבר בין שתי הערים הוותיקות בצפון, נהגה כבר לפני כמעט שני עשורים, אולם רק עכשיו, לאחר ששר התיירות יריב לוין נרתם לנושא, הוא עבר לפסים מעשיים. יונה יהב, ראש עיריית חיפה, נכנס לתפקידו ויצר קשר עם ראש העיר של עכו, שמעון לנקרי. השניים החליטו אז לחבור לשם הוצאת המיזם המקורי. הם לא תארו לעצמם, שרק אחרי שנים ארוכות יזכו לראות אותו קורם עור וגידים. "בלי נחישותו של השר לוין לא היינו יושבים פה היום", סיפר יהב. "במשך שנים עבדנו על החלום הזה. אני זוכר שהיינו שטים פה במפרץ בספינת הכרמלית, וזו חוויה שטבועה עמוק בזיכרון. לא הייתה שום סיבה שהחלום הזה לא יהפוך למציאות גם אם לקח לזה יותר מעשור", הוסיף יהב.
 
צילום: מישל דוט קום
הספינה ברציף בחיפה צילום: מישל דוט קום

לדבריו, "הרעיון שמטיילים עושים טיולי כוכב שיוצאים מנקודה אחת לכמה נקודות הוא לא חדש, אבל באמצעות קו השיט הוא יכול לחשוף לעוד רבים את היופי של האזור הזה. בונים כרגע 41 מלונות בחיפה, ואנחנו עושים את זה כדי להגיע לעיר עם 7,000 חדרי מלון. חשוב שהקו הזה יצליח ויהיה לו קהל, ואנחנו מבטיחים חוויה משני הצדדים - גם בחיפה וגם בעכו אצל לנקרי, בצד השני".

שמעון לנקרי הוסיף כי השנים הארוכות שלוקח להגשים חלומות שכאלה הן רק בגלל התחלופה הגבוהה של השרים בממשלה: "רק בעשור האחרון התחלפו כאן שמונה שרים שונים במשרד התיירות, ואני לא יודע איך משרד ממשלתי יכול להתנהל כך. אני תולה הרבה תקוות ביריב לוין, ורואה שהוא פועל לטווח הארוך". לדבריו, בשנתיים האחרונות עוברת עכו מהפכה תיירותית, כשמלונות וצימרים רבים הולכים ונבנים בתחומי העיר העתיקה, שמקבלת פנים חדשות. "עכו היא היפהפייה הנרדמת שהתעוררה, וכעת היא נחשפת במורשת שלה, בסיפורים שלה ובחיבור שלה בין יהודים לערבים. היא מוכיחה לכולם איך אפשר לעשות ביחד, ויש בה אינספור מיזמים".

בשיט החגיגי היום, עמד מאחורי ההגה בספינה שר התיירות, יריב לוין (ליכוד), שהשיט אותה לנמל עכו. הוא זכה להערות מצד הקפטן שטען כי הוא "נוטה כל הזמן ימינה". לוין מיהר להסביר לו כי "הנטייה שמאלה היא מסוכנת", וזכה לגל של צחוק. על הקו החדש אמר לוין: "מדובר בפרויקט מורכב וראשון מסוגו בארץ, שנקבע על ידי כיעד מרכזי בפיתוח תשתיות התיירות בצפון, לאחר ששנים רבות דיברו עליו מבלי שמומש. קו השיט הסדיר יהווה אטרקציה תיירותית במחיר אחיד וקבוע, ויסייע מאוד בקידום התיירות לחיפה ולעכו".
צילום: מישל דוט קום
חזון משותף של ראשי הערים. שר התיירות יריב לוין, רה''ע חיפה יונה יהב ורה''ע עכו שמעון לנקרי צילום: מישל דוט קום
 
לוין הוסיף כי "ענף התיירות הוא החמצה ענקית שהגיעה הזמן שמדינת ישראל תתקן אותה. אחרי שנה שהסבירו לי למה 'אי אפשר', אנחנו חונכים כאן לא רק קו של שיט אלא את כל המערכת שתקלוט את הנוסעים, מערכת יפה ומסודרת, שתיתן חוויה שלמה לתייר. זו הפעם הראשונה שאנחנו מנגישים את קו הנמל לתושבי העיר ולתיירים המגיעים לכאן".

משרד התיירות השקיע בשדרוג התשתיות בנמלי הערים כ-11 מיליון שקל. העיריות של חיפה ועכו יסייעו בשיווק הקו, שיכלול בהמשך כרטיס משולב, המציע סיורים באתרי התיירות בעכו ובחיפה. להערכת משרד התיירות, הקו צפוי למשוך אליו עשרות אלפי תיירים מהארץ ומחו"ל מדי שנה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך