Israel Defense

מטוס "שמשון" רביעי נחת בישראל

מטוס "שמשון" נוסף הצטרף בשבוע שעבר לשורותיו של חיל-האוויר. בחיל אומרים כי "אנחנו בוחנים מערכת טיסה בגובה נמוך שתתבצע עם מכשור מסוים ומיוחד מאוד"

עמי רוחקס דומבה | 20/10/2016 15:32
עם כוח גדול באה אחריות גדולה.
עם כוח גדול באה אחריות גדולה. "הרחבת הסד"כ מביאה למקום מרכזי וחשוב" | תמונת ארכיון IsraelDefense

אנשי בסיס נבטים כבר רגילים למראה מטוס ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) הצעיר בשמיים. בהתאם לכמות הפעמים שקולות מנועיו נשמעים על מסלולי ההמראה, ניתן להסיק כי טייסת "הפילים" המפעילה אותו פועלת מזה שנים רבות. למעשה ה"שמשון" נחת בארץ רק לפני שנתיים וחצי, ונכון לכתיבת שורות אלה, שני מטוסים כבר פועלים באופן מבצעי. 

בשבוע שעבר הצטרף לסד"כ (סדר-כוחות) הטייסת "שמשון" נוסף, שהוא הראשון לתוספת המשמעותית שהיא עתידה לקלוט בחודשים הקרובים. עד סוף שנת 2016 יקלטו בחיל-האוויר שני מטוסי "שמשון" נוספים, וכך תוכפל כמות המטוסים מדגם זה בחיל. "הגעת מטוסי ה'שמשון' החדשים מסמלת עבורנו את המעבר מטייסת בהקמה לטייסת 'רגילה'", סיפר רס"ן יניב, סגן מפקד הטייסת (סמ"ט ב'). "למעשה זאת תהיה הגושפנקה הרשמית לתהליך שהתחלנו מיום נחיתת המטוס הראשון".

"לצד קליטת המטוסים, הטייסת נמצאת גם בשיא תהליך קליטת הכשירויות המבצעיות", התגאה רס"ן יניב. "כבר הוכרזנו כמבצעיים עבור 'כשירות משולבים' שזו למעשה חבילה המאגדת את היכולות הבסיסיות, ואנו עובדים כעת כדי לקבל את כשירות שכוללת יכולות מתקדמות ומסובכות יותר".

ממצים את האפשרויות 
עם כוח גדול באה אחריות גדולה, ועם הגדלת סדר הכוחות יגדלו גם הדרישות מהטייסת הצעירה. "הגדלת הסד"כ יחד עם הרחבת הכשירויות מביאה את ה'שמשון' למקום מרכזי וחשוב בעולם התובלה הכבדה", שיתף רס"ן יניב. "כבר עכשיו אנחנו מתחילים לקחת משימות מטייסת 'אבירי הציפור הצהובה' ואני מאמין שזה רק יתעצם עם הזמן".

כאמור, הטייסת נמצאת עדיין בשלבי הפיתוח שלה וגם חיל-האוויר ממשיך ללמוד את המטוס ולבחון אופציות נוספות עבורו. אנשי להק הציוד בשיתוף מרכז ניסויי הטיסה וחברת לוקהיד מרטין, יצרנית המטוס, עמלים על מיצוי כל יכולותיו. "אנו בודקים בימים אלה את יכולת התדלוק של המטוסים ופועלים כדי להוכיח שזו יכולת אפשרית", סיפר רס"ן איליה קויפמן, קצין פרויקט ה"שמשון". "בנוסף, אנחנו בוחנים מערכת טיסה בגובה נמוך שתתבצע עם מכשור מסוים ומיוחד מאוד".

מוכן לטיסה: מערכות, תשתיות ואנשים
המטוס הגיע לארץ אחרי מסע בן כמה ימים, כשעבר את כל הדרך מארה"ב. משלחת מטעם הטייסת יצאה להביאו והטיסה אותו לכאן. על המטוס הותקנו מערכות רבות, ביניהן קשר, תצפית, מערכת תכנון משימה ומערכות הגנה עצמית. "כשהמטוס מגיע לארץ הוא כמעט מוכן לטיסה מבצעית", סיפר רס"ן קויפמן. "צריך להתקין עליו עוד מספר מערכות וכבר אפשר להתחיל לטוס עליו, בדיוק כמו על המטוסים הוותיקים יותר".

גם תשתיות הטייסת צריכות להתאים את עצמן לקליטת המטוסים הרבים, לכן הטייסת פותחת ליין, נוסף על זה שהיא מפעילה כיום. בליין יש מקום למטוסים החדשים והם עתידים לעבור בו את התפעול היומיומי לקראת מאות גיחות התרגול והגיחות המבצעיות שאליהן יישלחו.

כמובן שקליטת המטוסים תהיה חסרת ערך ללא האנשים שיטפלו בהם. "הטייסת גדלה מאוד", סיפר רס"ן יניב. "אנחנו מאמצים השנה שני צוותי מטוס חדשים, כאשר כל אחד מהם כולל שני טייסים, נווט ושני פקחי העמסה".

המטוס, שמהווה גרסה משופרת וחדשה למטוס ה"קרנף" (הרקולס C-130), הביא עמו חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת. הסכם הרכישה, שנמצא לקראת סיכומו, כלל קנייה של שבעה מטוסים. עד סוף השנה ישלים חיל-האוויר את כוחו לשישה מטוסים והמטוס השביעי במספר, אשר יסגור את הרכישה, צפוי להגיע לארץ בסוף שנת 2018.

הכתבה פורסמה לראשונה על ידי זהר בונה / iaf.org.il. 



לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק