הצעת ליברמן להקמת נמל - כניעה לחמאס

הקמת נמל תהיה בבחינת פרס לארגון הטרור, אך לפי המצב בשטח כרגע לא נראה שפרויקט כזה יכול בכלל להתממש. כבר בצוק איתן העלה חמאס דרישה להקמת נמל כחלק מהמו"מ עם ישראל. בישראל דרשו פיקוח - דבר שמבחינת הארגון לא בא בחשבון

יוחאי עופר ואריאל כהנא, פרשנות | 24/10/2016 23:50
תגיות: אביגדור ליברמן,חמאס
עמדתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן בראיון המדובר כל כך ביממה האחרונה, לפיה ברצועה ייבנו נמל ימי או נמל תעופה אם חמאס יניח את נשקו, איננה חדשה בשיח המדיני בממשלה - אך טרם נשמעה מליברמן עצמו מאז שהצטרף אליה. בסביבתו של שר הביטחון הציגו עד כה את חמאס כבעיה ולא כחלק מהפתרון, והגדירו את ארגון הטרור כאיום מתמשך ומתגבר, שגוזל את כספי הסיוע שנכנסים לרצועת עזה לטובת תושבי הרצועה לצורכי התחמשות ולא לשום דבר אחר.
 
צילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון
שר הביטחון, אביגדור ליברמן. צילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון

לאחר מינויו לתפקיד, טען שר הביטחון כי אינו תומך בנמל וכי לא תמך בו בעבר, ובמשרדו הגדירו את היוזמה "שטות מוחלטת" ואמרו שלאור התנהלות חמאס בשטח עימות הוא בלתי נמנע. הדברים שאמר ליברמן בראיון לאל קודס רכים בהרבה. ייתכן כי סקירה ביטחונית שקיבל ליברמן והערכות מצב אליהן נחשף בחודשים מאז נכנס לתפקידו, גרמו לו לשנות את דעתו, אך על כל פנים מתן אפשרות להקמת נמל ברצועה הוא פרס לטרור וכניעה לדרישות חמאס. 

משה (בוגי) יעלון התנגד בעבר להקמת נמלים, והציע פתרונות חלופיים כמו רציף מיוחד לסחורה המיועדת לעזה שיוקם בנמל אשדוד ויהיה תחת פיקוח ישראלי מלא, או נמל באל עריש שיהיה תחת פיקוח מצרי, כשלאחר הבידוק תעבור הסחורה לבחינה בצד הישראלי ותגיע לרצועה דרך מעבר כרם שלום. להבדיל, עמדת צה"ל היא כי כל מה שיכול לרסן את השטח ויוכל לסייע בהפסקת אש משטח הרצועה - הוא ראוי, ולכן הצבא הביע תמיכה בהקמת נמל אפילו בתקופת יעלון המתנגד. מדינאי נוסף שחיפש חלופה לנמל הוא שר התחבורה, ישראל כץ, שלפני חמש שנים הציע להקים אי מלאכותי שיגיע לרצועת עזה באמצעות גשר שעליו נמל, ואף שדה תעופה בשלב השני - הכל עם פיקוח ישראלי מלא.
 
צילום: דודי ועקנין
התנגד להקמת נמלים והציע פתרונות חלופיים. יעלון צילום: דודי ועקנין

במערכת הביטחון ובדרג המדיני הציבו תמיד בראש הסוגיה את שאלת הפיקוח. לאור עובדה זו ולאור העובדה כי בחמאס לא הסכימו וכנראה לא יסכימו למתווה שתיאר ליברמן בריאיון - הדברים שאמר יישארו ככל הנראה בגדר מסר לצד השני, שלא ברור אם וכיצד יתורגם למעשים. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתיר כניסת סחורות לרצועה ללא פיקוח. איש לא יכול להיות ערב לכך שדרך הנמלים לא יוברח ציוד המיועד לטרור וניתן להעריך שלא מעט סחורות אותן רוצה ישראל למנוע מחמאס יעברו דרכם.

נקודה נוספת היא התכווננות הרשות הפלסטינית. פרויקט הקמת נמל בעזה לא יכול להתממש כי הוא נוגע בשורש השורשים של צרות המזרח התיכון. לשליטים לא אכפת מעמם אלא משרידותם. אם חמאס, או מחמוד עבאס, היו באמת ובתמים רוצים לשפר את מצבם של ערביי יש"ע - כל הדרכים פתוחות בפניהן כבר שנים. אלא שארגון הפתח' כמו גם הישות העזתית חותרות קודם כל לסלק את ישראל ממקומה ורק אחר כך, אם בכלל, להיטיב את מצב התושבים.
 
צילום: AP
אם חמאס, או מחמוד עבאס, היו באמת ובתמים רוצים לשפר את מצבם של ערביי יש''ע, כל הדרכים פתוחות בפניהן כבר שנים. אבו מאזן צילום: AP

זהו האתגר הגדול הניצב בפני ישראל ובפני העולם המערבי. בחלק הזה של העולם, לשלטונות באשר הם לא באמת אכפת מקידום העמים, אלא משימור המשטרים (למעט אולי עבד אל פתח' א-סיסי) - לכן הם עשויים להגיע אפילו למצבי קיצון כמו רצח העם שמבצע נשיא סוריה בבני עמו. כשכך מתנהגת הכתובת בצד השני, לדיבורים הישראליים על נמלים או איים מלאכותיים אין שום חשיבות. ממש כמו בשיח השטחים והשלום, מדובר במשא ומתן שאנחנו מנהלים עם עצמנו.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק