זעם באשדוד: "פרויקט תחבורה גורם לפקקי ענק"
מאות תושבים הפגינו הערב בעיר במחאה על פרויקט שנועד לשדרג את תשתית הכבישים: "אנחנו לא מצליחים להגיע לעבודה". העירייה: "הפרויקט יהפוך את אשדוד למודל לחיקוי"
תושבי אשדוד, העיר השישית בגודלה בישראל, טוענים שהתעוררו לסיוט תחבורתי. מאות תושבים הפגינו הערב (ד') בכיכר העירייה במחאה על פרויקט תחבורה גדול שמוביל ראש העירייה יחיאל לסרי. הפרויקט הנושא את השם – Reway יצא לדרך ביום רביעי לפני שבוע ועתיד להסתיים במאי 2018.ההפגנה באשדוד. צילום: אילן כהן
מטרתו לייעל את התחבורה הציבורית ולהפוך אותה לנגישה ונוחה יותר. בעקבות יישום הפרויקט ישנם שיבושי תנועה בצירים מרכזיים והתושבים קוראים ללסרי לעצור לאלתר את הפרויקט, שלטענתם פרטיו המלאים הוסתרו מהם ומשבש את שגרת חייהם.
מטרת הפרויקט היא שיקום ושיפור התשתיות באשדוד ושדרוג מערכת התחבורה הציבורית בעיר, בכדי להקל על העומס בצירים העירוניים והבין עירוניים. במסגרת הפרויקט הממומן על ידי משרד התחבורה שעלותו כרבע מיליארד שקל, החלו ביום רביעי האחרון עבודות בשדרות הרצל ובשדרות בגין שהם צירים מרכזיים בעיר. קטע של מאות מטרים בשדרות הרצל נסגר בשני הכיוונים והתושבים נאלצים לבצע עיקופים גדולים.

השיבושים בכבישים ראשיים אלו יוצרים עומסי תנועה כבדים, בעיקר בשעות הבוקר ואחר הצהריים שבהן התושבים נוסעים לעבודה וממנה. הבנייה מעוררת מחלוקת בקרב התושבים שנאלצים להתמודד עם תופעות הלוואי של הפרויקט. במחאה על המיזם נפתחו כמה דפי פייסבוק שאליהן הצטרפו אלפי אנשים. בעקבות התרחבות המחאה ארגנה תושבת העיר, נופר זרביב הפגנה בכיכר העירייה והיום בערב יצאו התושבים להפגין.

אילן כהן, אחד המפגינים אמר בשיחה עם nrg כי התושבים לא היו מודעים לקיומו של הפרויקט ולשיבושים שייווצרו כתוצאה ממנו. לדבריו: "לפני כשבוע קמנו לבוקר שלא הבנו מה קורה, פקקים בכל העיר, אנשים לא מצליחים להגיע לעבודה, תושבים התחילו לכעוס ומפה קמה המחאה. אנחנו לא מצליחים להגיע לעבודה, זמן פיזור הילדים בגנים וההגעה לעבודה הפך להיות בלתי נסבל והבנו שפתאום ראש העיר החליט לקחת פרויקט של משרד התחבורה בלי לשאול אותנו, לקח את הקרדיט לעצמו ונתן לנו לבלוע את הכובע".
כהן מוסיף כי הפרויקט מיותר מכיוון שאין בעיית תשתיות באשדוד: "אתה לא יכול להנחית פרויקט כזה על עיר שהתושבים בה מעולם לא באו בתלונות על פקקי תנועה, הכבישים היו די מרווחים. אני לא רואה שום יתרון בפרויקט הזה חוץ מאיש אחד שלוקח קרדיט על עצמו. אי אפשר להחליט החלטות לבד, זו החלטה אומללה שפוגעת בכלל הציבור האשדודי ואנחנו לא ניתן לזה יד".
הלן גלבר, חברת מועצת העיר אשדוד, נאמה הערב בהפגנת המחאה. גלבר טוענת שאמנם יש ליישם את תכניות התחבורה הירוקה באשדוד, אך ראש העיר בחר בדרך שגויה לביצוע המיזם: "ברמה העקרונית צריך לשים איזשהו דגש בנוגע לתחבורה, אבל הדבר החמור זה שהם לא באו והציגו לנו את התכנית. חובה לעשות תכנית, עם כל כך הרבה כספים זו לא הדרך".
גלבר טוענת שראש העירייה יחיאל לסרי לא התייעץ עם חברי מועצת העיר, באשר לשיבושי התנועה החמורים שגורם המיזם לתושבי העיר ועל כן הנחתה את יועציה המשפטיים לבחון את תקינות המהלך וחוקיותו: "לא התנהל דיון מעמיק ואחראי במליאה על ההשלכות לביצוע הפרויקט. לא הוצגו חלופות יעילות וטובות יותר. הוא פועל במנותק מהצרכים האמתיים של הציבור והכתיב להם מהלך הזוי שעולה לציבור 500 מיליון שקלים".
מנגד, יש תושבים שבטלו את השתתפותם בהפגנה כיוון שהם סבורים שהמחאה הפכה לפוליטית. "אנחנו התחלנו את התהליך כמשהו שבא מתוך הצעקה של האזרחים הפשוטים, ברגע שההפגנה הולכם למקומות פוליטיים שאליהם לא התכוונו ללכת, אנשים רבים יימנעו מלהגיע להפגנה" אמר ל-nrg אחד מהתושבים שביטל את השתתפותו באירוע.

מעיריית אשדוד נמסר כי: "אשדוד זכתה בפרויקט "תחבורה ירוקה" בתום התמודדות של 18 רשויות מובילות, בקול קורא של משרד התחבורה. הפרויקט, בהשקעה של 500 מיליון שקלים מתקציב משרד התחבורה, ישדרג את מערכת התחבורה הציבורית בעיר לתחבורה אמינה, יעילה ונגישה יותר וברמת שירות גבוהה יותר לרווחת תושבי העיר.
"בסיומו של המיזם, תזכה אשדוד למערכת תחבורה מהמתקדמות בעולם, ותהנה מרשת תשתיות משודרגות ומסביבה עירונית איכותית, שיהפכו אותה למודל לחיקוי. בנוסף, התוכנית כוללת שיקום תשתיות ישנות של 30 שנה ברובעים הוותיקים והחייאת רחוב רוגוזין המיתולוגי בהקמת מדרחוב עירוני תוסס. כמו כן, יוכשרו שבילי הליכה ואופניים נוספים ותעשנה עבודות לשדרוג המרחב האורבאני והפיכתו לידידותי וירוק יותר".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg