לצד ההתרסקות בקולומביה: אסונות התעופה הכי זכורים
אגדות רוק שטסו אל מותם, התנגשות אווירית בה נספו מאות נוסעים, מטוס שעקבותיו נעלמו מהמכ"ם – ההתרסקות היום מצטרפת לשורה של אירועים חמורים ומפורסמים
התרסקות המטוס הברזילאי בקולומביה הבוקר (ג') יצרה התעניינות רבה בעולם בגלל שעל הטיסה היו שחקני קבוצת הכדורגל שאפקואנסה, שהייתה סגנית האלופה בליגה הראשונה בברזיל. השחקנים על המטוס היו בדרכם למשחק גביע הסודאמריקה מול אתלטיקו נאסיונל מהונדוראס. מהסיבה הזו, המקרה הנוכחי הוא לא רק אסון למשפחות הנוסעים, אלא גם אסון גדול לכדורגל הברזילאי, ואירוע מיוחד שמתווסף לעוד אסונות תעופה שזכורים ממאה השנים האחרונות בארץ ובעולם.
היום שבו מתה המוזיקה
אחד מאסונות התעופה המפורסמים ביותר בהיסטוריה האמריקאית מוזכר בשירים רבים, בהם גם השיר "אמריקן פאי" של דון מקליין. מדובר בהתרסקות המטוס בשלישי בפברואר 1959, בה נהרגו זמרי הרוקנ'רול הפופולריים באדי הולי, ריצ'י ואלנס וג.פ. "ביג בופר" ריצ'רדסון. שלושת נוסעי המטוס והטייס נהרגו בהתרסקות שהתרחשה באיווה, ארצות הברית. סיבת ההתרסקות הייתה שילוב של תנאי מזג אוויר קשים וטעות טייס. בשנת 2003 הקים מעריץ אנדרטה לזכרם של הזמרים, אשר מעוצבת כגיטרה ושלושה תקליטים. האנדרטה ממוקמת בסמוך לאזור ההתרסקות. הנקודה המדויקת של ההתרסקות מצוינת על ידי ארבעה עצי אלון שניטעו במקום.
מותה של מנצ'סטר יונייטד
אחד האירועים המפורסמים בו קבוצת כדורגל הייתה מעורבת בהתרסקות מטוס, היה אסון התעופה של מנצ'סטר יונייטד. בשנת 1958 הקבוצה האנגלית חזרה ממשחק גביע אירופה בבלגראד ועצרה לתדלק במינכן. בשל תנאי מזג אוויר קשים הטייס לא הצליח להמריא, ובניסיונו השלישי התרסק על אדמת גרמניה ועמו 44 הנוסעים, מתוכם 21 עיתונאים ושחקנים שנהרגו בתאונה.
אסון המטוסים בטנריף, ב-27 במרץ 1977, נחשב לאסון התעופה הכבד ביותר. האסון אירע כאשר מטוס בואינג 747, של חברת התעופה KLM, התנגש על המסלול במטוס בואינג 747 אחר, של חברת פאן-אם. התאונה, שהביאה למותם של 583 בני אדם, נגרמה עקב טעויות טייס, טעויות פקח, בעיות תקשורת, ערפל ועומס בנמל התעופה.

התרסקות טיסה 123 של ג'פאן איירליינס, ב-12 באוגוסט 1985, היא האסון הכבד ביותר שבו היה מעורב מטוס אחד. 520 נוסעים נהרגו כאשר מטוס בואינג 747 התרסק. ההתרסקות הייתה תוצאה של אובדן לחץ פתאומי, שאירע בשל תחזוקה לקויה. אובדן הלחץ גרם לשבירת הגה הכיוון ולקריעת צינורות הידראוליים, דבר שהביא לאובדן השליטה על המטוס ולהתרסקותו. רק ארבעה נוסעים נותרו בחיים.
התאונה האווירית החמורה ביותר שאירעה בשל התנגשות באוויר בין שני מטוסים אירעה ב-12 בנובמבר 1996, מעל הכפר צ'ארקי דאדרי בהודו. מטוס בואינג 747 בטיסה 763 של חברת סעודיה, שהמריא משדה התעופה בדלהי, התנגש במטוס איליושין Il-76 בטיסה 197 של חברת אייר קזחסטן, שהנמיך לנחיתה באותו שדה תעופה. התאונה אירעה כאשר הטייס הקזאחי הנמיך מתחת לגובה שאושר לו; 349 נוסעים ואנשי צוות נספו. לא היו ניצולים.
ב-3 במרץ 1974 התרסק מטוס מקדונל דאגלס DC-10 בטיסה 981 של חברת טורקיש איירליינס ביער מצפון מזרח לפריז, צרפת, זמן קצר לאחר ההמראה מנמל התעופה אורלי. 346 הנוסעים ואנשי הצוות נספו. סיבת ההתרסקות הייתה התפרקות דלת תא המטען, שהביאה לירידה חריפה בדיחוס הפנימי במטוס. ירידת הלחץ הביאה לקריסת הרצפה שמעל דלת תא המטען, קריסה שהביאה לניתוק כבלי ההיגוי ולאובדן שליטה של הטייסים על הגה הגובה, הגה הכיוון ואחד ממנועי המטוס. המטוס נכנס לצלילה חריפה והתרסק. עד אסון המטוסים בטנריף, התרסקות זו נחשבה לתאונת המטוס החמורה ביותר.
אסונות תעופה חמורים בישראל
ברביעי באוקטובר 2001 התרסק מטוס נוסעים מדגם טופולב 154 של חברת S7 איירליינס הרוסית, בטיסה מנמל התעופה בן-גוריון לנובוסיבירסק. המטוס התרסק מעל הים השחור כתוצאה מפגיעת טיל קרקע-אוויר מדגם SA-5. הטיל נורה על ידי צבא אוקראינה בעת תרגיל, ופגע במטוס בשוגג. 66 הנוסעים, רובם אזרחים ישראליים, ו-12 אנשי הצוות נספו באסון.

ברביעי בפברואר 1997 התנגשו באוויר שני מסוקים מדגם CH-53 סי סטאליון, יסעור, של חיל האוויר. המסוקים היו במשימת תובלת כוחות למוצבי צה"ל ברצועת הביטחון בדרום לבנון. המסוקים התנגשו מעל היישוב שאר ישוב, וכל 73 החיילים ואנשי הצוות שהיו בהם נהרגו. סיבת התאונה לא הובהרה במלואה, אך נראה שנבעה מטעויות אנוש ואי-הקפדה על נוהלי בטיחות. היה זה אסון התעופה החמור ביותר בהיסטוריית התעופה הצבאית, עד להתרסקות מסוק צבאי רוסי בשנת 2002, בה נהרגו 127 בני אדם.
ב-10 במאי 1977 התרסק מסוק יסעור של חיל האוויר בבקעת הירדן במהלך תרגיל. כל 54 החיילים ואנשי הצוות שהיו בו נהרגו. החקירה מצאה שהאסון נגרם עקב טעות אנוש. תאונה זו תוארה כתאונת המסוק החמורה ביותר בהיסטוריה, עד לאסון המסוקים מעל שאר ישוב.
התרסקויות מטוסים מהשנים האחרונות
בשמיני במרץ 2014 המריאו 239 נוסעים ואנשי צוות מקואלה לומפור שבמלזיה לבייג'ינג. זמן קצר לאחר ההמראה נעלמה טיסה 370 של מלזיה איירליינס ממסכי המכ"מ - היעלמות שהפכה לתעלומה הגדולה בתולדות התעופה האווירית. עד היום לא נמצאו שרידי המטוס המלזי ולא ברור מה עלה בגורלו, אך הנוסעים ואנשי הצוות הוגדרו מתים.

כארבעה חודשים בלבד לאחר מכן - שוב תקרית יוצאת דופן בטיסת מלזיה איירליינס. 298 נוסעים ואנשי צוות המריאו ב-17 ביולי מאמסטרדם לקואלה לומפור, אך מעולם לא הגיעו ליעדם. המטוס התרסק במזרח אוקראינה - ככל הנראה בעקבות פגיעת טיל קרקע-אוויר. התרסקות המטוס הובילה לחילופי האשמות בין רוסיה לאוקראינה, אך עד היום לא ברור מי עמד מאחורי הפלת המטוס. לא היו ניצולים.
כשבוע חלף עד לאסון האווירי הבא: טיסה 5017 של אייר אלג'יר, שהמריאה ב-25 ביולי מבורקינה פאסו לאלג'יריה, התרסקה מעל מאלי. כל 116 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפון המטוס בזמן התאונה נהרגו.
כחמישה חודשים לאחר מכן, שלושה ימים בלבד לפני סוף שנת 2014, התרסקה טיסה 8501 של אייר אסיה אינדונזיה. מטוס הנוסעים המריא מאינדונזיה לסינגפור והתרסק בים ג'אווה. כל 163 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו.
במרץ 2015, מטוס מדגם איירבאס A320 היה בדרכו מברצלונה שבספרד לדיסלדורף שבגרמניה והתרסק באזור דיניה-לה-באן. 150 נוסעים ואנשי צוות שהיו על טיסת 4U9525 של ג'רמנווינגס, חברת בת של לופטהאנזה, נהרגו בהתרסקות הטיסה בדרום צרפת. הנוסעים ברובם היו אזרחי ספרד וגרמניה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg