השנה הקטלנית: 117 ילדים נהרגו בתאונות בבית ובדרכים
על פי נתונים של בטרם לבטיחות ילדים - כמחצית מהילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות בחמש השנים האחרונות, הינם תושבי הדרום והצפון, על אף שהם מהווים רק כשליש מאוכלוסיית הילדים. כמו כן, הסיכוי של בני 17-15 להיהרג גבוה פי 3 מקבוצות גילאים אחרות
על פי נתונים של ארגון 'בטרם לבטיחות ילדים' שמתפרסמים היום (ד') - שנת 2016 הייתה הקטלנית ביותר עבור ילדים. בין הנתונים: עלייה במספר הילדים שנהרגו בתאונות דרכים, בתאונות אופניים וכתוצאה משכחה ברכב. כמו כן, ילדים ערבים מתים יותר מילדים יהודים. כמו כן, בהשוואה לשנת 2015, בה נהרגו 104 ילדים כתוצאה מתאונות, השנה נהרגו 117 ילדים בבית, בחצר ובפנאי.יחד עם פרסום הנתונים, הממשלה אישרה השבוע, במסגרת הדיונים על התקציב לשנה הבאה, את התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים, שתתוקצב לתקופה של חמש שנים בסכום של עשרה מיליון שקלים לשנה.

הקבוצה שנמצאת בסיכון גבוה יותר לתמותה מהיפגעות בלתי מכוונת היא של פעוטות. תינוק.
שאטרסטוק
התוכנית תספק מענה מערכתי לנושא בטיחות הילדים, באמצעות הסברה להורים, תוכניות חינוך לילדים, הכשרת אנשי מקצוע ואיסוף נתונים ומחקר מעמיק. על פי התוכנית, משרד הבריאות יוביל הקמת מאגר נתונים לאומי לנתוני היפגעות ובטיחות שיאפשר ניהול וקביעת מדיניות מותאמת לתמונת המצב הכוללת של היפגעות ילדים בתאונות.
על פי הנתונים שפורסמו, כ-44 אחוז מסך מקרי התמותה בשנה זו התרחשו בתאונות דרכים, לעומת כ-36 אחוז בשנים 2015-2012. יחד עם זאת, בעוד שיעור התמותה בדרכים בקרב ילדים ערבים לא השתנה באופן משמעותי, בקרב ילדים יהודים חלה עלייה בנתון זה.
בנוסף, בשנת 2016 אירעו שבעה מקרי מוות של ילדים רוכבי אופניים, לעומת ממוצע של שני מקרים בשנים 2015-2012. מתוכם, שלושה מהמקרים - הילד הנפגע רכב על אופניים חשמליים.
בשנת 2016 אירעו שבעה מקרי תמותה של ילדים לאחר שנשכחו במכונית, זאת בהשוואה לממוצע של שלושה מקרים בארבע השנים שקדמו לה. בשנת 2015 אירע מקרה אחד של תמותה כתוצאה משכחת ילדים ברכב.
מבחינה מקרי התמותה בחמש השנים האחרונות, עולה שהקבוצה שנמצאת בסיכון גבוה יותר לתמותה מהיפגעות בלתי מכוונת היא זו של פעוטות בני 4-0, שנושאים בנטל של כ-43 אחוז ממקרי התמותה (פי 1.4 מחלקם היחסי באוכלוסיית הילדים ובני הנוער).
עוד נמצא כי בני הנוער בגילאי 17-15 נושאים בנטל של כרבע מאחוז מקרי התמותה בחמש השנים האחרונות. הסיכון של בן נוער בגילאים אלו להיהרג כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת, גבוה פי 3.3 מהסיכון של ילד בקבוצת הגילאים 9-5. כמו כן, קבוצת גיל זו נושאת בנטל של כ-33 אחוז מכלל מקרי התמותה מתאונות דרכים בארבע השנים האחרונות.
כמו כן, נמצא כי ילדים שגרים בפריפריה מתים יותר מילדים במרכז הארץ. הסיכון של ילד המתגורר במחוז הדרום להיהרג כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת, גבוה פי 3.3 מהסיכון של ילד המתגורר במחוז תל אביב. בנוסף, הסיכון של ילד ערבי המתגורר במחוז דרום להיהרג כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת, גבוה פי 8.3 מזה של ילד יהודי.
על פי הנתונים, כמחצית (48%) מהילדים ובני הנוער שנהרגו עקב היפגעות בלתי מכוונת בחמש השנים האחרונות, הינם תושבי מחוזות הדרום והצפון, זאת על אף שהם מהווים רק כשליש (32%) מאוכלוסיית הילדים בישראל.

כ-44 אחוז מסך מקרי התמותה בשנה זו התרחשו בתאונות דרכים. תינוק.
צילום: שאטרסטוק
בבחינת נתוני התמותה בחמש השנים האחרונות בקרב ילדים יהודים, שיעורי התמותה הגבוהים ביותר הינם במחוז יו"ש והנמוכים ביותר הינם במחוז חיפה. הסיכון של ילד יהודי המתגורר במחוז יו"ש להיהרג כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת גבוה פי 2.6 מהסיכון של ילד יהודי במחוז חיפה.
"ממשלת ישראל לקחה על עצמה אחריות ותקצבה תוכנית משמעותית לחמש השנים הקרובות", אמר שר הבריאות יעקב ליצמן והוסיף: "אנו רואים במגפת שכחת הילדים ברכב, תאונות הבית והיפגעות הילדים בכלל, כאל עת חירום. לא יעלה על הדעת שילדים קטנים, טהורים ויקרים, ימצאו עצמם ללא פתרון מול אזלת יד שניתנת ומחויבת למניעה".
"התוכנית לבטיחות ילדים, עליה עמלנו רבות ויוצאת אל הפועל לאחר מאמצים רבים, ממוקדת ודורשת פעולה מערכתית משותפת ומשולבת של כל הגורמים העוסקים בבריאותם וביטחונם של הילדים", אמרה יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, והוסיפה: "מחובתנו לדאוג לבטיחות של הדור הבא כבר היום״.
"התוכנית הלאומית שאושרה השבוע היא בשורה אמתית לילדי ישראל ותביא לצמצום משמעותי בתאונות ילדים ולהצלתם כפי שנעשה והוכח במדינות רבות בעולם המערבי", אמרה מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, אורלי סילבינגר.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg