אדמירל בריטי: הספינות שלנו "מחרישות אוזניים"

על פי בכירים בצי של הממלכה, הצוללות כה רועשות – עד שהרוסים שומעים אותם ממרחק של 150 קילומטרים. עדות אחרת: שמים קורות עץ בין חלקים של הסיפון כדי למנוע רעידות

סוכנויות הידיעות | 5/2/2017 18:10
תגיות: בריטניה, הצי המלכותי,בעולם
כך שוקעת לה אימפריה, תרתי משמע: הממלכה הבריטית הייתה ידועה במשך מאות בשנים בתור מעצמה ימית ראשונה במעלה, והספינות שיצאו מהאי האנגלי הטילו את אימתן במימי העולם על מדינות וממלכות רבות.

 
צילום: AP
ספינת מלחמה בריטית עוגנת בנמל חיפה צילום: AP


אלא שכיום, כך נראה, המצב מעט שונה - אדמירלים בצי המלכותי מתלוננים על מצב התחזוקה של ספינות וצוללות בריטיות, וטוענים כי הרעש שלהן בלתי נסבל לחלוטין. בכתבות נרחבות שפורסמו הבוקר (יום א') בתקשורת הבריטית תואר מצבם הירוד של כלי השיט, ואף הוזכרו תקריות מביכות למדי הקשורות בצי.

הצי עלה לכותרות בעקבות סיכומה של חקירה רשמית בבריטניה, שמצאה כי אם יימשך התחזוק הלקוי וייתקעו עסקאות רכש שהיו אמורות לשפר את מצב הצי, בריטניה עשויה לעמוד בפני איום משמעותי.

בין השאר התגלה כי יש צוללות בריטיות שהן "כה רועשות", עד שצוללות רוסיות שומעות אותן ממרחק של כ-150 קילומטרים. בנוסף, מטוסים מיוחדים ללא טייס שהצי הכריז על הפעלתם ב-2005 בקושי נכנסו מאז לשימוש.

משחתות מסוג "45" של הצי, שנפגעו מבעיות במנוע, "רועשות כמו גיהנום", ציין אדמירל כריס פרי ל"סאנדיי טיימס". הוא הוסיף כי "היינו נוהגים להציב לוחות עץ קטנים בחלקים שונים של הסיפון במשחתת שלי כדי למנוע ממנה לרעוד, כדי שנוכל לשמור קצת על השקט. "זה משוגע", אמר עוד האדמירל, "הדחקת הרעש הייתה כנראה הסוד המלוכלך הגדול ביותר שלנו מאז תום המלחמה הקרה, שאנשים התעלמו ממנו בשמחה".

יתרה מכך, מתברר כי ספינות המלחמה, שעלותה של כל אחת מהן מעורכת בכמיליארד לירות שטרלינג, נוטות להתקלקל כשהן מגיעות למים חמים יחסית. כשהושקו ב-2009 נחשבו הספינות הללו לטובות בעולם, והנתון המרכזי שהצדיק את ההשקעה בהן היה הטענה כי לא יצטרכו תחזוקה במשך 25 שנים לפחות. אלא שכעת נראה שהמצב שונה לחלוטין: התיקון של הספינות מוערך בכעוד מיליארד לירות שטרלינג לכל אחת, יארך תשע שנים בסך הכול ויכלול קידוח של חורים בצדי האוניות כדי להכניס בהן מנועי דיזל – מה שיפגע בכושר ההתחמקות שלהן.

נתונים רשמיים של הממשלה הבריטי שנחשפו בספטמבר גילו כי הספינות שהו זמן רב יותר בעגינה במספנות מאשר בפעילות בים, והחשש בממלכה היה שהמדינה מעדיפה לחסוך את הכסף הרב הדרוש להפעלת הצי מאשר לדאוג לביטחון המדינה. משרד ההגנה הבריטי הכחיש בתוקף את הטענות.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך