לונדון: עסקים מקומיים קיבלו על עצמם לשפר את איכות האוויר

בסוף ינואר עלו רמות הזיהום בעיר על אלה של בייג'ין. הממשלה עסוקה ב'ברקזיט', והתושבים חוששים שאיש לא יטפל בסוגיות הסביבה. "חשבנו שצריך לעשות משהו. קשה לרשויות להתחבר לחזון"

מקור ראשון
ג'סיקה שנקלמן ואנה הירטנשטיין | 10/3/2017 16:08
תגיות: מסביב לעולם,לונדון,זיהום אוויר
האוויר הרעיל של לונדון מזיק לעסקים – זו המסקנה של קבוצה מסחרית שהתוותה תוכניות משלה להילחם בזיהום האוויר, מחשש שלקוחות ועובדים גם יחד יברחו מהעיר בשל כישלונה של הממשלה להתמודד עם רמות פליטת הזיהום המנוגדות לחוק. לפחות 15 מ-42 'מחוזות שיפור העסקים' בעיר, שנוסדו לפני כעשור כדי להילחם בפשע ובזוהמה, מיישמים תוכניות להגנה על הסביבה.
צילום: AFP
זיהום אוויר מהחמורים באירופה. ערפיח בשמי לונדון צילום: AFP
 
מחקרים רבים מקשרים בין רמות זיהום מסוכנות לבעיות בריאות ולפגמים בהתפתחות המוח בקרב עוברים. כעת קבוצות עסקים בודקות את הנטל שמוטל עליהם בגלל התופעה. מהחנויות המהודרות לאורך רחוב ריג'נט ועד למרכזי התחבורה בקינגס קרוס ובגשר לונדון, הקבוצות מתקינות חיישנים, משלמות על הקצאת אזורים ירוקים ומגבילות את משלוחי המשאיות כדי לרסן את כמויות הערפיח באזור.

בזמן שממשלת תרזה מיי ממוקדת בפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, הרשויות המקומיות – ובהן גם לונדון שמובלת בידי ראש העיר סאדיק חאן – נותרו בגפן במלחמה על שיפור איכות האוויר. לפי מחקר של 'אגודת הרופאים המלכותית', הזיהום גורע 20 מיליארד לירות שטרלינג בכל שנה מהכלכלה המקומית.

"המשא ומתן על ה'ברקזיט' עומד לגזול משאבים רבים ממשרדי הממשלה", הסביר ניק מולכו, מנכ"ל קבוצת 'אלדרסגייט' – התאגדות של מנהיגי עסקים, פוליטיקאים וארגונים ללא מטרות רווח שמפעילה לחץ על משרד האוצר בכל הקשור למדיניות סביבה. "ממדי מפתח של מדיניות סביבה, כולל זיהום האוויר, אמות המידה לייצור ויעילות משאבית, עשויים להיתקל בהתעלמות".

זיהום האוויר שלונדון סובלת ממנו הוא מהחמורים באירופה. העיר לא השיגה את היעדים החוקיים שנדרשים ממנה לשיפור איכות האוויר זה שבע שנים, ולפי הממשלה היא לא תוכל לעמוד בדרישות עד 2025 לפחות.

רמות הערפיח של חלקיקים שמקורם בצינורות מפלט בלונדון היו גבוהות יותר מאלה של בייג'ין בכמה מהימים שבסוף חודש ינואר. בנובמבר אמר אחד משופטי בית המשפט העליון בבריטניה שתוכנית הממשלה לקצץ את רמות החנקן הדו-חמצני המזיק "חלשה" באופן לא חוקי, והורה לשרים לפרסם תוכנית תוקפנית יותר עד 24 באפריל.
 
צילום: AFP
הרשויות המקומיות נותרו בגפן במלחמה על שיפור איכות האוויר. חאן צילום: AFP
 
מחוזות שיפור העסקים לוקחים כעת את העניינים לידיהם. הארגונים הוקמו לפני כעשור בעיקר כדי לדווח לרשויות על הדאגות המקומיות בדבר הפשע והרחובות המלוכלכים, וכיום הם סבורים שאיכות האוויר הולכת והופכת לחשש מרכזי.

"חשבנו שצריך לעשות משהו", אמר הרני ג'ונסטון, מנהל עסקים בצוות מחוז גשר לונדון, שייסדו חברות באזור שבו שוכנים בית העירייה, תחנת הרכבת הרביעית בפעילותה במדינה ומגדל המשרדים הגבוה באירופה, 'השארד'. ג'ונסטון דוחק ברשויות "ליצור מקומות יפים לתושבי לונדון כדי שיוכלו לצעוד בהם ולרכוב על אופניים", ואמר ש"קשה להן הרבה יותר להתחייב לחזון".

צוות גשר לונדון הרכיב פארק מדרכה קטן, שתופס שני מקומות חניה, ועליו חיישן המנטר את אחד הכבישים העמוסים ביותר באזור. התברר שרמות החנקן הדו-חמצני בערפיח גבוהות ב-50 אחוזים מהשיעור החוקי. הקבוצה משתמשת במידע כדי לקרוא להפחתת מספר כלי הרכב הנכנסים לאזור.

בהולבורן, מקום מושבו של בית הספר לכלכלה של לונדון, מחוז שיפור העסקים הוציא יותר מעשרת אלפים לירות שטרלינג על רכישת חיישן ומסך שהראה לעוברים ושבים בשידור חי את הרעלים שהם נושמים.

'קראון אסטייט', בעלת הבית של החנויות ברחוב ריג'נט, הקימה תוכנית האחדת משלוחים המקיפה כחמישים קמעונאים. היא משתמשת במשאיות מונעות בחשמל כדי לקצץ בזיהום האוויר, והפחיתה את מספר המשלוחים לחנויות באזור בכ-80 אחוזים. היא גם האחידה את איסוף הזבל בסביבתה כדי להפחית את מספר כלי הרכב בכבישים.

"אם נציג את הסביבה הנכונה ללקוחותינו, זה יוביל למקסום הרווח הכלכלי שלנו כארגון", אמר ג'יימס קוקסי, מנהל אזור מרכז לונדון ב'קראון אסטייט', המשכיר קרקע לעסקים בשם המלכה. "אנו רואים בכך קשר של תלות הדדית. יש בזה היגיון עסקי טוב".
 

צילום: ינון בן שושן
''אם נציג את הסביבה הנכונה, זה יוביל למקסום הרווח הכלכלי שלנו כארגון''. לונדון צילום: ינון בן שושן
 
דוברת משרד הסביבה, המזון והכפר אמרה שממשלת בריטניה שוקלת ליישם צעדים נוספים כדי להתמודד עם הבעיה, והוסיפה שהממשלה "תעדכן את תוכניות איכות האוויר שלה באביב".

תוכנית לקיצוץ מספר כלי הרכב המונעים בדיזל בלונדון תעלה כ-515 מיליון לירות שטרלינג במשך כשנתיים, לדברי ראש העיר חאן, שרוצה שהממשלה תבחן את מדיניות מס הבלו שלה על כלי רכב, המעודדת נהגים לרכוש מכוניות מונעות בדיזל.

אלא שהמימון לכך לא נמצא בתקציב משרד האוצר, שהוצג שלשום בפרלמנט. באוקטובר חאן יתחיל למסות בעצמו את כלי הרכב המזהמים ביותר בעשר לירות שטרלינג נוספות תמורת כל יום נהיגה במרכז העיר.

מספר המכוניות המונעות בדיזל בבריטניה הוא הגבוה באירופה. הממשלה מעודדת נהגים להחליף את מכוניותיהם המונעות בדלק, שכן הדיזל מעניק טווח נסיעה גדול יותר ומייצר פחות פחמן דו-חמצני. אבל פליטות הזיהום של הדלק רעילות פי שמונה עד עשרה, לדברי סטפן הולגייט, פרופסור למדעי הרפואה באוניברסיטת סאותהמפטון ויועץ מיוחד ל'אגודת הרופאים המלכותית' בענייני זיהום אוויר.

"חלקיקי דיזל מסווגים כקרצינוגן מסוג 1", אמר הולדייט, בהתייחס לחומר שנקשר לרשימה ארוכה של בעיות בריאות, ממחלות לב ועד התקפי שבץ ולמיני סרטן שונים. הוא גם משפיע על עוברים בעודם ברחם. "כמו עישון סיגריות, הוא מעכב את התפתחות העובר ואיבריו. מדובר כאן בדורות העתיד ובחוויותיהם".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך