רכב אוטונומי לחלוטין עד 2021: העתיד על פי מובילאיי
"נהפוך את ירושלים למוכנה לנהיגה אוטונומית, בעוד שני עשורים יהיה לא חוקי לנהוג יותר ואף אחד לא יחזיק מכונית פרטית". לאורך השנים פרסו בעלי חברת הענק שנמכרה לאינטל את חזונם, כך הם רואים את העולם בעוד שנים ספורות
תאונות הדרכים הן מגפה, החזקת כלי רכב היא הוצאה מיותרת והנהג 'שבוי' בתוך מכונית במשך מיליארדי שעות. האקזיט הענק של חברת מובילאיי, שנמכרה היום (ה') לאינטל תמורת כ-15 מיליארד דולר, סכום בלתי נתפס בעיניים ישראליות, הינו רק אקורד אחד מתוך מהפכה שמובילה החברה ב-18 שנות קיומה.במהלך השנים התבטאו פעמים רבות היזמים הישראלים – פרופסור אמנון שעשוע וזיו אבירם, בכלי התקשורת השונים, ופרסו את חזונם לגבי העתיד של ישראל והעולם בתחום כלי הרכב האוטונומיים – חזון שנראה מעבר לפינה לאחר זריקת העידוד של אינטל.
חברת אינטל תרכוש את חברת מובילאיי. צילום: רויטרס
"בעוד שני עשורים יהיה לא חוקי לנהוג יותר, כי אנחנו הנהגים אחראים על 93 אחוזים מהתאונות ומספר ההרוגים הוא ברמת מגיפה - מיליון וחצי הרוגים בשנה בתאונות דרכים ועוד 50 מיליון פצועים", אמר אבירם בספטמבר האחרון בראיון ל'גלובס', לאחר ש'מובילאיי' נבחרה לתואר 'חברת העשור' בעיתון.
לדברי שני המייסדים, הנזק הכלכלי עומד על 600 מיליארד דולר, ועל כן יוזמת הרכב האוטונומי לא תיעצר. "זאת מגיפה של העולם המודרני ונכנסנו לשוויון נפש מולה. יש תרופה שתחסוך מיליון וחצי הרוגים ו-50 מיליון פצועים, לכן הרכב האוטונומי הוא גל שהתחיל ואי אפשר לעצור אותו".

זיו אבירם
צילום: רענן כהן
העתיד יתרחש, כך שעשוע ואבירם, מכיוון שענף הרכב "הוא הענף הכי מבוזבז שיש", והם אף פורטים את המציאות לנקודות: "אנשים לא יחזיקו מכוניות יותר. תפעיל אפליקציה, אוטו יעצור לידך ויאסוף אחרים בדרך. אם תרצה בסוף השבוע לנסוע עם הילדים, אתה תזמין מיני וואן, ואם תרצה איזה בוקר לנסוע לעבודה תזמין דווקא מכונית ספורט".
שעשוע ואבירם אמרו בגלובס שלמעשה, המניע הכלכלי הוא שיוביל את המהפכה, שכן נהג פנוי במהלך הנסיעה ברכב: "מדובר ב-400 מיליארד שעות פנויות שבהן הנהג 'שבוי' בתוך האוטו, בזמן שהוא עובר מנקודה לנקודה. זה המניע הכלכלי הגדול ביותר שלא ייתן למגמה הזאת לעצור, כי כשאתה שבוי במקום סגור אפשר להציג לך פרסומות, אפשר לתת לך מידע, אפשר לעשות לך הרבה דברים שהיום עושים בכל מקום בהם אתה שבוי.
המהפכה עליה מדברים שני היזמים כבר נמצאת בשטח בפועל ורק מחכה לרגע בה היא תוכל לצאת לדרך. כבר ב-2010 החלה חברת גוגל לערוך ניסויים להתאמת מכוניות רגילות לנסיעה אוטונומית וב-2014 הציגה גוגל מכונית חשמלית ללא מערכת בקרה אנושית כלל. רכבים אוטונומים נמצאים כבר בשלבי הוכחת יכולת במתחמים מוגדרים כדוגמת קמפוסים. באירופה לדוגמא, מבצעים אנשי מיזם 'סיטימוביל' בערים שונות במטרה להקים רשת תחבורה ציבורית ללא נהג.

יו''ר מובילאיי, פרופסורא אמנון שעשוע
צילום: מובילאיי
במרץ האחרון פורסם ב'כלכליסט' כי משרד התחבורה אישר לראשונה למובילאיי להפעיל שלוש מכוניות אוטונומיות במסגרת ניסוי, הרכבים נוסעים ברחבי הארץ כשעליהן שילוט מיוחד המדגיש כי מדובר ברכב ניסוי.
ישראל נמצאת גם היא על סדר היום העולמי. מרכז הפיתוח הבינלאומי של אינטל העולמי לרכבים אוטונומיים צפוי לעבור לארץ ואלפי מהנדסים צפויים לעבוד מירושלים ולהשפיע באופן מהותי על השוק העתידי.
שעשוע הצהיר בנובמבר האחרון ב'כלכליסט' כי הוא מתכוון להכין את הבירה לנהיגה אוטונומית. "אנו יודעים היכן רכב אוטונומי יתחיל לפעול: בסן פרנסיסקו ובמינכן", אמר. "אנו מקיימים שיחות עם הממשל בישראל להפוך עיר למוכנה לנהיגה אוטונומית. אנו מתכוונים לעשות זאת בירושלים, עם עזרת הממשל או בלעדיו. לכן אנו רוצים למפות את העיר במפות מיוחדות וכך גם חברות אחרות יוכלו להצטרף למהפכה".

''בעוד שני עשורים יהיה לא חוקי לנהוג יותר''. מובילאיי
בינתיים, מספר חברות ענק עושות מהלכים דרמטיים בדרך לרכב אוטונומי שיסע על הכבישים כבר בשנים הקרובות. חברות ניסן ו-וולוו הודיעו כי ב-2020 יימכרו הדגמים הראשונים של מכוניות אוטונומיות בפיתוחן, סמנכ"ל ב.מ.וו הודיע כי ב-2021 ייסעו על הכביש רכבים מטעמה "אך לא בייצור המוני" ובפברואר האחרון החליטה פולקסווגן כי הטכנולוגיה לניווט אוטונומי של חברת מובילאיי תוטמע ברכבים של החברה.
"בשנות ה-70 החברה האנושית לא שיערה את מהפכת המחשוב. מהמחשב האישי ועד האינטרנט, הסמארטפון. היום אנו עומדים על סף מהפכה חדשה, אנו מבינים שהרכב הוא הפלטפורמה האידיאלית לעתיד – מכונות אינטליגנטיות. רכב אוטונומי נכון עם הרכיבים הנכונים – ישנה את התחבורה בעולם", אמר שעשוע במסיבת עיתונאים בה הוחלט כי מובילאיי, בשיתוף עם ב.מ.וו ואינטל ייצרו יחד מכונית אוטונומית עד 2021.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg