המומחים בטוחים: בזכות אינטל - רכב אוטונומי עד 2020
מובילאיי, החברה הישראלית שנמכרה לאינטל העולמית, קטפה את תואר העסקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי. כמה כסף עשתה המדינה מהעסקה ומתי יעלו רכבים כאלו על הכביש? המומחים עונים
עסקת הענק בין ענקית השבבים "אינטל" לחברת "מובילאיי" הישראלית, העוסקת בפיתוח רכב אוטונומי (עצמאי) זכתה היום (שני) לסיקור נרחב בארץ ובעולם. מדובר, לכל הדעות, באחת העסקאות הגדולות בתחום רכבי העתיד שינועו לבדם על הכביש - של חברה שהטכנולוגיות החדישות שלה מותקנות כיום ברכבים רבים בעולם, ביניהם חברת BMW, פולקסווגן ואחרות.
רצינו לברר עד כמה עסקה שכזאת מקדמת את הופעתם של רכבים אוטונומיים על הכביש. בנוסף, כישראלים, רצינו לדעת כמה כסף עשתה המדינה מהעסקה הענקית הזו, בהנחה שבכל מכירה של חברה בעליה משלמים מסים למדינה. למומחים שאותם ראיינו הפתרונות.
שמואל בן ארי, יו"ר ענף הרכב בלשכת המהנדסים האדריכלים והאקדמאים של בעלי המקצועות הטכנולוגיים בישראל, כתב בשנת 1971 את אחת התוכנות הראשוניות שבחנו את התשתית לרכב עצמאי שעליה, בין השאר, מבוססת עד היום תעשיית הרכבים העצמאיים.
לדברי בן ארי, "הייתי סטודנט צעיר לתואר שני באנגליה, ולכתיבת התזה הפרופסור דרש ממני לכתוב נוסחה מתמטית שתדמה נסיעה של נהג אנושי. הלכתי לספרייה ובדקתי את כל החומר הקיים בנושא, ולחרדתי גיליתי שזו שאלה מכשילה מאוד. אף אחד לא הצליח עד אותה שנה לנבא ולכתוב נוסחה מתמטית שתדמה את נסיעה כזאת. כל מי שניסה עד אז נכשל.

"הבנתי שהפרופסור נתן לי מטלה שאי אפשר להצליח בה והתייאשתי. נסעתי הביתה ולאחר מכן לאוניברסיטה עם הרכב שלי, ניסיתי להבין איך אני נוהג. הבנתי שאני נוסע על קו ישר, ומתקן אותו ביחס לרכבים ולנהגים שלפני. הלכתי וכתבתי את זה באופן מתמטי, והראיתי את זה לפרופסור. הוא שמח והתלהב מאוד ואישר לי שעת עובדה על מחשב כדי לבדוק את הנוסחה הזו.
"המחשבים באותה תקופה מילאו חדר שלם ושעת עבודה שלהם הייתה יקרה מאוד, אבל אישרו לי להשתמש באחד מהם והמחשב הוכיח שצדקתי. זו הייתה הנוסחה הראשונה, אב הטיפוס שעליו מתבססות עד היום כל מערכות המחשוב שקיימות. כל הרדארים כל המצלמות מתקנים את הרכב על פי הנוסחה שאני פתחתי".
בהמשך דבריו ציין בן ארי כי "זו הייתה אז פריצת דרך ענקית רק שאז לא היה מה לעשות איתה. לא היו סטרטאפים, לא חברות טכנולוגיה ולא היה לי מה לעשות עם התגלית הזאת. לכן, שחררתי אותה לעולם כדי שעוד מדענים יעבדו עליה, והיום אנחנו רואים את הפירות העצומים של זה".
מתי לדעתך יעלו רכבים כאלו על הכביש?
"לדעתי מדובר בתהליך הדרגתי עד שיהיו רק רכבים כאלו על הכבישים. בהתחלה ייסעו רכבים רגילים לצד רכבים עצמאיים, ובשלב מסוים הרכבים העצמאיים לאט לאט יקבלו קדימה ברמזורים ובפניות ובכניסה לערים, וכך הם יהפכו ליותר ויותר מרכזיים ודומיננטיים".
הרכב הלא מאוייש של גוגל:
בן ארי טען שעיקר הבעיה היא כלל לא הטכנולוגיה אלא החקיקה. "טכנולוגית יש היום כבר רכבים שיכולים לנסוע לבד. למשל, לפני שנה חברת 'מרצדס' הוציאה לכביש רכב אוטונומי, שיכול לחנות לבד בחניון ולצאת מהחניון לבד. אתה מגיע לחברת השכרת הרכב, משלם, ואז הרכב מתניע את עצמו ומגיע אליך. באותו אופן, הרכב יגיע איתך ויחזור לבד למקום.
"אלא שאז עולות שאלות כמו מי אשם אם הרכב מתנגש ברכב אחר, ומה קורה אם הרכב הזה הסיע כמה בני אדם. נצטרך להתארגן ולהתרגל גם מבחינה חוקית לכך שעוד חמש שנים נראה רכבים כאלו על הכביש. זו מהפכה תרבותית ותפיסתית והיא צפויה להיות איטית".
נעם וינד, עיתונאי ועורך בתחום הרכב, סבור כי מדובר בעסקה משתלמת מאוד לחברת "אינטל" וגם למדינת ישראל - ומציין כי בניגוד לענפים אחרים בתחומי ההייטק, תחום הרכב הוא שמרני מאוד ומעט שחקנים פועלים בו.
"בתחום הרכב צריך לציין שכמעט כל היצרנים הגדולים של הרכב בעולם עובדים עם חברת 'מובילאיי'. הסיבה קשורה לכך שלחברה הישראלית יש יתרון ענקי על כל המתחרים בידע שלה. החברה צברה מיליוני קילומטרים של נסועה על הכביש, והמידע שיש לה מאפשר לה להיות יותר ויותר טובה בתחום", טוען וינד.

בנוסף, הוא מסביר כי "רק כשמחשב שלך צבר המון ידע והמון ניסיון הוא ידע להבחין בגשר ולזהות אותו, הוא ידע מי נוסע לידו והוא גם ידע לזהות הולכי רגל. זה תחום שאין בו תחליף לניסיון של המערכת. לכן, אין יכולת לחברה סינית לייצר מהר טכנולוגיה דומה. כאן אתה צריך את המידע הפיזי שיש ל'מובילאיי' שמאפשר למערכת שלה להתמודד עם המצבים האמיתיים בדרך.
"זו גם הסיבה שבגינה יצרני הרכב עובדים כמעט כולם עם 'מובילאיי'. הם סומכים רק על חברה שיש לה את הניסיון הרב ביותר ואת הידע הנרחב ביותר. ממילא אין ל'מובילאיי' מתחרים, זה לא שתקום מחר חברה אחרת שתוכל להציג מערכת דומה. זה פשוט לא יקרה. מבחינה זו השילוב בין 'אינטל' ל'מובילאיי' הוא שילוב מנצח בין שתי החברות שיש להן הרבה מה להרוויח משיתוף הפעולה ביניהן".
אחת השאלות המסקרנות היא מתי נתחיל לראות רכבים אוטונומיים בייצור המוני? מתי נמצא את עצמנו עובדים בזמן הנהיגה, ולא עסוקים בלהתעצבן על הפקק בדרך למשרד? בנוגע לכך, הסביר וינד שמדובר בפרק של חמש שנים, אז ככל הנראה מהפכת הרכב העצמאי תושלם.
לדבריו, הסיבה המרכזית לכך היא החקיקה השמרנית בתחום והחששות של תעשיית הרכב עצמה. "צריך להגיד שטכנית, מבחינת המערכות, יש כיום רכבים שיכולים לנסוע בעצמם על הכביש. אבל הבעיה היא בעיה חוקית וגם שאלה של עלות המערכת. למשל, לחברת 'גוגל' יש רכב עצמאי שנוסע רק שהמערכות רדאר שלו שוות בעצמן יותר ממחיר הרכב. לכן, הרכב הזה כרגע אינו רכב ריאלי לפיתוח.

"החוכמה היא לייצר מערכת שתדע לנהוג לבד במחיר של כמה מאות דולרים בלבד. מה שמיוחד במערכת של 'מובילאיי' זו העובדה שהמערכת מסוגלת לפעול עם מצלמה אחת בלבד. אמנם זו לא נהיגה אוטונומית מלאה, אבל זו מערכת טובה שפועלת ושמאוד עוזרת. אגב, בדיוק סביב הנושא הזה היה ויכוח בין חברת 'טסלה' וחברת 'מובילאיי', שפוצץ את שיתוף הפעולה ביניהם", טען וינד.
בהמשך דבריו הסביר וינד כי "'טסלה' הרכיבה מערכת של 'מובילאיי' והתייחסה אליה כמערכת אוטונומית לגמרי, ואז נהג של רכב נהרג כשמשאית פנתה ונכנסה בו. המחשב לא הצליח להבין שמה שמגיע מולו זה משאית ולא גשר. ב'טסלה' כעסו כי הם אמרו שהמערכת כבר עצמאית ובמובילאיי הסבירו שהם לא התכוונו לנהיגה ללא נהג בכלל.
"אם 'מובילאיי' ו-'אינטל' יצליחו לייצר מערכת עצמאית, זה עדיין לא יספיק כי מעבר לעצם היכולת יש שאלות חוקיות וגם שאלות של ביטוח. למשל מי אחראי במקרה שכן יש תאונה. על הנושא הזה אפשר להתקוטט שנים מבחינת המחוקקים וחברות הביטוח, אבל ב'מובילאיי' אומרים שאם הייתה להם תרופה לסרטן ל-80 אחוז מהאנשים את המחלה שפוגעת ביתר ה-20 אחוז הנותרים - ברור שאנשים היו מנסים אותה.
"בהשוואה למערכת שלהם הם אומרים שהמערכת אמינה ב-95 אחוזים מהמצבים, וזה הרבה יותר טוב מנהג אנושי, ולכן בוודאי שיש להתקדם איתה הלאה. ברור, לדידם, שהיא תאושר בסוף מבחינה חוקית".
אז מתי באמת נראה רכבים על הכביש?
"'מובילאיי' חתמה על שנת היעד 2021 או 2022, אבל החיבור עם 'אינטל' יקדים לדעתי בשנה שלמה את הפיתוח של המערכת הזאת. כלומר, להערכתי אנחנו נראה את החברה מציגה מערכת שהיא שלמה איתה לגמרי בטווח של עד 3-4 שנים. צריך להבין שכיום יש מערכות שיודעות לנהוג לבד בכביש מהיר. זו נהיגה קלה כי אין הולכי רגל מסביב, יש רק מכוניות שנוסעות בכיוון אחד.
"מערכת שלמה תצטרך להתמודד בתנאים של עיר. בכל מקרה, די ברור שעם 'אינטל' נגיע למקום הזה עד 2020".
בנוגע לשאלה עד כמה רווחית העסקה הזו לציבור הישראלי, סבור וינד כי הרווח הראשוני נובע מהעובדה שהמוקד הכי ענק של 'אינטל' מחוץ לארצות הברית קיים בארץ. "'אינטל' הרי תשקיע עכשיו עוד השקעות בישראל והכסף שלה יגיע יותר לארץ למיזמים משותפים עם 'מובילאיי'. לכן, עוד בכלל לפני עצם העיסוק בכמה מס ישלמו בעלי 'מובילאיי' צריך להבין שלישראל עצמה זו עסקה טובה מאוד.

"מעבר לכך ברור שכל אחד מהבעלים של 'מובילאיי' מקבל משהו כמו מיליארד דולר במניות של 'אינטל', וברגע שהוא מממש את המניות אז הוא משלם מס למדינה. אני לא יודע אם הם יעשו זאת בבת אחת, אבל ברור שכל פעם שהם יממשו את הרווח המדינה תגזור על זה קופון נאה של כסף - ולכן גם מהבחינה הזו אוצר המדינה מרוויח מהעסקה הענקית הזו".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg