בעוד פחות מ-48 שעות: שביתת ענק של אגד בכל הארץ

בהיעדר פריצת דרך משמעותית ביממה הקרובה, ביום שלישי הקרוב צפויים כל נהגי אגד לשבות. ניסנקורן: "משרדי התחבורה והאוצר נוטלים סיכון שעלול למוטט את אגד"

אסף גולן | 19/3/2017 18:53
תגיות: בארץ,אגד,אבי ניסנקורן
ההסתדרות ועובדי אגד נערכים להשבתה גורפת של כל קווי האוטובוס של החברה החל מיום שלישי הקרוב. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מאשים את שר התחבורה ואת שר האוצר בסחבת על הסכם סובסידיה חדש בין הנהלת החברה לבין משרדי הממשלה. "משרדי התחבורה והאוצר ניצלו את ההתנהגות האחראית של העובדים והמשיכו לייבש את אגד. אלפי נהגים, מיליון וחצי נוסעים ביום – כולי תקווה כי השרים יבינו את גודל השעה", אמר ניסנקורן.
צילום: פלאש 90
''המאבק על המשך פעילותה של אגד הוא מאבק על האינטרס הציבורי''. אבי ניסנקורן. צילום: פלאש 90

אי חתימה על הסכם חדש מונע חתימת הסכם קיבוצי בחברה, ומביא לפגיעה משמעותית בשכר העידוד של הנהגים, בדגש על תנאי הנהגים המשתייכים לדור א' ולדור ב'. 

"גם עתה, חודש אחרי שנודע להם על מועד השביתה, נמשכת גרירת הרגליים, תוך פגיעה מכוונת בהעברת הכספים לאגד", הוסיף יו"ר ההסתדרות. "מי שכבר משלם על ההתנהלות הזו הם הנהגים, אבל על הפרק עומד מחיר גבוה בהרבה. משרדי התחבורה והאוצר נוטלים סיכון שעלול למוטט את אגד, תוך הסבת פגיעה אנושה לכל ענף ההיסעים בישראל. המאבק על המשך פעילותה של אגד הוא מאבק על האינטרס הציבורי", ציין.

ניסנקורן הודיע על השביתה בחודש שעבר במטרה לאפשר זמן מספיק לנהנלת אגד, הנהגת ההסתדרות ומשרדי האוצר והתחבורה לנהל מו"מ מואץ ולהגיע להסכמות משותפות, לפני פגיעה ביותר ממיליון נוסעים ביום.

איום השביתה הוא המשך למשבר שמתנהל כבר יותר משנה בין הממשלה לאגד, בעקבות פקיעת הסכם הסובסידיה של החברה בסוף 2015. בין הצדדים מתנהל ויכוח מר על התנאים להסכם הסובסידיה לעשור הבא.
הממשלה דורשת מאגד למכור קרוב למחצית מאשכולות הקווים שלה. לא בשרות.

כפי שפורסם בגלובס - הממשלה דורשת מאגד למכור בעשור הקרוב לחברות פרטיות, קרוב למחצית מאשכולות הקווים שלה, כך שתישאר עם נתח שוק של כ-20 אחוזים. מדובר במהלך בעל תועלת כפולה: מימון ל-3,000 עובדים ותיקים שפורשים בקרוב והגברת התחרות בתחום.

אגד אינה ממהרת להסכים להקטנת נתח השוק שלה, העומד על כ-37 אחוזים, ובנוסף מבקשת הסכם הכולל מימון של כמיליון וחצי שקלים לכל עובד לפרישה מוקדמת, על פני 18 שנה. המשמעות היא מימון עודף של קרוב ל-4.5 מיליארד שקל בתקופה זאת, בנוסף לסובסידיה גבוהה יותר משל חברות אחרות, שבהן עלות שכר הנהגים נמוכה בכמעט מחצית משכר העובדים הוותיקים באגד. בממשלה אומדים את העלות הכוללת של דרישות אגד בשישה מיליארד שקל.

דובר אגד, רון רטנר, אמר בתגובה להודעת ההשבתה כי "הנהלת אגד מצרה על החלטת ההסתדרות ו-ועד העובדים הארצי על כי בחרו להשבית את שרותי החברה, הגם שניתן להבין ולהזדהות עם חששם המוצדק לאובדן האופק הכלכלי שלהם, בשל גרירת הרגליים המתמשכת ואולי המכוונת של משרדי הממשלה.

"הנהלת אגד תעשה ככל שביכולתה למנוע ובוודאי שלמזער את נזקי השביתה ככל שיהיה ביכולתה לפעול בעניין. באמצעות הפעלת מקצת מקווי השרות על ידי חברי אגד בעלי רשיונות נהיגה לאוטובוסים. אלה מהווים כ-20 אחוזים בקירוב מכלל נהגי החברה. אנו קוראים לשרי האוצר והתחבורה להיכנס לאלתר לעובי הקורה כדי למנוע את הכאוס התחבורתי שעלול לפרוץ ביום שלישי הקרוב".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך