סקר 'הגל החדש': כמחצית מהסבים בציונות הדתית צעירים מגיל 50
נשים שילדו ילד בעצמן סמוך ללידת נכדיהן מספרות על האתגר – להפוך לסבתא טרייה בזמן שיש גם תינוק בבית
ארבעה ימים בלבד אחרי שילדה אביבית כהן-אברג'יל מראשון-לציון את מאיר, בנה הראשון, היא השתחררה מבית החולים, השאירה את הרך הנולד בבית, ומיהרה למחלקת היולדות בשנית כדי ללוות את אמה אסתר, שנכנסה לחדר הלידה ויצאה עם אחותה הקטנה נועה. כן, קראתם נכון: הבת - אז בת 19 בלבד - הפכה לאמא טרייה ומיד הלכה ללוות בלידה נוספת את אמה, שאך זה הפכה לסבתא טרייה, בגיל 38 בלבד.
''אימא שלי הייתה ממש כמו אימא לתאומים. אילוסטרציה
צילום: שאטרסטוק
"זה היה ממש מגניב", סיפרה אביבית ל'מקור ראשון'. "אחרי הלידה הייתי אצל אמא שלי, ושתינו היינו בחופשת לידה. בבוקר היינו מכינות ביחד אוכל ויושבות יחד, והיא ממש הייתה כמו אמא לתאומים". הבשורה על ההיריון המשותף לה ולאמה תפסה אותה בהפתעה. "בהתחלה, כשאמא גילתה שהיא בהיריון, בכיתי והיה לי קשה לקבל את זה. אבל איפשהו זה עשה לי טוב, כי היא לא עבדה באותה התקופה והייתה זמינה אליי 24 שעות ביממה. היום הבן שלי והאחות שלי הם כמו תאומים".
במגזר הדתי יותר ויותר נשים צעירות הופכות לסבתות סמוך לגיל ארבעים, כך עולה מסקר 'הגל החדש' שייחשף בעוד כשלושה שבועות בגיליון 'בעזרת השם' של 'מקור ראשון' - דירוג המותגים המובילים בציבור הדתי-לאומי לשנת 2017. ליתר דיוק, 44 אחוזים מהסבים והסבתות במגזר הדתי-לאומי זכו לנכד ראשון או לנכדה ראשונה עוד לפני שחגגו את סוף העשור הרביעי לחייהם. הגעתם לגיל ארבעים ואתם עוד לא סבא או סבתא? אפשר להלחיץ קצת את הילדים.
הסבתאות המוקדמת מזמנת התמודדויות מורכבות לסבתות הצעירות ולבנותיהן. הרבנית רוחמה איגרא, במקור מכפר מימון והיום תושבת ירושלים, ילדה בת חמישה חודשים לאחר לידת נכדתה. שתי הבנות נקראו רחל, על שם אמה המנוחה של איגרא. "זה לא עניין של בחירה", היא נזכרת. "ודאי שיש בזה מורכבות, אבל אני לא זוכרת אותה כמשהו קשה. זה רק היה לא פשוט כי לא ידענו כל הזמן של מי הבקבוק ומי בוכה וצורחת. המזל הוא שהן לא היו כל כך דומות.

שאטרסטוק
"פעם שאלתי את הנכדה שלי אם הפריע לה לגדול לסבתא שלא זמינה לה במשרה מלאה, אלא מטפלת בעוד ילדים קטנים. היא אמרה לי שלא ראתה כל כך הבדל בין הסבתות. אנחנו צוחקים במשפחה שביום ההולדת שלי כולם שרו לי 'היום יום הולדת לסבתא יולדת. מה נקנה לה מתנה? מקל סבא ועגלה".
מיכל ולדמן מקריית-שמונה הגיעה אל חתונת בתה צופית כשהיא בת 41, ובהיריון מתקדם. חודשים ספורים לאחר מכן היא ילדה את בנה טוביה, ושנה אחר כך זכתה גם לנכדה חדשה מהבת הנשואה.
"מה שמעניין בגידול של ילד ונכד ביחד הוא שיחת האמהות המשותפת על התקדמות הילדים", אומרת ולדמן. "כיף לשמוח ביחד עם הילד שלי והנכדה שלי, וכמובן בלי שום תחרות. הרבה ניסו להזהיר אותי שלילד הקטן קשה כשמגיעים הנכדים, כי הוא מרגיש שהמקום שלו לא בטוח. אין אפס, כשבאים הנכדים הילדים מאבדים את תשומת הלב. לילדים גדולים בבית זה לא נורא, לעומת ילד קטן. גם את טוביה שלי זה מאוד הלחיץ בהתחלה, אבל לאט-לאט הוא למד להסתדר ולשמוח בזה. זה דרש מאיתנו לזכור שיש לנו ילד קטן שזקוק לתשומת לב, ולא רק הנכדים. הנכדים כמובן לא שמים לב לזה, אבל הילד הקטן בבית כן".

רוב מוחלט של הצעירים בציונות הדתית יענדו טבעת זהב עוד לפני גיל 24
צילום: שאטרסטוק
רותי כהן, בתה של נעמי האיתן מקדומים, הייתה בטוחה שתספיק ללדת עוד לפני אמא שלה. תאריך הלידה המשוער שלה קדם לזה של אמה בשבועיים, אך לבסוף היא קיבלה אח חדש ורק לאחר שבועיים ביקרה בחדר היולדות ללידה שלה עצמה. "זה היה מקסים, כי אמא באה ללידה שלי אחרי ניתוח קיסרי ותפקדה כרגיל. אבא שלי שמר על התינוק בזמן הלידה, ואחרי שהשתחררתי עברתי לגור אצל ההורים לתקופה קצרה ואמרנו שפתחנו שם מחלבה להנקות", אומרת רותי ופורצת בצחוק. "את כל בדיקות ההיריון עשינו יחד, ואין ספק שהיה נחמד יותר ללדת עם אמא, כי כשהייתי בחופשת לידה היא הייתה לגמרי איתי בבית בחופשת לידה בעצמה".
מסקר הציונות הדתית שיפורסם ב'בעזרת השם' עולה הסיבה העיקרית לתפוצתה הרבה של תופעת הסבתאות הצעירה יחסית במגזר הדתי: גיל הנישואים הממוצע של בני הציונות הדתית עומד על 25 אמנם, אך רוב מוחלט של הצעירים - 60 אחוזים - יענדו טבעת זהב עוד לפני גיל 24. עוד עולה מהסקר ש-45 אחוזים מבני המגזר לא גרים עם ילדיהם באותו היישוב, 40 אחוזים גרים סמוך לילד אחד לפחות, ו-15 אחוזים זוכים לגור בחמולה אחת גדולה, שבה כל הילדים והנכדים גרים באותו היישוב או העיר.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg