שדרת חנויות, רכבל ומעלית מיוחדת: כך ישודרג הכותל המערבי
הממשלה אישרה את פרויקט מעלית הכותל ביוזמת השר יואב גלנט, במסגרתו ייבנו מעלית מיוחדת, מעברים תת קרקעיים ושדרת חנויות במתחם. במקביל אושרה תכנית להקמת רכבל לכותל המערבי. עלות שני הפרויקטים: 250 מ' שקלים
לאחר 13 שנה של הצהרות שלא הגיעו לכדי החלטה, אישרה הבוקר (א') הממשלה את פרויקט "מעלית הכותל", שצפוי לאפשר הגעה משודרגת מהרובע היהודי לכותל. עלות הפרויקט, ביוזמת שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, סגנו ז'קי לוי, והשרים יריב לוין, זאב אלקין, חיים כץ, מירי רגב וגילה גמליאל, עומדת על 50 מיליון שקלים. במקביל אישרה הממשלה גם את פרויקט הרכבל שיגיע עד הכותל המערבי, בעלות של 200 מיליון שקלים.במסגרת התכנית ל"מעלית הכותל", ייבנו מעלית מיוחדת ומעברים תת קרקעיים שיאפשרו לבעלי מוגבלויות להגיע בקלות מהרובע היהודי אל רחבת הכותל המערבי. את מרבית סכום ההשקעה בפרויקט גייסו משרדי הממשלה, ובראשם משרד הבינוי והשיכון ומשרד התיירות.

התכנית למעלית בכותל
הדמיה: MORDAGAN/ דוד שרקי אדריכלים
על פי התוכנית, פיר המעלית יגיע לעומק של כ-26 מ"ר, תחילתו במפלס הרובע היהודי ברח' משגב לדך והוא ירד עד למפלס הכותל. במקביל, תיחפר מנהרה להולכי רגל באורך של כ-65 מטר, שתחבר בין היציאה מהמעלית לרחבת הכותל בנקודת הבידוק הביטחוני.
לדברי שר השיכון יואב גלנט: "המוסר היהודי מתחיל בכותל המערבי - לב ליבו של העם היהודי. על כל שנה בה ירושלים משוחררת, מדינת ישראל משקיעה מיליון שקלים. 50 שנה - 50 מיליון. ממשלת ישראל אמרה היום בקול ברור וצלול: עיני העם היהודי היו נשואות לירושלים ולכותל המערבי במשך 2,000 שנות גלות. כעת, מדינת ישראל לא רק מצהירה על שייכותו הכותל אליה, היא גם משקיעה בכך משאבים".

תוכנית הרכבל לכותל
הדמיה
עוד בתוכנית ההנגשה: בניית קומת כניסה בשטח של כ-1,023 מ"ר, שתשמש בתחילה כשדרת חנויות, שירותים ציבוריים ומעברים. בעתיד, עם הקמת תחנת רכבת תת קרקעית לכותל, יותקנו בה מדרגות נעות שיובילו אל תחנת הרכבת.
במקביל, אישרה הממשלה את הצעתו של שר התיירות יריב לוין להקמת רכבל תיירותי לכותל המערבי. התקציב הראשוני יעמוד על 15 מיליון שקל מתקציב המשרד, כאשר הערכת עלות הפרויקט כולו נעמד בכ-200 מיליון שקל.

תוכנית הרכבל לכותל
הדמיה
מסלול הרכבל עתיד לפעול בין מתחם התחנה, דרך הר הזיתים ועד שער האשפות, והוא צפוי לתת מענה לבעיית הנגישות הקשה למרחב הכותל, שנובעת מכך שצירי הגישה למקום בודדים, צרים, תלולים ועמוסים. הרכבל יאפשר גישה קלה מהירה ונוחה לכ-130 אלף מבקרים ותיירים הפוקדים את הכותל מדי שבוע.
אורכו של מסלול הרכבל המתוכנן הוא כ-1,400 מטרים, כאשר על המסלול יוכלו לנוע כ-40 קרוניות המכילות 10 נוסעים כל אחת במקביל. הרכבל יוכל לשמש כ-3,000 נוסעים בשעה אחת לכל כיוון, וינוע במהירות של 21 קמ"ש. על פי הערכות גורמי המקצוע ועל פי התוכניות, הרכבל יחל את פעילותו במהלך שנת 2021.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg