מי עוקץ את האסירים בכלא במיליוני שקלים?⁠⁠⁠⁠

אסירים משוחררים מתלוננים כי שב"ס מסרב להחזיר להם את יתרת הסכום שנותר בכרטיסי החיוג שלהם לאחר שחרורם, אלא אם כן הם פונים באמצעות עורך דין

נטעאל בנדל | 1/7/2017 22:44
תגיות: משפט ופלילים,שירות בתי הסוהר,כרטיסי חיוג
אסירים משוחררים מתלוננים על מדיניות שיחות הטלפון של שב"ס: לפי הנוהל הקיים, אסירים שמעוניינים לשוחח בטלפון עם קרוביהם בעת שהם מרצים את עונשם מאחורי הסורגים נדרשים לרכוש בקנטינה כרטיס חיוג ולהזינו בתשלום לצורך השיחות מטלפונים ציבוריים. אלא שתלונות אסירים שהגיעו לידי 'מקור ראשון' מלמדות כי שב"ס מסרב להשיב לאסירים שמשתחררים ונותרו להם שיחות בכרטיס את יתרת הסכום.

פניות של אסירים בעניין מתקבלות בסירוב, אולם כאלה שפונים באמצעות עורך דין זוכים "לפנים משורת הדין" להשבת כספם. על פי ההערכות, הרווחים שמניב שירות בתי הסהר עומדים על מאות אלפי שקלים בשנה, על חשבונם של האסירים.
 
צילום: גדעון מרקוביץ
הכניסה לכלא מעשיהו צילום: גדעון מרקוביץ

החברה שמפעילה את מערכת הקשר הטלפוני ומערכת המחשוב של הכרטיסים, הנקראת 'שחף', היא חברת 'בינת'. מפניות של אסירים שנענו בחיוב להשבת כספם באמצעות עורכי דין עולה כי 'בינת' אינה קובעת את נוהלי השבת הכספים אלא פועלת על פי הנחיות שב"ס.

על פי נתוני שב"ס, מאז שהותקנה מערכת 'שחף' ב-2013 עם נוהלי אי החזרת יתרות לאסירים, השתחררו ממאסר 62,193 אסירים. לשם ההערכה, אם בממוצע נותרה יתרת תשלום בסכום של שלושים שקלים, הרי שמאז הותקנה המערכת גרף לכיסו שב"ס כ-2 מיליון שקלים.

"עצוב לגלות שדווקא את אחת האוכלוסיות הכי מוחלשות בישראל, המדינה 'עוקצת'", אמר ל'מקור ראשון' אסיר שהשתחרר לא מכבר, וביקש להשיב לו את כספו אך נתקל בסירוב. לדבריו, "אף גוף בחוץ לא היה מתנהג כך לאזרח מהשורה. להפך, אם מישהו היה עושה תרגיל כזה לאדם אחר, הוא היה נתבע על מרמה. חבל שכשמדובר באסירים המדינה חושבת שהיא יכולה לשחק בכסף שלנו".

אחד מעורכי הדין שנחשף לעניין בעקבות פנייה של אסיר אליו הוא עו"ד אילון עישר. הוא שיגר מכתב אל שירות בתי הסהר ואל חברת 'בינת' שבו הבהיר כי "אי השבת כספי היתרה הבלתי מנוצלת נעשית שלא כדין. אין כל עילה שבדין לשירות בתי הסוהר או לחברת 'בינת' להחזיק בכספים ששולמו בגין שירות שלא נצרך, והן מחויבות על פי להשיבם לאסירים משוחררים. התופעה מחייבת טיפול מערכתי דחוף".
  
אסירים בכלא

בניגוד לאסירים שנאלצו לוותר על כספם לטובת שב"ס, האסיר אשר פנה לעו"ד עישר קיבל מענה כי "בינת מוכנה, לאחר קבלת אישור שב"ס, באופן חריג וחד-פעמי ולפנים משורת הדין להעביר את יתרת הזכור אשר נותרה בכרטיס מרשך לזכותו". כמו כן נכתב כי "החלטה זו נשענת בין השאר על ההנחה כי מרשך, כאשר רכש את כרטיס החיוב, היה נרגש לקראת שחרורו הקרוב, וכי מסיבה זו לא כלכל בשום שכל את צעדיו".

משב"ס נמסר בתגובה: "מערכת הטלפוניה הציבורית בשב"ס מופעלת על ידי חברת בינת, אשר זכתה להפעלתה במכרז פומבי. רכישת דקות שיחה על ידי האסירים לשימוש במערכת הטלפוניה אפשרית בשתי דרכים: האחת, ברכישה קולית, שמאפשרת לבצע רכישה של יחידות בודדות וכן מונעת חשש מגניבה או אבדן של כרטיס החיוג; הדרך השנייה היא רכישת כרטיסי חיוג בסך נקוב של 25 ש"ח או 50 ש"ח, הנמכרים במרכזי המכר (קנטינות) המצויים בבתי הסוהר. יצוין כי לשב"ס אין קשר בין האסיר לבין הזכיין ממנו רוכש האסיר את כרטיס החיוג וכי שב"ס איננו מרוויח דבר מהסכומים הלא מנוצלים בכרטיסי החיוג. יצוין עוד כי מדיניות החזרת כרטיס חיוג שלא נוצל מפורטת בשילוט המוצב במרכזי המכר".

מחברת בינת לא נמסרה תגובה.
           

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך