80 שנה לאחת מתעלומות התעופה הגדולות בתבל

אמיליה ארהרט נעלמה לאחר שהמריאה ב-2 ביולי עם מטוסה לצליחת 11 אלף קילומטר באוקיינוס השקט, כחלק ממסע להקפת העולם כולו. תיאוריות רבות נשמעו באשר לנסיבות מותה, והנה כמה מהטובות שבהן

nrg חדשות | 3/7/2017 14:07
תגיות: אמיליה ארהרט,תעלומה, תעופה,בעולם
אחת התעלומות הגדולות בעולם התעופה לא נפתרה עד עצם היום הזה, וזאת למרות שחלפו כבר שמונים שנה מאז שאירעה.
 
צילום: Shutterstok
הטייסת המפורסמת אמיליה ארהרט צילום: Shutterstok

הטייסת האמריקאית המפורסמת אמיליה ארהרט יצאה ב-17 במרץ 1937 לטיסה הארוכה ביותר בהיסטוריה עד אותה עת, במטרה להקיף את העולם במסלול של כ-47 אלף קילומטרים. שלושה ימים לאחר מכן, בניסיון טיסה נוסף, התגלה תקר באחד מגלגלי המטוס בעת ההמראה, והוא ניזוק על הקרקע ונשלח לתיקון ארוך. רק מעט פחות משלושה חודשים לאחר מכן המריא המטוס שוב, והצליח להשלים 35 אלף קילומטרים ממסעו.

יתרת המסלול, כ-11 אלף קילומטרים, הותוותה מעל האוקיינוס השקט, וארהרט יצאה בחצות הלילה של 2 ביולי, 1937 לכיוון האולנד, אי קטן במרכז האוקיינוס. היא נצפתה בפעם האחרונה מעל איי נוקומנו, ומאז לא נודע דבר על גורלה.

בשמונים השנים שעברו מאז רבו ההשערות על הסיבה להיעלמותה, ולרגל יום השנה החליט אתר "אן-בי-סי" האמריקאי לרכז את המרכזיות שבהן לכתבה אחת. התיאוריות הללו מחולקות למחוזות הביזאר והקשר מצד אחד, ולסיבות אפשריות יותר, שאף נתמכות בחלקן בעדויות ארכיאולוגיות מהשטח.
 
צילום: Shutterstok
ארהרט צילום: Shutterstok

כך למשל, התיאוריה המרכזית היא שארהרט איבדה את דרכה בלב האוקיינוס, וטסה עד שאזל הדלק שלה. השערה זו נובעת מהנסיבות של הפעם האחרונה שבה היא עצמה יצרה קשר עם הרשויות: בבוקר יום 2 ביולי אמרה הטייסת שהיא מרוחקת כ-320 קילומטרים מיעדה. שעה לאחר מכן היא התקשרה שוב למשמר החופים והודיעה שכמעט נגמר לה הדלק, ושלא הצליחה לאתר את הקרקע שעליה תנחת. יחד עם הנווט שלה, פרד נונן, היא כנראה המשיכה לדאות באוויר בניסיון נואש לזהות את האי הקטן, עד שצללה ללב האוקיינוס.

התיאוריה החדשה יותר לגורלה של ארהרט היא פרי עטה של "הקבוצה הבינלאומית לתגליות כלי טיס היסטוריות". חברי הארגון טוענים כי ארהרט ונונן הגיעו בטעות לאי גרדנר, נחתו במקום ונותרו בו עד שגוועו ברעב. בין השאר טענו החוקרים כי מצאו ראיות להשערה הזאת, בדמות סקסטנט מהסוג שבו השתמשו השניים, שרידי מדורה ונעלי גבר ואישה, וכן שרידי עצמות אדם שאותרו במקום.

אפשרויות אחרות שמעלים ההיסטוריונים מוזרות יותר: כמה חוקרים טוענים שצמד הטייסים נתפסו על ידי היפנים ונלקחו בשבי, ומתו שם. בן דודו של נונן למשל קבע כך ב-2009, והרחיק לכת כשטען שקרוב משפחתו הוצא להורג בעריפת ראשו בידי היפנים, בעוד שארהרט נותרה במחנה עד למותה מדיזנטריה ומחלות נוספות.
 
צילום: Shutterstok
ארהרט צילום: Shutterstok

הסיפור הביזרי ביותר אולי החשד שארהרט הייתה למעשה מרגלת אמריקאית, והייתה במשימה סודית לצילום בסיסי הצבא היפניים באוקיינוס השקט. טענה זו נקשרת לקודמת, שכן גם בזו נקבע שהיא נלקחה בשבי על ידי היפנים. אלא שבמקרה זה מציינים תומכי התיאוריה כי הנשיא פרנקלין רוזוולט ידע על משימתה של הטייסת ושמר אותה בסוד, וכי הוא תיווך את מאמצי שחרורה – שהוכתרו בהצלחה בשנת 1945. לאחר מכן, כך נטען, היא חזרה לארה"ב וחיה עד מותה תחת השם הבדוי אירן קרייגמיל בולם.

כך או כך, אין די עדויות עד כה שעלו בגורלה של ארהרט, האישה הראשונה שחצתה בטיסה את האוקיינוס האטלנטי, לצד שיאים אחרים. היא נודעה כסופרת מוכשרת, שספריה על הרפתקאותיה זכו להצלחה ניכרת. מורשתה זכתה להבלטה רבה בארה"ב, ובשנת 1992 נוספה להיכל הזיכרון של הספורט המוטורי בארה"ב, בגין ניסיונה בנהיגת מכוניות בכל רחבי המדינה.

סיפורה הונצח בסדרת סרטים וספרים שניסו לפענח את התעלומה שלה, אך אף אחד מהם לא קיבל הכרה כסיבה המוחלטת להיעלמותה. כמה שנים לאחר מותה בשנת 1942, נקראה ספינת משא אמריקאית על שמה של ארהרט – והיא טבעה שש שנים לאחר מכן, בשנת 1948.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך