קו האוטובוס הגרוע במדינה: 82 של דן
דו"ח ארגון הנוסעים "15 דקות" מצא כי חלה עלייה בכמות התלונות על אי ביצוע נסיעות בזמן, ועל שירות לקוי וחסר בתחבורה הציבורית. קו 19 הירושלמי מככב בדו"ח בפעם השנייה ברציפות
על פי דו"ח תלונות הציבור של ארגון הנוסעים "15 דקות" לרבעון השני של 2017 שפורסם היום (ב'), קו 82 של חברת דן זינק למקום הראשון בדירוג הקווים הגרועים. במקום השני והמפוקפק נמצא קו 19 הירושלמי, שמככב בדו"ח בפעם השנייה ברציפות. קו 605 של חברת נתיב אקספרס על ציר תל אביב-נתניה נמצא במקום השלישי.
עלייה בכמות התלונות. אוטובוסים בתל אביב
צילום: ראובן קסטרו
יותר ממחצית מנוסעי התחבורה הציבורית בארץ מתלוננים על חברות האוטובוסים המפירות את תנאי הרישיון של משרד התחבורה בתחומים שונים. בהשוואה לרבעון הקודם היקף התלונות בתחום אי ביצוע נסיעות בזמן עלה מ-35 אחוז ל-41 אחוז. תלונות על שירות לקוי וחסר אף הן הולכות ומתרבות, כאשר נרשמה עלייה מ-26 אחוז ל-28 אחוז.
חברת אגד בולטת באי ביצוע נסיעות בזמן, בעיקר באזור ירושלים. כמו כן, עלייה בדיווחים על אי ביצוע נסיעות בזמן נרשמה גם בקרב המפעילים דן וקווים. מכאן שנדרש טיפול בניהול הלקוי של כל אחד מהמפעילים על ידי משרד התחבורה.
על פי הדו"ח, המגמות העולות מתלונות הציבור הן כי משרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור, וכן אינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות, כגון התמודדות עם מחסור של 3,500 נהגים והצורך בהוספת נתיבי תחבורה ציבורית.
בנוסף, עיקר התלונות הן מגוש דן ומירושלים, אזורים עתירי אוכלוסין שבהם הביקוש לתחבורה ציבורית מהירה ואמינה גבוה. על אף שבחלק ניכר מהמקרים הצורך בשיפור השירות ידוע מזה מספר שנים, השירות לא מתוגבר על ידי משרד התחבורה, והוא אינו מספק מענה הולם לעלייה בביקושים.

קו 19 שוב מככב. אוטובוס אגד בירושלים
עוד ציינו ב'15 דקות' כי בתקופת הרבעון היו אירועים ידועים מראש, כמו יום העצמאות, ל"ג בעומר, הרמדאן ועיד אל-פיטר, ואף על פי כן לא התבצעה היערכות מתאימה מצד משרד התחבורה והמפעילים על מנת למנוע מחסור בשירות ועומסים.
כמו כן, הציבור מחפש דרכים לדווח ולתבוע את שיפור השירות מהגורמים האחראים, אך נתקל במענה לקוי מצד משרד התחבורה אשר פועל בצורה איטית וחלקית, ולעיתים רק בשל הפעלת לחצים ציבוריים. "לצערנו משרד התחבורה לא מפרסם את נתוני התלונות המגיעות אליו", אמר מנכ"ל '15 דקות', גיל יעקב.
בחברת דן טענו כי המצב העגום נוצר בשל עבודות הרכבת הקלה בגוש דן, ואמרו בתגובה לדו"ח כי "הדו"ח מדבר בעד עצמו בכך שמציין את הבעיות הרוחביות המשותפות לכל המפעילים ובכל הארץ: המחסור החמור בנהגים (3,500), מחסור בנתיבים שמורים לאוטובוסים, חוסר אכיפה בנתיבים לתחבורה הציבורית ועומסים קיצוניים באזורים בהם מתבצעות עבודות הרכבת הקלה שמונעים מאיתנו לעמוד בלוחות הזמנים.
"דרוש קוסם מיומן כדי להפעיל תחבורה ציבורית טובה בתנאים כאלו. נהגים רבים מסרבים לעבוד בגוש דן בגלל התנאים הקשים שגוררים גם כעסים (מוצדקים) מצד הנוסעים והתמודדות אין סופית עם פקקי תנועה וקהל מתוסכל. אנחנו מקבלים כל ביקורת בברכה, לומדים את נקודות התורפה, משפרים ומשדרגים, למרות הקשיים ככל שניתן. כך נעשה גם עם הדו״ח הנוכחי".

''הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר''. תחנת אוטובוס בבירה
צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מחברת אגד נמסר בתגובה כי "הטענה לגבי קו 19 וקווים נוספים בפעילות אגד בירושלים מוכרת לחברה, אשר עושה כל שביכולתה לתת מענה מיטבי בקו זה. ענף התחבורה הציבורית סובל ממחסור של כ-3,500 נהגים ובכלל זה מאות נהגים באגד, מרביתם בירושלים. הבעיה בקו 19 נובעת מהתוואי העובר בסמוך לשכונות מזרח ירושלים ומושפע בנוסף לכך מאירועים ביטחוניים המשפיעים על כלל התנועה בעיר.
"כיום, אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על רקע מדיניות משרד התחבורה להפחתת שכר הנהגים. עובדה זו יוצרת מציאות מאתגרת בתקופות של חוסר יציבות ביטחונית.
"בחודשים האחרונים גייס אגד בעמל רב נהגים חדשים שהצליחו להביא לשיפור וזאת לצד כ-80 נהגים המגיעים לירושלים מדי יום מהנגב כדי לתגבר את פעילות קווי השירות בעיר. כבר כיום, אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על רקע מדיניות רב שנתית של שחיקת מעמד ותגמול הנהגים בתחבורה הציבורית.
"ידוע לכל כי הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר וזאת בהתחשב במאפיינים רבים ובכללם שינויי תנועה כתוצאה מפיגועים, צפיפות רבה, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים, ואירועים ביטחוניים נוספים.
"בנוסף, היעדר תשתית מתאימה והיעדר אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים. כל הדברים גם יחד, מביאים לקושי במתן שירות התחבורה הציבורית. עמדתנו היא כי ההתעלמות מנתונים אלה במחקרי תנועה יוצרת עיוות מכוון והטייה של התוצאות".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg