קליטת המטוס החדש: "קפיצת מדרגה באיסוף המודיעין"
חיל האוויר השתמש לראשונה ב"כוכב" - כלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"ם), ב'צוק איתן', מאז הוא עבר תהליך הכנה לפעילות מבצעית. "חייבים להשאיר את ידינו על העליונה", אמר קצין בכיר בטייסת
קצין בכיר בטייסת הכטמ"מים אומר כי קליטת כלי הטיס החדש "הכוכב" בחיל האוויר ישדרג משמעותית את תחום איסוף המודיעין. "אנחנו נמצאים במלחמת חימוש, מעין מלחמה קרה נגד הצד השני שמתחמש ומשיג יכולות חדשות. אנחנו חייבים להשאיר את ידינו על העליונה והמטוס הזה זה בדיוק מה שאנחנו צריכים. אפשר לציין שאנחנו עולים מדרגה משמעותית בתחום איסוף המודיעין, ונמשיך קדימה", אמר הקצין.
אמור לשדרג בצורה משמעותית את יכולות האיסוף והמעקב של צה''ל. ''הכוכב''.
צילום: דובר צה''ל
צה"ל הכריז השבוע על כניסתו של מטוס "הכוכב" מסוג כטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק) לשירות מבצעי בחיל האוויר. "הכוכב" הוא מטוס נשלט מרחוק מדגם 'הרמס' 900' ומבית היוצר של חברת 'אלביט'. אורכו תשעה מטרים, מוטת הכנפיים שלו היא 16 מטרים. כמו כן, הוא מגיע עד למהירות מרבית של 220 קמ"ש ואף יכול לשהות באוויר עד כ-30 שעות. אנשי הטייסת מפעלים מאז שנת 1999 מטוסים ללא טייס, אבל לדברי גורמים בחיל האוויר, הרכש החדש אמור לשדרג בצורה משמעותית את יכולות האיסוף והמעקב של צה"ל.
המטוס הגיע אל טייסת הכטמ"מים לפני שנתיים ומאז החלו בחיל בסדרת ניסויים, עד כניסתו לפעילות מבצעית. "יש הוראת קליטה מסודרת של חיל האוויר כדי לקלוט את המטוס החדש על פי הסטנדרטים של החיל", הסביר הקצין שמפעיל מזה 13 שנה מטוסים ללא טייס.
את "הכוכב" פגשו לראשונה בחיל האוויר כבר במהלך מבצע 'צוק איתן' לפני שלוש שנים. "הטסנו אותו עוד שלא היה שייך לחיל האוויר", שחזר הקצין. "מבצע 'צוק איתן' היה מערכה רחבה. כל מערך האיסוף נדרש לעבודה מאומצת. רצינו להביא כמה שיותר כלים, ובמסגרת זו עושים את מה שאפשר כדי לספק את המודיעין הכי טוב. באמצעות 'הכוכב' הצליחו לייצר שינוי משמעותי", לדברי הקצין.
הטסה של מטוס עוד לפני שהוכשר באופן מבצעי, כפי שקרה במבצע 'צוק איתן', היא אירוע חריג. "זו לא פעם ראשונה שקורה דבר כזה, אבל זה אכן דבר מאוד חריג ואני לא מכיר הרבה מקרים כאלה", הוסיף הקצין.
חיל האוויר השתמש בגרסה הקודמת של המטוס החדש במהלך 'צוק איתן', ומיד אחריו שב ה'כוכב' לתהליך מסודר של הכשרה מבצעית. "הטכנאים בחיל האוויר עוד לא הכירו אותו. ה'כוכב' שהטסנו ב'צוק איתן' היה מטוס אחר", ציין. בימי המבצע, מי שדאג לפעולות התחזוקה של המטוס היו אנשי חברת 'אלביט'.

''עדיין לא בחנו את כל האפשרויות שלו''. תהליך הקליטה המבצעי של כלי הטיס.
צילום: דובר צה''ל
בשנתיים האחרונות החלו בחיל האוויר להכין את המטוס לשירות מבצעי. בשלב הראשון, מבין השלושה, התקבלו המטוסים בטייסת ואיתם אמצעי האיסוף. השלב השני, היה שלב הניסויים. "מטיסים את המטוס במסגרת גיחות ניסוי, כדי לבדוק ולוודא שהמטוס כשיר כמו שהבטיחו לנו וכמו שאנחנו מצפים ממנו", הסביר הקצין הבכיר.
בשלב הניסויים, שנפרס על פני תקופה ארוכה, ערכו בוחני המטוסים שורת בדיקות אגרסיביות. כדי לבדוק את גבול היכולת של הטיסות, ביצעו הבוחנים טיסות ממוקדות. באחד מהניסויים, נבדק קצה טווח הטיסה. בניסוי נוסף בדקו הבוחנים מהו הגובה אליו יכול המטוס לטפס.
עם סיום הניסויים, החל שלב "האבולוציה המבצעית", ובו אנשי הטייסת החלו להטיס בעצמם את ה'כוכב' באופן אינטנסיבי. "בדקנו שכל הנתונים שנבחנו בשלב הניסויים משתלב כמו שצריך. רק אז אפשר לבצע ביקורת כשירות מבצעית ולהוכיח שאכן יש יכולת מבצעית", אמר הקצין.
למרות כניסת הרכש החדש והמשודרג, הכטמ"ם הנוכחי של הטייסת ימשיך לפעול. "ה'כוכב' יכול לשהות יותר זמן באוויר, לטפס גבוה יותר ויכול לשאת יותר מערכות. היכולות עשויות להתפתח בהמשך. עדיין לא בחנו את כל האפשרויות של המטוס", סיכם הקצין הבכיר.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg