חוזרים

ירידה בכמות התלמידים שעושים פעמיים את כיתה א'

בשנת הלימודים תש"ע נשארו בכיתה א' 1.8% מהתלמידים, לעומת 1.3% בתשע"ו. כמו כן, בין השנים 2016-2009 14% מהילדים שעלו לכיתה א' היו בני שבע ומעלה. עם זאת, בחינוך הממלכתי יש מגמת ירידה באחוז התלמידים שעולים לכיתה א' בגיל זה

ניקי גוטמן | 30/8/2017 13:00
תגיות: חינוך,הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה,חוזרים לבית הספר 2017
גיל הכניסה לכיתה א' בישראל הוא על פי רוב גיל שש. על פי הנתונים שמפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין השנים 2016-2009, כ-14 אחוז מהילדים שעלו לכיתה א' היו בגיל שבע ומעלה. 11 אחוז מתוכם היו בני שבע צעירים שנולדו בין החודשים ספטמבר לדצמבר, השלושה אחוז הנותרים היו בני שבע בוגרים.
צילום: shutterstock
נתונים כלליים על ילדים בני שבע העולים לכיתה א'. צילום: shutterstock

בהיותם בגן חובה היו תלמידים אלה בגיל גבולי כדי לעלות לכיתה א', כלומר אילו עלו לכיתה א' באותה שנה היו עושים זאת טרם מלאו להם שש שנים. על כן, הוריהם החליטו להשאיר אותם שנה נוספת בגן, ולכן חלקם מגיעים לכיתה א' בגיל מבוגר מהממוצע בכיתה זו.

בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי היו בין השנים 2016-2015 אחוזים דומים של תלמידי כיתה א' בני שבע צעירים.  (10.8 אחוז ו-10.7 אחוז, בהתאמה), וכן של בני שבע בוגרים (2.7 אחוז ו-3.0 אחוז, בהתאמה).

בחינוך הערבי נמצא אחוז נמוך של תלמידי כיתה א' בני שבע צעירים (4.7 אחוז), אך שיעור בני השבע הבוגרים עמד על 2.5 אחוז - דומה לממצאים בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי. לעומת זאת, בחינוך החרדי נמצאו אחוזים גבוהים מאוד הן של תלמידי כיתה א' בני שבע צעירים (17.2 אחוז) והן של בני שבע בוגרים (6.3 אחוז). יש לציין שמבנה הלימודים בחינוך החרדי עשוי להיות שונה מזה הנהוג בחינוך הרשמי.

עוד עולה מהנתונים כי בין השנים 2016-2009 ניכרת יציבות בהרכב הגיל של תלמידי כיתה א'. עם זאת, רק באחוז התלמידים בני השבע הבוגרים חלה ירידה עקבית אם כי מתונה, מארבעה אחוזים בשנים 2010-2009 ל-3.4 אחוז בשנים 2016-2015. ירידה זו נמצאה בכל זרמי החינוך העברי (ממלכתי, ממלכתי-דתי וחרדי), לעומת יציבות בחינוך הערבי.

כמו כן, בחינוך הממלכתי בלבד ניכרת מגמת ירידה גם באחוז בני שבע הצעירים בכיתה א' - מ-14.5 אחוז בשנים 2010-2009 ל-10.8 אחוז בשנים 2016-2015.
בנים לעומת בנות

אחוז בני השבע בקרב הבנים בכיתה א' היה גבוה מאשר בקרב הבנות. בשנים 2016-2015, 11.4 אחוז מהבנים בכיתה א' היו בני שבע צעירים, לעומת 9.7 אחוז מהבנות, ועוד 4.1 אחוז מהבנים היו בני שבע בוגרים, לעומת 2.6 אחוז מהבנות. פערים דומים נמצאו בחינוך הרגיל בכל המגזרים ומערכות הפיקוח. לעומת זאת, בקרב תלמידי השילוב והמסגרות המיוחדות, אחוז הבנים והבנות בגיל שבע בכיתה א' היה דומה, ולעיתים אף גבוה יותר בקרב הבנות.

נשארים כיתה

צילום: shutterstock
אחוזי התופעה הגבוהים ביותר היו בחינוך הערבי. נשארים כיתה. צילום: shutterstock

אחת הסיבות להימצאות של תלמידים בני שבע בכיתה א' נעוצה על תלמידים שחוזרים על שנת הלימודים הראשונה. יש לציין כי היקף התופעה נמצא בירידה. בשנים 2010-2009 נשארו כיתה 1.8 אחוז מתלמידי כיתה א', לעומת 1.3 אחוז בשנים 2016-2015.  בנוסף, בשנים 2016-2015 נשארו בכיתה א' יותר בנים מאשר בנות (1.7 אחוז לעומת 0.9 אחוז, בהתאמה).

אחוזי התופעה הגבוהים ביותר היו בחינוך הערבי: 2.4 אחוז מהתלמידים נשארו כיתה, ובחינוך החרדי 2.1 אחוז מהתלמידים חזרו שוב על כיתה א'. האחוזים הנמוכים ביותר נמצאו בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי (0.5 אחוז ו-0.7 אחוז, בהתאמה).

תופעת ההישארות בכיתה א' רווחת יותר בחינוך המיוחד. בקרב תלמידי השילוב הגיע האחוז ל-4.8 מתלמידי כיתה א', ובקרב תלמידי המסגרות המיוחדות - ל-9.6 אחוז. עם זאת, מאז שנת הלימודים 2010-2009, בכל מסלולי החינוך המיוחד תופעה זו נמצאת בירידה.

חינוך מיוחד לעומת חינוך רגיל

צילום: shutterstock
בחינוך הרגיל רק שני אחוז תלמידים בני שבע בוגרים. חינוך מיוחד. צילום: shutterstock

בהשוואה בין החינוך הרגיל לחינוך המיוחד נמצאו הבדלים גדולים באחוז התלמידים הבוגרים בגיל שבע בכיתה א'. בשנים 2016-2015 היו בכיתה א' בחינוך הרגיל רק שני אחוז תלמידים בני שבע בוגרים, לעומת כ-12 אחוז בקרב תלמידי שילוב ו-28 אחוז בקרב תלמידי המסגרות המיוחדות. בקרב תלמידי החינוך הרגיל ותלמידי המסגרות המיוחדות, חלה ירידה לאורך השנים באחוז בני שבע הבוגרים בכיתה א'.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך