 |
לפני שבוע גילו באתר התרבות "קונספציה" שהניוזלטר השבועי שלהם, "הקולקטיב", נחסם ולא מגיע לחלק מהמנויים. בירורים ושליחות ניסיון הובילו למסקנה שנטוויז'ן חוסמת אוטומטית כל אימייל שנשלח ביותר מ-10 עותקים בכל פעם.
"משתמשי
נטוויז'ן לא קיבלו את הגיליונות האחרונים, כי משום מה אחרי כמעט חמש שנים שאנחנו שולחים את רשימת התפוצה, נטוויז'ן החליטו לשנות את החוקים בלי לספר לאף אחד", כתב עורך הקולקטיב, אורי ברוכין, בגיליון 210. "מסתבר, שבשקט בשקט, מישהו בנטוויז'ן החליט שהם חוסמים אוטומטית מייל שנשלח ביותר מ-10 עותקים ממקור אחד, בפעם אחת. לנו כבר יש כמה אלפי מנויים. כשביקשנו הסבר מדוע פתאום הדואר שלנו חוזר, נאמר לנו שהאשמה היא בחברת האכסנה שלנו". ירדן לווינסקי, עוד אחד ממייסדי קונספציה, סיפר ל-NRG: "היה מנוי שלנו שהחליף איתם איזה עשרה מיילים, ושלח להם headers והכל, והם טענו שזה אשמת Sweethome [חברת האחסון של קונספציה – ע"ק]. אין לי בעיה שחוסמים, אבל שלא יספרו סיפורים שאחרים אשמים. הם שינו את החוקים – לגיטימי, אבל לפחות שיודיעו, וכשאני פונה אליהם, שלא ימרחו אותי". בסופו של דבר נפתרה הבעיה בכביש עוקף: הניוזלטר נשלח ללקוחות נטוויז'ן באמצעות סקריפט אוטומטי, ששולח במנות של 10 אימיילים בכל פעם, עם הפסקה של דקה ביניהם.
בתחילת החודש, בעקבות דיווח של הניוזלטר pcQweekly על התקרית, פורסמה בדיילי מיילי ידיעה לפיה מועדון חבר צרכנות וחבר משרתי קבע גם כן לא הצליח לשלוח הודעות לחבריו בעלי כתובות של נטוויז'ן. דיילי מיילי סיפר שנטוויז'ן האשימה בתחילה את שרתי חבר ובזק בינלאומי, והבעיה נפתרה רק אחרי שיועץ התקשוב של חבר, שמיל גינזברג, איים לקרוא לאנשי הקבע לנטוש את נטוויז'ן ולעבור לספק אחר. בשני המקרים, נטוויז'ן קודם כל הסירה אחריות, אבל האיום של חבר גרם לה לפתור את הבעיה, שלא כמו אצל קונספציה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"התנהגות אנטי-אינטרנטית של נטוויז'ן"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"אנחנו מטפלים באופן שוטף בתופעת הספאם בשביל להקל על הלקוחות", מסביר סמנכ"ל השיווק של נטוויז'ן, יואב פרידור. "אחד הדברים שאנחנו עושים זה הפעלת מדיניות מוגדרת של שליחת bulk-mail [אימיילים בכמויות גדולות], ויש ירידה בספאם, גם בשרתים וגם במספר התלונות. במסגרת ההצלחה הזאת, נתקלנו בחברות ששולחות רשימות תפוצה, ולא נפגעו מהמדיניות אלא מהטכנולוגיה. ב'קונספציה' באמת היתה בעיה בעקבות המדיניות הזאת. יצרנו איתם קשר, כמו עם 'חבר', דנּו בשיטה בה נשלח המייל וביקשנו שיבצעו שינויים בהגדרות. בשני המקרים הבעיה נפתרה, ואני רואה אותם כחריגים".
לדבריו, בעוד אימייל לגיטימי שנשלח לקבוצת כתובות באותה חברה פותח סשן אחד מול החברה, אצל ספאמרים נפתח סשן עבור כל כתובת. מדובר בשיטת brute force (הפעלת כוח), בה השולח מנסה כתובות אימייל אקראיות עד שהוא נופל על אחת פעילה. "במקרה של brute force זה לא חוקי, ואין סיבה שמישהו ינסה לשלוח אקראית אימיילים ללקוחות של אף ספק. אם מדובר בהגדרת מנועים של רשימות שהן בסדר, אין בעיה לשנות את ההגדרות".
ג'סטין גרינדאה, מנהל המערכות ואחד מהבעלים של Sweethome, שמספקת שירותי אחסון לקונספציה, זועם: "ככה שרתי דואר עובדים, אף אחד לא ישנה את שרתי ה-SMTP שלו בשביל נטווויז'ן. הם מוזמנים להיכנס ולשנות בעצמם, זה בקוד פתוח".
גם אם המטרה – חסימת ספאם – היא חיובית, הרי שנטוויז'ן, שכבר הוכיחה כישורי צנזורה ואטימות, היא מטרה מיידית להתקפות של שוחרי חופש ברשת. בחודש שעבר נחשף כאן כי היא חוסמת ללקוחותיה גישה לאתר גוף המחקרים "אובייקטיבי" בגלל חוב כספי של בעלי אובייקטיבי. גם בשיחה הנוכחית, סירב פרידור להתייחס לסיפור הזה.
"אני בשום אופן לא מנסה להיות שופט. אני לא רוצה לנקוט עמדה לגבי מי כן ומי לא ספאמר, אבל אני מעוניין למנוע שימוש לרעה", מסכם פרידור. ברוכין מקונספציה קרא בקולקטיב למרד צרכני: "לא מספיק שהם מחליטים שרירותית מי ספאמר ומי לא (ואנחנו ממש לא עונים להגדרה הזו), הם גם מנסים להאשים אחרים במחדלים שלהם. זה הזמן שכל משתמשי נטוויז'ן ירימו קול צעקה על ההתנהגות האנטי-אינטרנטית של נטוויז'ן". |  |  |  |  | |
|