ראשי > הרשת > הון ושלטון > כתבה
בארכיון האתר
הפקרות
גל סגירת רשתות מכירת המחשבים בישראל הביא עמו גל של צרכנים-קורבנות. גם מי שקיבל את המחשב שלו נתון לסחיטת היבואנים, בניגוד לחוק. לקרוא, לשמור, לזכור
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
אסף מרגלית, עסקים אונליין
25/7/2004 9:38
יוסי ישב שעתיים ליד הטלפון וחייג שוב ושוב. אין תשובה. במשך שלושה ימים ניסה להשיג את בעל החנות שמכר לו את מחשב החלומות בזיל הזול. "רק 2,000 שקל, וזה שלך", הבטיח לו המוכר שבוע קודם לכן. בסופו של דבר, יוסי נשבר: הוא הגיע לחנות כדי לבדוק מה קורה עם המחשב החדש שלו. כשהגיע, נדהם לגלות עשרות אנשים מתגודדים, מנופפים בניירות בדיוק כמו אלה שהיו בכיסו, ומנסים להוציא סחורה מהמחסנים. מסביב היו רק ארגזים ריקים וכמה מסכים מקולקלים. ואז נפל לו האסימון: הלך הכסף.
 
כשרכש את המחשב, התעלם יוסי מכל כללי הצרכנות. המוכר הרהוט כבש את ליבו במתק שפתיים, המחיר הנמוך לא עורר
את חשדו. "רק פראייר לא יקנה", אמר לו המוכר. יום אחרי הטראומה בחנות, הוא קרא בעיתון: החברה פשטה את הרגל, והשאירה מאחור מאות לקוחות זועמים, כמוהו, חסרי אונים.
 
מדהים עד כמה הסיפור הזה הפך נפוץ בחודשיים האחרונים. תוך מספר שבועות נסגרו כאן כמה חברות מחשבים ידועות ועוד כמה קטנות יותר. אחת מחברות המותג הגדולות אפילו שלחה הודעה לציבור הספקים שלה, והסבירה כי נקלעה לקשיים כספיים וביקשה להמתין בסבלנות לפריעת החובות. אבל הלקוחות שנותרו בלי מחשב ובלי הכסף הם לא הנפגעים היחידים. גם אם חברה סיפקה לכם את המחשב ולאחר מכן פשטה את הרגל - אתם בבעיה לא פשוטה.

הלך הכסף
אחריות ללא אחריות
בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מוכרים שני סוגים של מחשבים: מתוצרת מותג ידוע, שמגיעים עם אחריות בינלאומית ומקומית, וכאלה שמורכבים במעבדה או במחסן. ההבדל במחיר לעתים עצום - מחיר המותגים עשוי להיות גבוה ב-50% ויותר ממחיר מחשב רגיל. אם תשקלו לקנות את הסוג השני, המוכרים יבטיחו שירכיבו עבורכם את המחשב בעבודת יד. ממש ספציאליטה.
 
לרכישה בחנויות שמציעות מחשבים בזיל הזול יש מחיר - ולפעמים הוא עלול להיות יקר במיוחד. החנויות האלה אמנם מציעות אחריות יבואן לחלקים השונים שירכיבו לכם במחשב, אבל זו לא מבטיחה לכם כלום. דוגמה פשוטה: לוח האם במחשב התקלקל בתקופת האחריות, אבל החנות שמכרה לכם אותו כבר פשטה את הרגל. מה עושים? לבעל החנות לא תוכלו לפנות, ולכן הצעד הבא הוא למצוא מעבדה שתפרק את הלוח, תאתר את היבואן ותשלח אליו את הלוח להחלפה - סיפור של כמה מאות שקלים.
 
אבל הבעיה עלולה להחמיר עוד יותר כשיבואנים מסוימים ינסו לעשות עליכם קופה. כשהם מכרו סחורה לבעל החנות, הם החתימו אותו על מסמך שלפיו הסחורה שייכת להם עד שהוא יפרע את חובו. אבל כשבעל החנות פשט רגל, הוא הותיר אחריו חובות ענקיים ליבואנים. אם שלחתם ליבואנים רכיב מחשב עבורו הם לא קיבלו כסף, הם עשויים להחרים אותו. מבחינתם, אם הם לא קיבלו כסף - הרכיב שלהם. כדי לקבל אותו חזרה מתוקן תידרשו לשלם סכומי עתק. בעלי חנויות אכלו בוסר, שיני לקוחות תקהנה.
 
תקנו אותנו!
גם אתם נתקלתם בבעיה? יש כתובת
מדור צרכנות הרשת של NRG, המתפרסם מדי יום שלישי, מטפל בצרכנים שנתקלו בבעיות ברכישת מחשבים וברכישה דרך הרשת. מעכבים לכם מוצר שהזמנתם ברשת? מסרבים לתמוך בתוכנה או מחשב שקניתם? ספק האינטרנט שלכם מתעלל בכם? אין סיבה לוותר. שלחו אימייל ל-erant@maariv.co.il ונבדוק את העניין בעבורכם.
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

צרכנות
יאהו מתכוננת לגל תביעות מבעלי המניות  
תמונות של ויקה ומנו הורדו מפייסבוק בלא אישור  
חיילים מעלים תמונות לפייסבוק  
עוד...