 |
שנתיים אחרי מזרח אסיה ושנה אחרי אירופה, הושלמה סוף-סוף ההשקה של הדור השלישי של הסלולר בארץ. כבר עכשיו אנו חשופים להרבה שלטי חוצות, סרטי פרסומת ותשדירים, והבטחות המושמעות בכל מדיה אפשרית. לחלקן יש כיסוי, אבל לפריסה ארצית
מלאה של כל חברות הסלולר נצטרך להמתין עד הקיץ הבא. השאלה הגדולה שמעסיקה אותנו היא, האם נקבל תמורה ראויה עבור הצרור הגדול של מזומנים שנעביר לחשבונן של החברות בכל חודש, עבור התכנים, השירות והיישומים המיוחדים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
חידושים על תנאי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ענני הקונפטי התפזרו, הכסאות בטקסי ההשקה של הדור השלישי בסלולר קופלו, ואנחנו הצרכנים יצאנו לדרך עם כמה מכשירים חדשים והרבה הבטחות. בתשדירי הפרסומת מראים לכם סלולריים המקרינים סרטי וידיאו באיכות שלא הכרתם, זרימת מידע בקצב מדהים המתחרה בתשתית הרגילה, וגולת הכותרת: שיחות וידיאו אחד על אחד, שירימו את המסך מעל האלמוניות שאפיינה עד כה את המשתתפים בשיחות הסלולר. המציאות המאכזבת, שעליה למדנו מהר מאוד כשניסינו כמה מהמכשירים החדשים, נובעת כנראה מכמה עובדות אובייקטיביות שקשה להתמודד איתן. הבטיחו לנו פריסה מתקדמת בחלקים נרחבים של הארץ, אבל מאחורי הצעצועים החדשים של הדור השלישי מסתתר מערך שלם של רשתות סלולר חדשות, שנפרסו בעיקר במרכז הארץ. סלקום אמנם פרסה רשת ארצית שהיא מכנה "רשת דור שלישי", אבל אי-אפשר לקיים בה שיחת ועידה בווידיאו. גם לפלאפון אין כרגע היכולת לקיים שיחות ועידה ברשת החדשה שלה. "אנחנו מקווים שעד הקיץ יאושר התקן החדש לשיחות ועידה ברשת ה-EVDO שלנו ", מתרץ גיל שרון, המשנה למנכ"ל חברת פלאפון, את העיכוב בהתקנת התכונה הזאת במכשירי הקצה של החברה. ב אורנג' מצהירים כי הם מסוגלים לספק שירותי דור שלישי ל-70%מהתושבים, בפריסה מהקריות בצפון עד קרית מלאכי בדרום, ועד ירושלים במזרח. גרים בפריפריה ורוצים ליהנות מכל השירותים? תצטרכו להמתין עוד שנה לפחות עד שהם יגיעו לכל פינה בארץ. רוצים לראות תוכן? כדאי שתכינו הרבה כסף. המערכות לאספקת תוכן, שאותן מגבשות החברות בימים אלה, נאבקות על כל תוכנית בידור וכל גימיק, ומה שהיה היום לא בטוח שיהיה מחר - בגלל המחיר הגבוה שמבקשים בעלי הזכויות. רוצים מגוון מכשירים זולים? תשכחו מזה. למרות שחברות הסלולר בארץ מנסות להימנע מהטעויות שעשו חברות סלולר בחו"ל, שהשיקו את רשתות הדור השלישי בטרם היו ערוכות לכך, הן נאלצות להתמודד עם מציאות של מחסור עולמי במכשירים וחוסר בשלות של הטכנולוגיה. חברות סלולר כמו נוקיה, מוטורולה, פיליפס וסימנס, שידעו על הדור השלישי כבר לפני שנים, נמנעו מלייצר דגמים רבים עבור הדור השלישי, התומכים ברשתות החדשות וגם בישנות. במזרח אסיה המצב טוב יותר, ובכל זאת, נכון לעכשיו, יש בארץ רק שני מכשירי דור שלישי המתאימים לחברת פלאפון, וחצי תריסר מכשירים המתאימים לרשתות של סלקום ואורנג'. העברית היא כנראה מכשלה לא קטנה, והכמות הקטנה של מכשירים שצפויה להימכר כאן היא גורם שכל חברה לקחה בחשבון כשפנתה למכור כאן מכשירים. "זה מה יש", אומרים קברניטי החברות כשאנחנו באים בתלונות על ההבטחות, שלא קוימו, למבחר של מכשירים. "אנחנו קטנים ומיוחדים, והשוק העולמי לא ממהר לרקוד לפי הדרישות שלנו", הם מציינים כשאנחנו מספרים להם על מבחר המכשירים ההולך וגדל בכל שבוע בעולם. ואם לא די במגוון המצומצם, הרי שכל אחת מחברות הסלולר בארץ בחרה לשווק רק מכשיר אחד. לדעת איריס בק מאורנג', המכשיר הנוכחי שבו בחרה החברה, של חברת LG, מספק את מרבית הדרישות של הלקוחות וגם עומד בקריטריון של מחיר נמוך, והם אינם ממהרים לרכוש אחר עד שיימצא המועמד הראוי. רק בישראל קיים מצב אבסורדי, שבו חברות הסלולר מחזיקות בזכות לאשר מכירה של מכשירים חדשים, ובמכשירי הדור השלישי הם עושים חשבון מדוקדק איפה ירוויחו יותר מהתכונות שמספק המכשיר, ובאיזה מכשיר ישקיעו פחות ויקבלו יותר. חברת מוטורולה, למשל, שהציגה כבר לפני חודש 3 מכשירים חדשים לדור השלישי עם תמיכה בעברית, מתקשה למכור אותם לשתי חברות הסלולר הגדולות, בעיקר מסיבות כלכליות, והאישור שלהן יידחה לתחילת השנה הבאה. אנחנו נצטרך להסתפק במכשיר בודד שמציעה כל חברה ללקוחות המבקשים להתנסות בדור החדש של הסלולר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
השחקן הראשי: התוכן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כדי לפצות אותנו מעט על הפריסה המצומצמת של הרשתות (רק במרכז הארץ) ועל התקלות בהפעלה הנסיונית של המערכות החדשות, עורכות חברות הסלולר ציד אחר תוכן אטרקטיבי, שישודר ללקוחות שהתחברו לרשת החדשה. פלאפון הצליחה, במהלך מבריק ויקר, להשתלט על התכנים הפופולריים: שידור חי של חדשות ערוץ 2, שידור קליפים ממשחקי הכדורגל בארץ ביום המשחק, תוכניות הבידור של יצפאן, "מ.ק 22", סרטים ישראליים, קליפים של שרית חדד ועוד. המשנה למנכ"ל שרון: "המגמה שלנו היא לפנות למגוון רחב של קהלים, כולל העולים מרוסיה, שיקבלו ערוץ ייחודי". סלקום מציעה אף היא שידור חי של חדשות ערוץ 2 בכל המכשירים, שידור קליפים ממשחקי הכדורסל של מכבי תל-אביב ב"יורוליג", חדשות "ערוץ הספורט", מתיחות מהתוכנית "פספוסים", קליפים בלעדיים של מאיה בוסקילה ו"הדג נחש", שידור חי של "ערוץ האופנה" וערוץ "קארמה" ותכנים חדשים לילדים, כמו "ערוץ דיסני". לנהגים מוצע שידור חי ממצלמות התנועה - והכל בפריסה ארצית. יוסי לובטון, סמנכ"ל השיווק בסלקום, אמר לנו: "תכנים אלה נבחרו בקפידה על-פי סקרים שנערכו אצל מאות משתמשים, ועלפיהם הרכבנו את הרשימה". סלקום הקימה אתר תוכן דינמי, הפועל כתחנת טלוויזיה, עם מערכת פעילה, כדי לעדכן את תוכני האתר במטרה להגביר את השימוש בהם. החברה שנכנסה שלישית למשחק, אורנג', החליטה לפעול קצת אחרת. "לא נוציא סכומים מטורפים על זכויות לתכנים בסלולר", אמרה איריס בק, כשהסבירה את המבחר השונה והפחות פופולרי של החברה. אורנג' בחרה לשדר בשידור חי את החדשות של ערוץ 10, סרטונים מתוכניות "ארץ נהדרת", קטעים מתוכניתו של גיא פינס, סרטונים ממשחקי כדורגל בליגת האלופות, קטעים מהתוכנית "אקזיט", מפות , מידע שימושי ועוד. בנוסף למידע המצולם מוצע עוד מידע בטקסט, להשלמת המידע בפורטל, שאפשר להגיע אליו ישירות בקטגוריה הנבחרת. גם לאורנג' מערכת עם פורטל דינמי, כמו לסלקום, האמור לשנות את התכנים לפי העניין והדרישה. מהנסיונות שלנו ליהנות מכל המגוון הזה של כל החברות באתרים השונים בארץ, גילינו כי רק במרכז הארץ - תל-אביב והסביבה - תוכלו לחוות את הדור השלישי במלואה, ואם תתרחקו קצת מהמרכז, האיכות יורדת מאוד, והצפייה בתכנים בכל הרשתות נעשית גרועה עד בלתי אפשרית. אם תנסו את המכשירים הללו ברכב, צפוי לכם פסיפס מעניין על הצג, שרחוק מלהזכיר את המובטח בתשדירי הפרסומת. |  |  |  |  | |
|