ראשי > כלכלה > יעל גרוס
בארכיון האתר
מי צריך את הדור הזה
השאלה הצרכנית הראשונה שצריכה להישאל במפגש עם הדור השלישי היא: האם צריך את זה בכלל?
17/12/2004
סליחה על הכפירה, אבל השאלה הצרכנית הראשונה שצריכה להישאל במפגש עם הדור השלישי היא: האם צריך את זה בכלל? אין מחלוקת על העובדה שנחמד לראות בטלפון תוכניות טלוויזיה, או תמונה של הבת רוקדת סטפס גם כשנמצאים במילואים, למשל.
 
אבל האם הצ'ופר הזה, של פעם בשנה, מצדיק תשלום של כל-כך הרבה כסף נוסף? עבור חברות הסלולר התשובה ברורה: הדרך שלהן לגדול היא לשכנע אתכם שאתם צריכים לרכוש שירותים שאתם אולי לא ממש צריכים, ולשלם על זה יותר. באופן כללי, תלונות הצרכנים שמגיעות על הדור השלישי ועל המלכודות הצרכניות שהוא טומן-דומות לאלה שרווחות בענף הסלולר בכלל.
 
כל החברות מציעות חבילות עם מספר מסוים של דקות שיחה, שכלול במחיר החבילה. אחת המלכודות היא המחיר של כל דקת שיחה שמחוץ לחבילה. בסלקום, למשל, דקת זמן אוויר מחוץ לחבילה עולה 65 אג' בשיחה לכל הרשתות (כולל דמי קישוריות). ב פרטנר דקת זמן אוויר מחוץ לחבילה עולה 1.19 שקלים לדקה, כולל קישוריות, אך בחברה מציינים שלרוב אין צורך לחרוג מהחבילה.
 
פלאפון מבודדת את שירותי טכנולוגיית הדור השלישי מזמן האוויר של שיחות רגילות, שעליהן ממשיך החיוב על-פי מסלול השיחות הרגיל. אחת המלכודות הוותיקות היא ההתחייבות לתקופה של 3 שנים. הרעיון הוא לתת לכם מכשיר יקר בחינם, רק כדי לכבול אתכם לחברה למשך 3 שנים. זוכרים איך נראו המכשירים לפני 3 שנים? קצב ההתפתחות הטכנולוגית המהיר יגרום לכם לרצות לשנות ולשדרג את המסלול לפני תום 3 השנים, או לחלופין לעבור חברה.
 
כל צעד כזה כרוך בביטול המסלול, כניסה למסלול אחר או תשלום של המחיר המלא של המכשיר. או-אז אתם צפויים לגלות שהמחיר המלא של המכשיר מכאיב מאוד. לכן חשוב תמיד לבדוק שדרך המילוט שלכם פתוחה. במילים אחרות: כמה תצטרכו לשלם על הנייד כשאתם מבטלים את המסלול, ומהן אפשרויות השדרוג שלכם למכשיר אחר.
 
המועצה הישראלית לצרכנות מציינת כי צרכנים מגלים שהחוזה מקשה מאוד על השתחררות ממנו, ועלות ביטול העיסקה גבוהה מאוד, דבר הגורם קושי ממשי להתנתק ולעבור למתחרים. בנוסף, צרכנים רבים מתלוננים על "הפתעות" בעת שדרוג מכשירים. צרכנים המבקשים להחליף את הטלפון שלהם למכשיר מתקדם יותר - מגלים להפתעתם כי בניגוד למה שחשבו, חשבונם מחויב הן בגין המכשיר החדש והן עבור יתרת התשלומים של המכשיר הישן.
 
זאת למרות שלרוב המכשיר הישן מוחזר לחברה. החידוש הגדול של הדור השלישי הוא התוכן, שכולל, למשל, הורדות של קטעי וידיאו ושליחת קטעי וידיאו. אצל חלק מהחברות, למשל בפרטנר, החבילות כוללות גם זמן אוויר וגם זמן של צפייה בתכנים. אצל אחרות החבילות כוללות רק זמן אוויר, וישנו תשלום נפרד על הורדות וידיאו ושליחת וידיאו. בפלאפון, למשל, שליחת קטע עולה 90 אגורות כולל מע"מ, ללא קשר לאורך הקטע.
 
בסלקום ממליצים לרכוש גם חבילת גלישה מוזלת על-פי נפח. חשוב בהקשר הזה לבדוק את התעריף להורדת וידיאו, התעריף לשליחת וידיאו והתעריך לדקת וידיאו מחוץ לחבילה. חברות הסלולר מנסות ליצור מסלולים שונים של הטבות, לפי צרכים משתנים. לכן הדבר החשוב ביותר הוא שתגדירו לעצמכם מהם צורכיכם, במיוחד כשהדברים אמורים בדור השלישי, שהוא סוג של טלפון נייד שעדיין אין לרבים.
כתבת בכירה לענייני צרכנות, שיווק ומסחר. עיתונאית מזה 8 שנים.

  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

יעל גרוס
מעשה באבן ירושלמית  
החקירה בעיצומה?  
קטני אמונה  
עוד...

כותבים אחרונים
אביב לביא
דוד ליפקין
דוד קליין
הדר חורש
יאיר טרצ'יצקי
יהודה שרוני
יובל דרור
עידו אפרתי
רונית מורגנשטרן
רפי רוזנפלד