ראשי > הרשת > הון ושלטון > כתבה
בארכיון האתר
זה כן לאינטרנט
המהפכה: משרדי ממשלה ומוסדות ציבור מעבירים את מערכות המידע והשירות לאינטרנט. כבר היום אפשר לשלם כמעט הכל בלי לזוז מהבית
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
שגית פסטמן
24/12/2004 10:07
מי אמר שאין מהפכות שקטות? הנה, בשנה האחרונה משרד האוצר מוביל מהפכה כזאת. לא מדובר ברפורמה של ועדת בכר לשינוי המבני של שוק ההון, שעל אף שדשו בה כל-כך הרבה, עדיין לא ברור מה יעלה בגורלה, וגם לא במינוי המסקרן והחשאי למשרת הנגיד. המהפכה שעליה אנחנו מדברים היא באופן פרדוקסלי כמעט סודית, כה שקטה, עד שרוב הציבור לא ממש שמע עליה, וזאת על אף שהיא מאוד רלוונטית עבורו.
 
מדובר על מהפכת השירות והמידע הממשלתיים לשירותים באינטרנט. אם רציתם לשלם את רשיון הנהיגה והרכב שלכם, רוב הסיכויים שפיניתם לעצמכם פרק זמן לא קצר, ניגשתם לסניף הדואר, עמדתם בתור בסבלנות כמו כולם ושילמתם באמצעות
הספח הרגיל. בעלי העסקים והעובדים המשיכו גם השנה לבזבז זמן יקר ואנרגיות בדרך לתשלומי המע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. התורים לא התקצרו גם במינהל מקרקעי ישראל, בתי-המשפט ומוסדות ממשלתיים נוספים, אף-על-פי שהיתה להם סיבה טובה להתקצר.
 
בחודשים האחרונים חנך משרד האוצר, במסגרת פרויקט "ממשל זמין", מאות מערכות מידע, תשלומים ושירות לטובת הציבור. אף על-פי שעד היום הוקצו לפרויקטים האלה עשרות מיליוני שקלים, גורלם של חלק ניכר מהם לוט בערפל, וכמו שיספר לכם כל פרסומאי מתחיל, יכול להיות שיהיה לכם מוצר מנצח ביד, אבל אם לא הצלחתם לשווק אותו בצורה אפקטיבית לציבור - הוא בעצם לא קיים.
"לקוח" במקום "אזרח"
ייתכן שכבר שמעתם על השירות החדש יחסית, "גמל נט", המערכת הממוחשבת להשוואת תשואות וביצועי קופות הגמל בישראל, שאותה השיק אגף שוק ההון במשרד האוצר. ייתכן מאוד גם שביקרתם באתר משרד האוצרכדי להשוות את תעריפי ביטוח החובה השונים בין כל חברות הביטוח. אבל האם ידעתם שבאותו אתר עצמו ישנו מאגר של 2,500 טפסים שכיחים, שיכולים להקל על חייכם באופן משמעותי? האם השתמשתם במאות שרתי התשלומים הממשלתיים ברשת, כדי "להיפטר" בקלילות מתשלומי קנסות ואגרות שונים בתחומי הבריאות, המשפט, החינוך, המסים ועוד? סביר להניח שלא.
 
ראשית, חייבים להודות שבמשרד של ד"ר ירון זליכה, החשב הכללי במשרד האוצר, יושב צוות נמרץ ונלהב, שמקדם בלהט את נושא השירות הממוחשב הפועל אונליין מול האזרח. איציק כהן, סגן בכיר לחשב הכללי, ויו"ר ועדת מכרזים עליונה לתקשוב ולטכנולוגיה, נזכר שההתחלה של הפרויקט הזה היתה די רעועה: "בשנת 1997 יצאנו לאיזה כנס בחו"ל שעסק בנושא ממשל זמין דרך האינטרנט, וחזרנו ממש עם טראומה. גילינו שאנחנו ממש לא בעניין, לגמרי מפגרים אחרי שאר העולם, ואז החלטנו להעביר הילוך". שנת 2004, לדברי כהן, היתה בהחלט שנת מפתח בנושא. מבחינת אנשי משרדו של זליכה, המושג "אזרח" הוחלף ל"לקוח".
 
"היום אני גאה לומר שמבחינות מסוימות הקדמנו בשירותים שלנו את המגזר העסקי", מצהיר כהן. "זה נכון שחלק ניכר מהשירותים לא נחשף עדיין באופן אינטנסיבי", הוא מודה. "אנחנו מקווים שבתחילת השנה הבאה נצא בקמפיין פרסומי מקיף וכולל. כ-100 אלף איש בחודש מורידים טפסים דרך האינטרנט, משלמים אונליין, או מחפשים מידע דרך האתרים הממשלתיים. באפריל 2003 היו לנו מאות בודדות של משתמשים".
 
בועז דולב, מנהל תחום "ממשל זמין" במשרד החשב הכללי מוסיף: "היום, רק כ-10% מתוך המשתמשים באינטרנט מכירים את השירותים שלנו - ורק את חלקם. לכל מערכות התשלומים למשל, הציבור לא ממש חשוף. עם זאת, קבענו לנו כיעד שעד סוף שנת 2005, 30% מהתשלומים של הממשלה ייעשו דרך האינטרנט".
החשב הכללי
למה אין חשיפה
אז למה פרויקט כל-כך חיובי וחיוני לציבור מקבל כל-כך מעט חשיפה? ישנן כמה סיבות. העיקרית היא כנראה פוליטית. תחילתו של פרויקט "ממשל זמין" באמצע שנות ה-90. מאז התחלפו כמה וכמה שרים, ומספר לא קטן של בעלי תפקידים ציבוריים באוצר. כל אחד רצה לנכס לעצמו את הקרדיט על הפרויקט, או לפחות למנוע את התהילה מאחרים.
 
במאמר מוסגר אפשר לרמוז, שהשותפות של השרים נתניהו-שטרית במשרד עד לאחרונה לא ממש הועילה ליחסי הציבור של הפרויקט. הסיבה השנייה היא בעיקרה תדמיתית: המהפכה הצרכנית הזאת היא משמעותית וחשובה אבל, מה לעשות, לא ממש "סקסית". הרבה יותר מלהיב להתראיין לתקשורת בנושא המאבק הדון-קישוטי משהו מול בעלי ההון בנושא הרפורמות המבניות במשק, או לקחת חלק במשחק השמועות המרגש בבורסת השמות העוסקת בהחלפתו הקרובה של נגיד בנק ישראל.
 
ויש גם סיבה בירוקרטית. הפרויקט אמנם מרוכז על-ידי אנשי משרד האוצר, אבל בפועל, עד היום הוא היה מבוזר בין עשרות משרדי הממשלה ומוסדות המדינה השונים. כפי שמעיד דולב: "עד לאחרונה העבודה שלנו התבססה על ביקוש פנימי של משרדי הממשלה השונים. משרד התחבורה רצה להקים מערכת תשלומים של קנסות, וסיפקנו את רצונו. למשרד המשפטים היה חשוב לתת שירות של קבלת נוסח טאבו באתר שלו - ביצענו".
 
היעדר שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הממשלתיים יצר מערכת שתפקדה בדומה לתמנון מגושם, שלא כל זרוע ידעה מה האחרת מתכננת ועושה. ראיה לכך היא העובדה שבראיון הנוכחי ל"עסקים" התגאו אנשי החשב הכללי בשירות חדש של המשטרה, שלפיו כבר ניתן לשלם קנסות משטרה אונליין. חיפוש מהיר באתר משטרת ישראל מגלה שלא דובים ולא יער. דוברות משטרת התנועה מעדכנת שאמנם מערכת כזאת נמצאת בהרצה, אבל היא תתחיל לפעול, אם בכלל, רק בעוד מספר שבועות, ולא לדאוג: הדובר המשטרתי כבר ימצא את הזמן והמקום לעדכן את הציבור לגבי השירות החדש.
 
אבל לא הכל שחור. העתיד למשל, ורוד למדי בעיני מנהלי "ממשל זמין". הבשורות הטובות הן שבחודשים הקרובים כל הפרויקט ירוכז דרך פורטל מרכזי אחד - "
שער הממשלה". לגבי שירותים עתידיים שיעלו ברשת מבטיח דולב: "אנחנו עובדים על שירות עבור משרד התחבורה, שיושק בשנה הבאה, ושבאמצעותו יוכל כל אזרח לראות את מספר הנקודות הצבורות לרעתו ברישיון. כמו כן, תהיה אפשרות להעביר בעלות על רכב דרך האינטרנט ועוד.
 
"פרויקט אחר שאנחנו מתכננים קשור לתחום העסקי. היום בשביל להקים עסק חדש צריך לפנות ל-11 גופים שונים, כולל העברת טפסים, כדי לברך על המוגמר. אנחנו עובדים כרגע על תוכנית שלפיה יהיה אפשר באמצעות מילוי טופס אחד באינטרנט לקצר את כל התהליך הזה".
 
עד היום השקיע משרד האוצר במערכת השירותים המקוונים 25 מיליון שקל. לכך יש להוסיף 5 מיליון שקל שתרמו משרדי הממשלה השונים מתקציביהם האישיים. לדברי כהן, מבחינת הממשלה, ההשקעה החוזרת של הפרויקט הזה גדולה לאין שיעור: "עד לאחרונה היה צורך להדפיס טפסים במיליוני שקלים. חסכנו המון כסף בתחום הזה. שוברי התשלומים למשל: הממשלה היתה צריכה לשלם לרשות הדואר דולר ורבע על כל פעולה כספית שנעשתה מול כל בית-עסק. השימוש באינטרנט חסך לנו באופן משמעותי את העלויות האלה. השנה הסתכם מחזור התשלומים שעבר דרך האינטרנט מהציבור לקופת המדינה בסכום של כ-1.5 מיליארד שקל. הצפי הוא שבשנה הבאה הסכום הזה יוכפל".
במקום ללכת לדואר
אפשר לשוטט שעות ברשת ולמצוא מאגרי מידע, שירותי תשלומים, וסימולטורים שונים שיכולים לחסוך הרבה זמן ותסכולים, ולקדם את עניינינו מול רשויות השלטון בכמה לחיצות מקשים. הנה רשימה חלקית ביותר, כזאת שמגרדת רק את קצה הקרחון, ושאותה כדאי להכיר:
 
* אגף הביטוח במשרד האוצר חנך בשנה האחרונה מערכת אינטראקטיבית חדשה באתר האינטרנט של היחידה לפניות הציבור, המאפשרת לפונים להגיש באמצעותה תלונה בצירוף מסמכים הנלווים אליה. לאחר הגשת התלונה יכולים הפונים, באמצעות קוד אישי שיינתן להם עם אישור הפנייה, לעיין במצב הטיפול בתלונה לאחר הגשתה, ואף לפנות ישירות לממונים על פניות הציבור בחברות הביטוח בעניינם, באמצעות קישור מהאתר של היחידה. לשירות זה ניתן להגיע דרך אתר משרד האוצר באמצעות תפריט "היחידה לפניות הציבור באינטרנט".
 
* במערכת התשלומים המקוונת באתר "
ממשל זמין" ניתן לשלם קנסות תעבורה עבור הנהלת בתי-המשפט, ולהעביר מאות בקשות שונות למשרדי הממשלה, כמו בקשה לשינוי כתובת במשרד הפנים, בקשה להוצאת תעודת זהות או הוצאת דרכון לקטין.
 
* את תשלומי ההורים לבתי-הספר ניתן לעשות באופן מקוון באתר
www.ecom.gov.il ובאתר afik.education.gov.il - בשניהם ניתן גם למצוא מידע לגבי הסכומים המרביים של תשלומי החובה והרשות להורים.
 
* באתר משרד הבריאות אפשר להתעדכן בנושאים שונים, בין היתר למצוא את מאגר התרופות שאושרו להפצה בארץ, לעיין בפנקס הפסיכולוגים, המהפנטים או האחיות, על מנת לוודא שאם אתם משתמשים בשירותיהם של מי מאלה, הם אכן בעלי הדיפלומה שעליה הם מצהירים. באתר ישנה גם רשימה של כל המוסדות הפועלים ברישוי משרד הבריאות. ניתן להוריד מהאתר טפסים רבים כמו טפסים לאשפוז סיעודי, ובשבועות הקרובים ניתן יהיה גם לשלם עבור שירותים שונים כמו חיסוני ילדים. מי שרוצה ממש לבלוש אחרי האנשים המטפלים בו יכול למצוא באתר את ציוני בחינות ההסמכה של הבוגרים במקצועות הסיעוד, ובעתיד הקרוב גם ברפואת השיניים.
 
* מינהל מקרקעי ישראל פתח השבוע לציבור מאגר מידע לגבי נכסי מקרקעין. בכתובת
www.mmi.gov.il ניתן יהיה לקבל פרטים על בעלי זכויות בכחצי מיליון תיקים שנקלטו במאגר, סוגי החוזים, הודעות שהומצאו למינהל בדבר רישום משכון על זכויות לגבי הדירה, פרטי התחייבות המינהל לרישום משכנתה בנוגע לדירה, בקשות להעברת זכויות לגבי דירה ועוד, תמורת תשלום אגרה בסך 10 שקלים. באתר האינטרנט של משרד התחבורה ניתן לקבל, בין היתר, את תוצאות מבחן הנהיגה המעשי (טסט) ביום הבחינה.
 
* אתר
רשות המסים הוא אתר שימושי במיוחד. אפשר למצוא בו סימולטור לחישוב מס לשכירים, להדפיס אישורי ניכוי מס במקור בעלי תוקף חוקי, לשלם מסי יבוא או להתעדכן במחירון יבוא אישי של מוצרים לבית, ובאופן כללי להדפיס טפסים בשלל תחומי עבודת הרשות. בשנת 2005 יתווספו שירותים נוספים באתר, וביניהם תשלומים של מערך הניכויים - תשלומי המעבידים על ניכוי המס ממשכורות העובדים וניכוי מס מספקים, אפשרות לתשלומים עבור מס רכישה, מס שבח ומס מכירה, תשלום באתר באמצעות כרטיס אשראי על חבילות דואר בהתאם להודעה שתתקבל בביתו של מקבל החבילה ואפשרות העברת בקשה לפתיחת תיק ברשויות המס. באתר יותקן סימולטור לחישוב מס רכישה ללא צורך בהזדהות המשתמש.
 
* באתר משרד המשפטים קיים שרת תשלומים הכולל מעל 150 תשלומים שונים הניתנים לביצוע דרך האינטרנט כמו אגרות שנתיות, אגרות רישום ותשלום עבור עיון בתיקי חברה. באתר ישנם למעלה מ-150 טפסים שונים הניתנים להורדה, כמו בקשת צו קיום ירושה, בקשה לרישום סימן מסר ובקשה להגדלת הון של חברה.
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

צרכנות
יאהו מתכוננת לגל תביעות מבעלי המניות  
תמונות של ויקה ומנו הורדו מפייסבוק בלא אישור  
חיילים מעלים תמונות לפייסבוק  
עוד...