 |
 |
|
 |
אכלו לי, ביטלו לי |
 |
|
 |
 |
האם כשמוכר באינטרנט מבטל עסקה, מגיע לנו פיצוי? |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
בשבוע שעבר בדקנו באילו מצבים נוכל לבטל עסקה שנעשתה דרך הטלפון או האינטרנט ומהם החוקים הנוגעים לביטול עסקאות מכר מרחוק. הפעם נתקלנו בשאלות הפוכות. מה קורה אם בעל העסק או הספק בעסקת מכר מרחוק, רוצים לבטל את העסקה או שפשוט לא מספקים את המוצר?
"אם אני רוצה לבטל עסקה, חל עלי עונש של 5 אחוז או 100 שקל. אבל מה קורה אני מתמודד לבד במכרז על מוצר אשר מחיר הפתיחה הינו 1 שקל?", שואל הגולש אלמוג וגם מסביר את פנייתו: "אם המחיר שנסגר הוא שקל אחד, הסוחר יכול לבטל את המכירה ללא הסבר וללא צורך לנמק. כלומר אין כאן זכייה, והסוחר לא מפסיד כלום. היכן אנו מוגנים כצרכנים?"
לעומת אלמוג, שואל דוד מצגר, אשר נתקל במקרה שונה אך דומה באופיו, ואשר נאלץ להתמודד מול אולסייל: "קניתי מאתר אולסייל דיסקמן שקורא MP3 , הקניה נעשתה דרך מועדון החברים של אולסייל בתמורה לנקודות ועוד 100 שקלים. פניתי לספק בנוגע למוצר והם הודיעו: ניצור אתך קשר ברגע שההזמנה תהיה מוכנה. לאחר שלא קיבלתי את המוצר שרכשתי, עברו 3 חודשים ורק אז לאחר פניות רבות שלי, חזרו אלי מאולסייל וטענו כי הספק לא מצליח לספק את הסחורה ושאזוכה בחשבון הבא של כרטיס האשראי".
בעקבות המקרה ועוגמת הנפש (שכן הרכישה הייתה עבור מתנה),רציתי לדעת מה אפשר לעשות, והאם ניתן לחייב את הספק לתת מוצר אלטרנטיבי או לשלם לקונים דמי ביטול כמו שהם גובים מלקוח שמבטל עסקה?"
פנינו אל עו"ד ירון לוינסון, היועץ לרשות ההסתדרות לצרכנות, אשר שינס מותניו וענה לשואלים:
"כמו במקרי ביטול עסקאות של לקוחות, גם כאן, לא תמיד ניתן לבטל מכירה. לידיעתכם, מכון התקנים כינס ועדה אשר תבדוק נתינת תו תקן לאתרי אינטרנט אשר תמצא את המנגנון המתאים שיידע לתת את המידע הנכון. כיום עדיין ישנן פרצות רבות ובתי המשפט אינם יודעים כיצד להתמודד עם המצבים הללו. למרות זאת כל מקרה נדון לגופו, ובית המשפט מחליט לבסוף האם יש צדק בביטול העסקה או שעל הלקוח לקבל פיצוי".
"אבל גם כאן עלינו ללכת על פי ההיגיון". קובע לוינסון בנוגע לשאלתם של דוד ואלמוג. "הרי אם ההסדר של ביטול עסקת מכר מרחוק היה הפוך, זה היה ממש לא טוב. על כל מקרה שהביטול הוא חד צדדי, כלומר מצד הספק בלבד, ניתן לתבוע אותו. למשל אם נניח וזכינו במכרז במכשירDVD במחיר של שקל אחד בלבד, והספק מבטל את הזכייה, ניתן לתבוע את הספק על הפרת חוזה ועוגמת נפש ואפילו את האתר אשר שימש לו כבמה ולא סיפק את הסחורה כאחראי על הספק בתחומו. אבל מצד שני, אם הספק יכול להוכיח שביטול העסקה נעשתה בשל שביתה בנמל כאשר עקב כך לא הגיעו סחורות אז עליו לפצות את הלקוח. מכל מקום, אין הוא יכול להתחמק. כלומר לספק אין את אותה היכולת לצאת מעסקת מכר מרחוק כשם שיכול לעשות הצרכן".
|  |  |  |  | |
|
 |
 |
 |
|
 |
|
|

|
|
 |
|