 |
/images/archive/gallery/236/988.jpg דוברת ושרת החינוך.
צילום: פלאש 90  |
|
|
בפורום הרשמי של דוח דוברת מצנזרים הודעות ביקורתיות. מורה: "אם לא נשמיע את הדעות שלנו שם, אז איפה?" |
|
|
|
|
|
 |
מורים שפרסמו ביקורת
על דוח ועדת דוברת בפורום המוקדש לנושא באתר משרד החינוך גילו שהודעותיהם נמחקו. באתר פורסמה הודעה שאוסרת לפרסם ביקורת על הדוח, ומודיעה שהודעות כאלה יוסרו מהפורום.
מורה לאנגלית בתיכון, שביקשה ששמה לא ייחשף, דיווחה בסקופמייל על הצנזורה. המורה חברה ברשימת תפוצה של מורים לאנגלית, שם התארגנו מורים לפעילות ציבורית נגד הדוח, ובין השאר העלו בפורום שאלות והערות שמבקרות את הדוח. הם הופתעו לגלות שההודעות נמחקו בתוך 24 שעות.
"השאלות שלנו לא היו תגובות שליליות, אלא של הבנה: למה בצורה כזאת? למה בשיטה כזאת? התגובה היתה מחיקה", היא מספרת. "אם בפורום יש תגובות שלא הולמות ומוחקים, אני יכולה להבין. אבל כולנו מורים, אנשי אקדמיה, לא היה שם שום דבר משמיץ או בשפה לא נאותה".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מנהל הפורום חבר בוועדה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הפורום, ששמו הרשמי "שאלות ותשובות לעובדי הוראה בעקבות המלצות ועדת דוברת", נפתח החודש באתר המשרד. מנהלו הוא שמואל הר-נוי, חבר ומרכז כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך, שמה הרשמי של ועדת דוברת. במכתב הפתיחה של הפורום, שחתום על ידי "הנהלת המשרד", נכתב בין השאר: "בעקבות פרסום הדו"ח מתעוררות שאלות, ואנו רואים לעצמנו חובה לעמוד לרשותכם ולענות על כל שאלה שתעלו בנוגע לדו"ח. תוכלו לפנות אלינו לקבלת מענה, באמצעות הפורום. הפורום נועד לשאלות ולהבהרות בעקבות המלצות הדוח, ולא להבעת עמדות. אנו שומרים לעצמנו את הזכות להשמיט מהפורום כל התייחסות לא עניינית או לא נאותה". שני המשפטים האחרונים מופיעים בהבלטה בראש הפורום.
"השאלה אם אנחנו מדינה דיקטטורית או דמוקרטית", אומרת המורה. "במדינות דיקטטוריות מודדים את הישגי המורה על פי נאמנות הביצוע – עד כמה הוא מבצע במדויק את תוכנית הלימודים שקיבל. השיטה במדינות דמוקרטיות היא אוריינטציה תהליכית – עד כמה המורה מסגל את התהליך לכיתה שלו. אם הם רוצים להיות משרד דיקטטורי, אז בסדר. אבל זו לא המדינה שלנו. שיטות ההוראה שלנו אינן דיקטטוריות. למה לא משתפים את המורים? רוצים לעשות שינוי, אנחנו צריכים להיות חלק מהשינוי. אנחנו לא עבדים שאומרים להם מה לעשות".
אז מחיקת ההודעות היא סימפטום של אי השיתוף שלכם. "בוודאי. אתם לא רוצים לשמוע מה שיש לנו להגיד. איפה יש לנו אפשרות להביע את הדעות אם לא באתר של משרד החינוך? אם מורים לא ישמיעו את הדעות הלגיטימיות שם, אז איפה?"
גם הפחד שלך להיחשף בשמך נובע מזה? "בוודאי. אני צריכה לפרנס את המשפחה והילדים שלי".
בעבר סגר משרד החינוך פורום של גננות בעקבות פרסום ביקורת על הנהלת המשרד, ונפתח מחדש עם הגבלות על נושאי הדיון. במשרד אמרו אז כי ההודעות הכילו קללות וגילויי הסתה כלפי מנכ"לית המשרד וגורמים נוספים בו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"משרד החינוך לא צינזר ביקורת"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פנינו למשרד החינוך וביקשנו לדעת מדוע אין מקום לדיון פתוח בדוח הוועדה באתר באתר משרד החינוך. פנינה בן-שלום, דוברת דוח דוברת מטעם משרד החינוך: "בחודשים האחרונים לקראת פרסום הדוח הסופי של כח המשימה הלאומי הופצה בציבור הרחב בכלל ובקרב ציבור המורים בפרט אינפורמציה מוטעית, אשר גרמה לבהלה בקרב המורים. מיד עם פרסום הדוח הסופי החל משרד החינוך בהסברה של משמעויות הדו"ח לכל הנוגעים בדבר, לרבות ציבור המורים. כחלק מההסברה ומהפרכת השמועות הקים המשרד פורום לקבלת אינפורמציה ולשאלות המורים".
מדוע מצונזרות התגובות? "המשרד פעל כפי שמקובל בכל אתר (אולי אפילו ב-nrg) להסיר תגובות גסות ובוטות אך בפרוש לא צינזר ביקורת".
האם אין בעיה בכך שמנהל הפורום הוא חבר הוועדה, שוודאי לא רוצה לראות ביקורת על עבודתו בפורום אותו הוא מנהל? "שמוליק הר-נוי שימש כמרכז כח המשימה וכעת עומד בראש מטה היישום. כיוון שכך, הוא האדם המוסמך לתת את התשובות האמינות והמקצועיות ביותר. יודגש כי חברי ועדה נוספים משיבים לשאלות בפורום. יודגש כי המשרד מקיים פעילות הסברתית לאלו אשר אמונים על יישום הרפורמה". |  |  |  |  | |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|