 |
"היום כבר ברור לכל המפקפקים שהאינטרנט אינו תופעה חולפת.
הרשת נמצאת רק בתחילת דרכה, והיא עוד תלך ותגדל", אומר יוסי ורדי, מהדמויות המובילות בעולם האינטרנט וההייטק. ואכן, כ-10 שנים לאחר שהחל את דרכו כרשת מסחרית, האינטרנט משפיע על מאות מיליונים מסביב לעולם. האינטרנט שינה את הדרך שבה אנו מתקשרים, מתעדכנים, מתבדרים, עובדים, קונים. את הדרך שבה אנו חיים.
בארה"ב לבדה מחוברים לאינטרנט כ-128 מיליון בני אדם מעל גיל 18, שלא לדבר על 81% מבני הנוער שם, בגיל 17-12. ביום רגיל מתחברים לאינטרנט כ-70 מיליון אמריקנים מעל גיל 18, כדי לקרוא דואר אלקטרוני, לקנות, להמר וכדומה, זאת לעומת כ-52 מיליון בשנת 2000.
האינטרנט הפך לאחד הגורמים המעצבים ביותר בחיינו, ורק לשם השוואה, עברו כ-40 שנה בטרם הגיע הרדיו לקהל של כ-50 מיליון מאזינים. לאינטרנט זה לקח ארבע שנים בלבד.
בשנים האחרונות, שנות ההתפכחות, עבר האינטרנט תהליך של התבגרות והתמסדות. מודלים כלכליים שלא הניבו הכנסות ורווחים ננטשו, והמודלים המצליחים שוכפלו ושוכללו. ענקיות כמו יאהו ואמזון ביססו את מעמדן כמובילות, ולצדן קמו ענקיות אינטרנט חדשות דוגמת גוגל.
הפס הרחב הפך לזמין וזול, וכעת עוברת הרשת את המהפכה הסלולרית. הטכנולוגיות שהוכיחו את עצמן זכו לסטנדרטיזציה, והנגישות לאינטרנט ולמידע שבו הפכה לקלה ופשוטה מאי פעם. מגיפת הבלוגים פשטה על הרשת, ותוכנות לשיתוף הקבצים זכו ללגיטימציה. בעיני הנוער של היום, עולם ללא אינטרנט הוא רעיון בלתי נתפש.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
ורדי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
המציאות עקפה את התחזיות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מי שיבחן את התחזיות הגרנדיוזיות שהתפרסמו בשנות הבועה, 2000-1999, ייווכח כי לא זו בלבד שמרביתן לא היו מופרכות, אלא שהמציאות עקפה לעתים את התחזיות. כך, למשל, צפתה בשנת 2000 חברת המחקר גרטנר, כי עד שנת 2004 יהיו 29 מיליון משקי בית בארה"ב מחוברים בפס רחב לאינטרנט. אך בסוף 2004 נהנו כ-60 מיליון בתים שם מחיבור כזה, ואם נכלול בחישוב גם את חיבורי הפס הרחב במקומות העבודה, המספר יגדל ל-72 מיליון.
"אדם רוצה שהנכסים הדיגיטליים שלו ילוו אותו בכל מקום", מסביר ורדי. "בסלון זו הטלוויזיה, במשרד זה המחשב הנייד, ברחוב זה המכשיר הסלולרי או מחשב כף היד, ברכב זה הרדיו, כשהוא בתנועה זה ה-iPod, ובחדר העבודה זה המחשב האישי. הרצון הוא שהנכסים הדיגיטליים יהיו זמינים בפלטפורמה המתאימה ביותר מבחינתו, בכל זמן ומצב. את האינטרנט, או את החיבור לרשת, ניתן לתאר כמו הילה שמלווה אותנו ומאפשרת לנו להעביר את המידע -- תוך סינכרון אוטומטי ושקוף בין המכשירים השונים -- מבלי להתאמץ. למשל, מעבר בין אימייל נייח (במחשב) לנייד (במכשיר סלולרי, כמו בלאקברי). כך אנו זמינים כל הזמן ובכל מקום -- וזו גם הברכה וגם הקללה".
ורדי מונה את המגמות העיקריות בעולם האינטרנט: "העבודה של גוגל ויאהו בתחום מנועי החיפוש הוכיחה שיש ערך רב לאינטרנט כמודל פרסומי רווחי מאוד. בתחום המוזיקה הראתה אפל כי מוזיקה ניידת היא בעלת ערך עצום, וכיום יש שימושים חדשים לנגני ה-MP3, כתחנות רדיו ניידות (PodCasting). ה-VoIP (טלפוניית אינטרנט) הופך לתעשיית ענק, ובקרוב נראה גם טלוויזיה ברשתות IP. תעשיית המשחקים המקוונים הופכת לגדולה יותר מהוליווד, וה-WiFi והמהפכה הסלולרית מביאים את האינטרנט לכל מכשיר נייד.'הבית החכם' הולך ונקלט מהר יותר ממה שמצפים. במקביל, קיים גידול עצום בשימושים הקונבנציונליים, כמו גלישה, אימייל ומסרים מיידיים".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אימייל בכל מקום, בלאקברי. צילום יחצנות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
ערוצי ביטוי חדשים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
החדירה המאסיבית של תשתית הפס הרחב היא בין הגורמים העיקריים להפיכתו של האינטרנט לערוץ המידע והתקשורת העיקרי בחיינו. השלב הבא, שאותו מפתחים כיום, הוא 'פייבר עד הבית', כלומר , סיבים אופטיים שיגיעו עד לבית -- דבר שיגדיל באופן משמעותי את מהירות העברת המידע אל הבית וממנו. "מכאן השמיים הם הגבול", אומר דני כהן, מנהל השקעות בקרן הון-הסיכון ג'מיני.
במקביל, מתרחשת כיום המהפכה הסלולרית, שהופכת כל מכשיר קצה (טלפון סלולרי, מחשב כף יד) לנגיש לרשת האינטרנט, וצפויה להקפיץ את היקף השימוש ברשת במדרגה נוספת. ברמת התוכן, יצרו תוכנות שיתוף הקבצים ומהפכת הבלוגים -- שהפכה את הפרטי לציבורי, בעצם -- ערוצי ביטוי ותקשורת חדשים. יכולות החיפוש השתפרו, והאפשרות של כל אדם לעצב את האופן, המינון, האופי והמגוון של המידע שאותו הוא מחפש ושהוא נחשף לו מגיעה לשיאים חדשים. וזו רק ההתחלה, כפי שחוזר ואומר ורדי. אולם אימייל הוא עדיין האפליקציה השימושית ביותר אצל מרבית המשתמשים. רק אחריו באים חיפוש המידע, הבידור והמסחר האלקטרוני.
"הכל עובר לתשתיות אינטרנט. פרוטוקול האינטרנט (IP) מצליח לרוץ יפה כשכבת-על על קווי טלפון, כבלי טלוויזיה, WiFi ורשתות חשמל. לכן הוא יכול להביא את התכנים לכל מיני פלטפורמות ביעילות רבה", אומר ורדי. זהו, ככל הנראה, השלב הבא שאליו צועד האינטרנט -- הפיכתו לתשתית האולטימטיבית שתאחד, תרכז ותנהל את העברת כל סוגי המידע והנתונים לכל מכשירי הקצה שבחיינו, ולכן חזון "הבית החכם", שורדי הקים חברה שמתכוונת להתפרנס ממנו, כבר ממש מעבר לפינה.
53% מהמשיבים לסקר של Life Project Pew Internet & American, שאסף תחזיות בקרב כ-1,200 מומחים, אנליסטים ואנשי טכנולוגיה שונים, צופים כי עד שנת 2014 יזרמו כל סוגי המדיה -- קול, דפוס, וידאו -- אל הבית וממנו באמצעות רשת האינטרנט. מחשבים שינתבו וינהלו את תעבורת המידע והנתונים יהפכו למכשיר הביתי העיקרי, שיחליף את מקומה המרכזי של הטלוויזיה כיום. מצב זה יתאפשר, מאחר ובתוך 10 שנים ייהנו כ-90% מתושבי ארה"ב מחיבור פס רחב לאינטרנט. ורדי מעריך שהפס צפוי להמשיך ולהתרחב, והמחיר צפוי להמשיך לרדת.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
בית חכם. תרשים: רוני לובש
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מהפכה בווידאו כמו במוזיקה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תחום ה-Convergence, היכולת לקבל מידע ולהעבירו מכל מכשיר קצה ובכל מקום, הוא אחד המנועים העיקריים שיניעו את עולם האינטרנט בשנים הקרובות, אומר כהן. עדיין יש לא מעט בעיות, כמו למשל הגלישה הלא-נוחה באינטרנט באמצעות טלפונים סלולריים, אך ברור שיימצאו הפתרונות לכך. "האתגר הקשה ביותר הוא צורת התשלום עבור כל החבילה הזו והעלות שלה", אומר כהן. "אין עדיין מודל עסקי לתשלום עבור SMS שיגיע לטלוויזיה שלנו, למשל. ברור מהי הדרך ולאן הולכים, אך בינתיים יש בעיה של מחיר ותמחור. גם כמות הגאדג'טים בעולם כיום מהווה אתגר, כיצד לחבר ולקשר בין כולם. המצב הזה יוצר אתגר גם ברמת הארגון".
מהפכה נוספת שצפויה בשנים הקרובות היא בתחום הווידאו והסרטים, שצפוי לשחזר את מה שעבר תחום המוזיקה. "מה שהאינטרנט עשה לעולם המוזיקה הוא לא ייאמן", אומר כהן. "הוא הביא את התעשיה הזו למקום שהיא לא רצתה להגיע אליו, אבל לא יכלה להתנגד לכך. הוליווד היא כוח חזק יותר מתעשיית המוזיקה, אבל גם בתחום הווידאו נראה את מה שראינו במוזיקה".
יחד עם זאת, האינטרנט עדיין לא בא לידי ביטוי מלא בתחומי חיים רבים, כמו פוליטיקה, חינוך וחיי משפחה. כהן צופה שבשנים הקרובות יגיע האינטרנט למקומות שהוא לא נמצא בהם כיום, דוגמת המכונית או המטבח. כמו כן, הוא חוזה מהפכה אינטרנטית בעולם הרפואי, בתחום החינוך ובמידה מסוימת גם בתחום הממשל. "גם בעולם הקמעונות נראה דברים חדשים ומעניינים, כמו למשל היכולת לעצב מוצר כלשהו באופן אישי ולהזמינו דרך האינטרנט".
על-פי הסקר האמריקני, רק 32% צופים כי עד שנת 2014 יצביעו יותר ממחצית מאזרחי ארה"ב בבחירות דרך האינטרנט, לעומת 35% ששוללים תחזית זו. אך מנגד, 57% מהמשיבים צופים כי תוך 10 שנים יעבור לפחות חלק מיום הלימודים של התלמיד לכיתות וירטואליות, שיחברו בין קבוצות תלמידים בעלי עניין משותף.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מהפכה מוזיקלית, iPod. צילום פרטי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מרשתת מרשעת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ברמה העסקית, העובדה שאנו מבלים יותר שעות ברשת תנתב יותר ויותר השקעות וכסף לתחום זה, החל ברמת התשתיות ועד להשקעה גדולה הרבה יותר בתחום הפרסום באינטרנט. אך במקביל יש גם תחזיות מלבבות פחות. 66% מהמשיבים בסקר צופים, כי ב-10 השנים הקרובות תעבור רשת האינטרנט מתקפה הרסנית אחת בעולם כולו, או לפחות באזור נרחב אחד. השימוש הגובר במחשבים צפוי גם להגביר את המעקב של ממשלות וארגונים עסקיים אחר מעשיו של הפרט, ו-59% צופים כי בעשור הקרוב נראה מספר גדל והולך של מעצרים המתבססים על מעקב כזה.
חשש נוסף ברמה החברתית הוא אובדן או דעיכה של השיח הציבורי. "הקהילה קרסה. אין יותר 'אני והשכנים שלי', אלא 'אני והחברים שלי בעולם הווירטואלי'. העולם נעשה בטוח פחות, הטכנולוגיה מתקדמת יותר, ואנשים יכולים לעשות יותר מבלי לצאת מהבית", אומר כהן.
על רקע כל התחזיות להתעצמות המהפכה הדיגיטלית, מסכם ורדי: "הסביבה אמנם דיגיטלית, אך האדם עדיין נשאר אנלוגי. כל הפס הרחב שבעולם אינו יכול להחליף את החוויה של סרט בדרייב-אין עם החברה במכונית שברולט ישנה". |  |  |  |  | |
|