ראשי > הרשת > איך זה עובד?
בארכיון האתר
איך עובד אינטרנט במטוס?
הביקוש היה נמוך מהציפיות ובואינג הודיעה כי תסגור את שירות האינטרנט במטוסים. עם זאת, מדובר בהצלחה טכנולוגית. איך זה עובד?
לכתבה הקודמתדפדף בהרשתלכתבה הבאה
ארז בן-ארי, און ליין
29/10/2006 11:00
הציפיות היו גבוהות – והאכזבה בהתאם: בואינג הודיעה לפני מספר שבועות כי תסגור את שירות האינטרנט במטוסים, שאותו השיקה רק לפני שנתיים.
אם ננעלו שערי שמיים
התכוונתם לגלוש בטיסה? חבל. בואינג עושה לוג-אוף לשירות האינטרנט בשמיים אחרי שנכשל ומחק לה 320 מיליון דולר
לסיפור המלא  


לפני כשש שנים, כשהושק השירות תחת השם Connexion by Boeing, הוא נראה מבטיח מאוד: בואינג ציפתה שהנוסעים שבמטוס יהיו מוכנים לשלם סכומים נאים תמורת היכולת להתחבר לאינטרנט האלחוטי במהלך הטיסה.

רבים היו רוצים מאוד להמשיך לעבוד במהלך הטיסה או אפילו להעביר את הזמן בגלישה, בכתיבת אימיילים ובשיחה עם חברים. אבל מתברר שהביקוש בקרב הנוסעים היה נמוך בהרבה מהציפיות, בין היתר בגלל המחיר הגבוה של השירות, ובואינג נאלצה לסגור אותו.

עם חברות התעופה הרבות שהתחברו לשירות נמנית אל על, שסיפקה אותו בחלק ממטוסיה. באחרונה הודיעה אל על, כי תאפשר לנוסעיה
להשתמש בשירות בחינם עד סגירתו הצפויה בסוף השנה.

למרות הכישלון הכלכלי, אין ויכוח על כך שמדובר בהצלחה טכנולוגית, שאיפשרה להתגבר על מהמורות רבות בדרך לאספקת חיבור אינטרנט רציף למי שטס במטוס מסחרי.
אנטנה לוויינית מוטסת
בשנים האחרונות, יותר ויותר מקומות ציבוריים (בתי-קפה, קניונים, מרכזים עירוניים) מציעים אינטרנט מהיר בחיבור אלחוטי, וגם חברות התעופה החלו לאפשר לנוסעים לגלוש במהלך הטיסה. אבל בעוד התקנת אינטרנט בבית ואפילו בקניון היא פעולה פשוטה למדי, במטוס ההתקנה מסובכת יותר.

בהיעדר תשתית כבלים מתאימה מצאה יצרנית המטוסים בואינג את הפתרון הבא: התקנת מערך שרתים ייחודי במטוסים וחיבור לאינטרנט באמצעות לוויין.

השירות התאפשר לאחר שבואינג התקינה במטוסים אנטנת לוויין בעלת מערכת בקרה אלקטרונית. מרכז הבקרה עוקב אחרי המטוס בעזרת מערכת תשדורות. כאשר מתקבל אות שמטוס מסוים המריא, מרכז הבקרה הקרקעי מעביר הוראה למערכת הבקרה של האנטנה ומודיע שעל המטוס להתחבר ללוויין מסוים, בהתאם למיקומו של המטוס. השירות הצליח
להגיע לכיסוי לווייני של רוב חלקי הגלובוס, והוא נוהל ממרכז הבקרה שבמטה החברה בסיאטל.

מרכז הבקרה עוקב אחר המטוס כל הזמן, ואם הוא עובר לאזור גיאוגרפי אחר – האנטנה שבמטוס מופנית אל הלוויין המתאים ביותר. המערכת ששולטת באנטנה מודדת את עוצמת האותות במהלך הטיסה ומזיזה את האנטנה בהתאם, כדי לקבל את העוצמה המרבית. המערכת מהירה מאוד, ולכן גם כשיש מערבולות אוויר, איכות השירות כמעט לא נפגעת.

כידוע, השימוש במחשבים במטוס אסור במהלך ההמראה והנחיתה, והמערכת לא מאפשרת למשתמשים להתחבר לאינטרנט לפני שהמטוס מגיע לגובה 10,000 רגל (כ-3.048 ק"מ). לאחר שהמטוס מגיע לגובה זה מופעלת מערכת השרתים שבמטוס, ואפשר להתחבר לרשת האלחוטית באמצעות כל מחשב או מכשיר התומך בתקן b ,802.11a או g.

לדברי
פטריק פרלשטיין, מתאם תשתיות וטכנולוגיות אינטרנט באל על, כאשר המחשב מתחבר לרשת הפנימית שבמטוס, הוא מקבל כתובת רשת ומופנה לפורטל הפנימי של אל על. הפורטל מציע לגולשים מידע חדשותי בעברית ובאנגלית ללא תשלום.

אם הנוסע רוצה להתחבר לרשת הגלובלית, הוא מופנה לדף רישום, שבו עליו להזין את פרטיו ואת פרטי כרטיס האשראי. לאחר מכן הוא יכול לגלוש וגם להפעיל שירותי רשת אחרים, כמו סקייפ, מסנג'ר ואפילו VPN.

אם יש תקלה בשירות, צוות המטוס, שעבר הכשרה מיוחדת, מסוגל לתקן אותה. כאמור, עד סוף השנה אמור השירות להיסגר, אבל סביר להניח שבעתיד הלא-רחוק הוא יופעל שוב, בהנחה שהביקוש לאינטרנט במהלך הטיסה רק יגדל, ומחירי התקשורת הלוויינית יהיו סבירים יותר.

חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

איך זה עובד?
איך עובד אינטרנט במטוס?  
איך עובד PayPal?  
מחשב שחמט  
עוד...
סקר
הרכישה הנכונה בהייטק:
יוטיוב
מייספייס
ישראבלוג
וילה בנמיביה