 |
"ידעתי כי נתן ה' לכם את הארץ וכי נפלה אימתכם עלינו וכי נמוגו כל יושבי הארץ מפניכם".{יהושע ב 'ט'} את ההכרזה הימנית הזו לא הכריז רב מרבני יש"ע ולא חברת כנסת מהמפד"ל. משפט זה השמיעה באזני שני המרגלים ששלח יהושע, שנחתו אצלה במפתיע בסלון, יצאנית צמרת כנענית, בקזינו ביריחו, לפני אלפיים שנה ויותר. רש"י: "אין כל שר ונגיד שלא בא אל רחב הזונה ובת י' שנים הייתה כשיצאו ישראל ממצרים וזנתה כל מ' שנה". זה בתקופה בה לא היה עיתון, טלוויזיה או רדיו. את האינפורמציה השיגה רחב מהקליינטורה הרחבה שלה, ואת המסקנות הסיקה לבד. בתנ"ך אין מקריות. אם הקב"ה תכנן שמהלך כיבוש יריחו יעבור דרך רחב, יש לזה משמעות, קשר וסיבה קיומית. ערב הכניסה לארץ, עם ישראל ביחס לארץ ישראל, כחתן לפני כלה. נביאי הנחמה שלנו אימצו את הדימוי גם לעתיד לבוא: "לא ייאמר לך עוד עזובה ולארצך לא יאמר עוד שממה כי לך יקרא חפצי-בה ולארצך בעולה... כי יבעל בחור בתולה יבעלוך בניך..." {ישעיהו ס"א}.
ארץ ישראל בנויה טופוגרפית כגוף של אישה, לפי תורות הצ'אקרות והשדות האלקטרומגנטיים, שגילו את מה שידעו חז"ל מזמן. לפי זה, השבר הסורי-אפריקני הוא עמוד השדרה, והירדן הוא מח העצם הזורם בו. אזור ים-המלח ויריחו הם החלק החושני הנסתר של הגוף. יריחו מלשון "ירח". {השמש מסמל את הזכר והירח את הנקבה.} יריחו גם מלשון "ריח", שהיו בה עצי בשמים, והאפרסמון זכור לטוב. וזכורות לנו העזים שביריחו היו מתעטשות מריח הקטורת שבבית המקדש". מעניין איזה ידע בתורת הנסתר היה למפעלי הקוסמטיקה של ים המלח, שהמילה "אהבה" מתנוססת על המוצרים שלהם. יהושע בוחר את יריחו כעיר מפתח לכניסה לארץ על פי דבר ה'. "יריחו היא סוגרה של ארץ ישראל"{מדרש תנחומא, בהעלותך}"אם נכבשה יריחו מיד כל הארץ נכבשת"{במ"ר ט"ו י"ב}. "ויריחו סוגרת ומסוגרת מפני בני ישראל אין יוצא ואין בא" מאד מזכיר את הפסוק בשיר השירים: "גן נעול אחותי כלה גל נעול מעין חתום".{פרק ד'} שבע פעמים יסובב עם ישראל את חומות יריחו, ושבעה כוהנים ישאו שבעה שופרות היובלים לפני הארון.".. ובהקפה השביעית " יריעו כל העם תרועה גדולה"..{יהושע ו ד-ה'} והחומות יפלו מעצמן. כנראה שכדי להיות ראויים לכבוש את המקום היצרי הזה גם עם ישראל וגם האנושות צריכים לעבור איזה תיקון. המרגלים השניים, נשלחים חרש מן השטים, המקום בו החטיא בלעם הרשע את עם ישראל בבעל פעור, בו זנו עם בנות מדין. ערב הכניסה ליריחו עוברים כל הזכרים במחנה ברית מילה. אלו הם בניהם של חוטאי דור המדבר שבגלל תלאות הדרך, נתעכבו ממילה. ועכשיו מתאפשר להם גם לעשות את הפסח כהלכתו. רחב עושה תיקון מן הצד הנכבש. היא מחביאה את המרגלים, מסכנת את נפשה ועוזרת להם להימלט. "ותורידם בחבל בעד החלון" – "באותו חבל וחלון היו הנואפים עולים אליה אמרה ריבונו של עולם באלו חטאתי באלו תמחל לי".{ רש"י,יהושע ב' טו}. חומות יריחו נפלו, כל תושביה הוכו לפי חרב, ויש איסור מוחלט לשקם את הריסות העיר מחדש. המרגלים הנאמנים מצילים את רחב ומשפחתה, וסיפור מופלא זה מסתיים בהפי-אנד עם נישואיי רחב ליהושע, ומבנותיהם שנישאו לכוהנים יצאו לעם ישראל שמונה נביאים! שתגלה לנו את הפטנט...
לרחב היה מזל גדול, מלבד העובדה שהייתה יפה וניצלה ממוות. היה לה מזל שהיא לא חיה בדורנו. היה לה מזל שלא צה"ל כבש את יריחו, והיה לה מזל שהיא נפלה לידיים של יהושע בן –נון. פה בארץ מי היה מגייר אותה, מי היה 'שם עליה' ומי היה מתחתן איתה, בטח לא רב ראשי שהוא גם רמטכ"ל. אני קוראת את הסיפור ותמהה. איך בימינו ויתרנו על יריחו? איזה הוא הגבר שמוותר על בתולי כלתו? והערבים, שמחכות להם בעולם הבא תריסר בתולות, הם דווקא אלו שמבינים את הסגולה המיוחדת של יריחו? כואב הלב. לא נותר לי אלא לתלות את "תקוות חוט השני" בלבי כמו שתלתה רחב בחלונה. תקווה, מלשון "קו". הרי היא מותחת קו ביני לבין ריבונו של עולם. "קווה אל ה' חזק ויאמץ לבך, וקווה אל ה'." עוד נשוב ונכבוש, את יריחו ואחריה את שאר ערי המפתח של ארץ ישראל. רבקה שמעון, מנחה להעשרה זוגית, מדריכת כלות ואם לעשרה ילדים.
|
 |
 |
 |
 |
|
|