 |
דקות ארוכות הקדיש אתמול הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של ש"ס, בסיום דרשתו השבועית בבית הכנסת היזדים בשכונת הבוכרים בירושלים, להסברת עמדתו החריפה נגד תוכנית ההתנתקות. הוא הגדיר את התוכנית "סכנת נפשות", קבע כי הימנעות בהצבעה על ההתנתקות זו עבירה ועוון כמו של אדם שרואה נער טובע בנהר ואומר "אני נמנע".
הרב עובדיה לא הסתפק בהנחיה לחברי כנסת של ש"ס להצביע נגד, ופנה אל כל חברי הכנסת המאמינים בקב"ה ואיים עליהם כי אם לא יצביעו נגד הם יישפטו על כך ויתנו את הדין לפני הקב"ה. בכך הוא עורר שאלה
מסקרנת לא רק לגבי חברי הכנסת המסורתיים, בעיקר מהליכוד אליהם פנה ישירות, אלא גם לגבי משקל דבריו אצל החרדים האשכנזים ששוקלים להימנע ואצל חברי כנסת כמו דוד טל, לשעבר איש ש"ס.
עם זאת הוא חזר והדגיש את מחויבותו העקרונית לנוסחת "שטחים תמורת שלום" והמתנחלים לא זכו ממנו לשום מילת אמפתיה. עיקרי הנימוקים שלו נגד התוכנית עסקו בפגיעה הצפויה לדעתו בביטחונם של תושבי אשקלון וישובים נוספים בדרום. הרב עובדיה לא התייחס לנושא הסרבנות אך בסיום דבריו קרא בהתרגשות להימנע ממלחמת אחים ומאלימות. NRG יהדות מגיש את הטקסט הכמעט מלא, של הרב עובדיה לקראת סיום דרשתו אמש:
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הרב עובדיה עם שאול מופז.
|
|
 |
 |
 |
 |
|
אני שלום כי אדבר, והמה למלחמה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"רבותי, אני צריך לומר לכם דבר שעומד בעתו, 'בעתה אחישנה'. אתם יודעים, זה לא סוד, היה אצלי שר הביטחון שאול מופז. הוא אדם יקר. הוא אמר דברים בטוב טעם ודעת, פרס לפני מפות והראה לי הכל. לפי דעתו: בעד התנתקות, של ההצעה של שרון.
אבל מאידך שמעתי הרבה אלופי צה"ל, אלופי צה"ל מעולים ששרתו עצמם בביטחון ואני שמעתי את כולם בהקשבה. המסקנה זה אתה שומע מכאן ומכאן, שני הצדדים. אבל מה המסקנה? המסקנה היא ככה: בליל מוצאי שבת י"א באייר, לפני שישה חודשים, פה, במעמד הזה אז גם כן היתה עומדת על הפרק הבעיה הזאת בעיית ההתנתקות, אם יצביעו בעד או נגד. ואמרתי דברים ברורים, בלי כל ספק, אין כל ספק: חייבים להצביע נגד ההתנתקות. (מחיאות כפיים סוערות). אין בדעתי להיכנס לויכוחים קואליציוניים, אופוזיציוניים, אני לא מתערב בזה. שיקול דעתי לגופו של עניין, בלי להטות ימין או שמאל ולחשוב היטב על הדבר: אני מרגיש בזה לאו מהתורה – 'לא תעמוד על דם רעך', סכנת נפשות, יש בזה סכנת נפשות. אם חס ושלום יפנו את הישובים האלה, מה שיש שמה, גוש קטיף ואחרים, יפנו אותם. מי יבואו במקומם? המחבלים הטרוריסטים הם יבואו במקומם ואז יהיה טווח קצר מאד בינם ובין אשקלון, בינם ובין אשדוד, בינם ובין נתיבות ויטילו שם את הטילים שלהם, את הקסאמים שלהם. קוסם קסמים, עונן ומנחש ומכשף, אלו הם המחבלים האלה. אם כך, אני נותן להם דריסת רגל. כאילו אני מפנה להם את המקום כדי שיבואו. בואו, תעשו מה שאתם רוצים, תעשו שמות חס ושלום. סכנה אמיתית לעם ישראל. לכן אדם, כמו שרואה נער שהוא נטבע בנהר, אומר אני נמנע. מה זה נמנע? אתה עובר על לאו מהתורה – 'לא תעמוד על דם רעך'. זה סכנה גמורה. כל תושבי אשקלון מסכנים יהיו נתונים בטווח הזה של המרגמות, של הקסאמים האלה, של הטילים האלה. זו סכנה גדולה, זו סכנת נפשות. זה דבר ברור זה, אין לי שום ספק בדבר. אם היה לי ספק לא הייתי נכנס לעסק הזה. מה לי ולהם? אני לא שר ולא אכפת לי. אבל כאן יש לאו מן התורה – 'לא תעמוד על דם רעך', יש סכנה מוחשית, סכנה גורלית. נכון שהם טוענים 'אין עכשיו עם מי לדבר – מה לעשות?'. תדעו לכם, אני לפני 30 שנה הבעתי דעתי: שטחים תמורת שלום. אני לא נסוג מזה, עד עכשיו אני אומר ככה – אם אפשר לעשות שלום שלא אמת, לא שלום של בפה. אלא שלום אמיתי, שלום של אמת. אם יהיה שם בן אדם שנוכל לסמוך עליו, טוב, נעשה, נכרתה ברית. בשביל שלום. גדול השלום. כל נפש אחת מישראל זה עולם מלא. להציל נפשות למה לא? נעשה שלום. אבל אני שלום כי אדבר, והמה למלחמה. אין להם מישהו שיאמר שלום, אין פרטנר, אין עם מי לדבר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
'לא תעמוד על דם רעך'
|
 |
|
 |
 |
 |
|
זה לא תשובה להגיד שבשביל זה נעזוב, שבשביל זה נעשה התנתקות ונעזוב את המקום, נפקיר את המקום, שיבואו לשם מחבלים וטרוריסטים. חס ושלום. אף אחד לא חשב על דבר כזה, מעולם לא חשבנו על דבר הזה. צריך לדעת כל יהודי, כולנו בני איש אחד, אנחנו כולנו בניו של אברהם יצחק ויעקב. כולנו מצווים, כל אחד ואחד 'איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק', לא כל שכן שלא יגרום לו סכנה חס ושלום, זה אחריות שלנו. אני קורא לכל אנשי הליכוד ושאר המפלגות בלי יוצא מן הכלל. בואו אחיי, בואו רעיי, אם יש לכם מצפון, אתם פוחדים מהקב"ה: כל אדם ואדם נותן דין וחשבון אחרי 120 שנה לפני הקב"ה – איך הכנסת את ישראל בסכנה? מה תענו? מה תענו ביום פקודה? מי יכול לענות על זה? אתה גרמת? חס ושלום, חלילה וחס אם ייצא הדבר הזה לפועל ויבואו הטרוריסטים האלה ויישבו במקומות האלה של גוש קטיף וכיוצא בזה ויירו משם ויהרגו נפשות חס ושלום, ילדים ואנשים שעוברים ברחוב לפי תומם עם טילים, עם קסאמים כאלה. מה יעשה האיש? מה יענה ביום פקודה? איך סיכנת את ישראל, עשית דבר כזה? עתיד ליתן את הדין. 'לא תעמוד על דם רעך'.
יאמר: 'לא, אני יימנע? מה זה אני יימנע? כל חברי הכנסת חייבים להתייצב כאיש אחד, להצביע נגד. (מחיאות כפיים). ולטענה הזאת, שאין עם מי לדבר: נכון, עכשיו אין. צריך לחכות בסבלנות. צריך לחכות, אולי יקום איזה אחד, אדם אחראי, שאפשר לסמוך עליו, שהוא באמת רוצה שלום. אנחנו כולנו צועקים שרוצים שלום. אין דבר שאנחנו לא מתפללים על שלום: בתפילה שלנו בסוף התפילה: 'המברך את עמו ישראל בשלום', הכהנים נושאים כפיהם: 'וישם לך שלום'. כל תפילתנו, כל מאוויינו שלום, כולם יודעים שאנחנו רוצים שלום.
אבל כשהם באים מתקוממים עלינו, לא רוצים שלום. אין לסמוך עליהם. אבל יבוא זמן, יבוא איזה אחד, אנחנו נחכה. וכי אלה שנמצאים עכשיו בראש הם יחיו כאן לעולמי עד? לא. היום כאן, מחר בקבר. ילכו לעזאזל. יבוא במקום זה אדם אחראי שאפשר לסמוך עליו, ידבר כמו בן אדם ויכול להיות שבאמת יהיה שלום. זה אמרתי: שטחים תמורת שלום, הכוונה שיעשו הסכם אמיתי, שנדע באמת שכוונתו שלום אמת. לא כמו הנוכל הזה שאומר בפה שלום ואחר כך עושה הכל להפך. מעורר אינתיפאדה, מעורר מהומות. אנחנו רוצים אדם שהוא אמיתי, אדם ירא שמיים, אדם שמפחד מהשם, שדיבור שלו נכון. אם לא יהיה איש כזה אנחנו לא יכולים לסמוך. הכל עוד בידו של הקב"ה 'כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב'. אם עכשיו אין – מחר יהיה בעזרת השם. צריך לחכות בסבלנות. למה לדחוק את השעה? לפנות להם את כל המקומות האלה בלי תמורה, בלי שום דבר? תמכור עמך בלא הון? ככה בחינם? יבואו הטרוריסטים יגידו 'ידינו רמה, הנה הברחנו את היהודים האלה מכאן. מחר נעשה את זה בחברון, בבאר שבע, אין לדבר סוף, אין לעשות דבר כזה. התוכנית הזאת היא תוכנית פסולה לחלוטין, אסור להצביע בעדה. (מחיאות כפיים).
לפני שישה חודשים אמרתי 'פן יאמרו ידינו רמה?', עכשיו כבר אומרים את זה. לא כמו שחששתי שיגידו – החיזבאללה כבר אומרים: 'איזה טיפשים הפלסטינאים, אנחנו הברחנו אותם מלבנון על ידי היריות שלנו'. הם, מה רוצים? את כל ארץ ישראל בשבילם, זה מה שרוצים. אנחנו מאמינים, 'רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום', ואמר לו לאברהם אבינו 'קום והתהלך בארץ לאורכה ולרוחבה, כי לך אתננה, לך ולזרעך'. וליעקב אבינו מה אמר? 'ופרצת ימה וקדמה צפונה ונגבה'. הכל יהיה לך, ככה הבטיח הקב"ה. מי שישמור את השבת מובטח לו שיקבל נחלת יעקב אביך. 'אם תשיב משבת רגליך וקראת לשבת עונג והאכלתיך נחלת יעקב אביך'. השם הבטיח לנו: אתם תשמרו את השבת, אני אתן לכם נחלה בלי מצרים בלי גבולות, לא יגידו עד פה, עד פה. אין, לא צריך גדר הפרדה, לא צריך שום דבר, הקב"ה ישמור אותנו בעזרת השם, רק נשמור את התורה.
הלוואי שנחזור כולנו בתשובה שלימה ואז יתקיים בנו. הקב"ה יחזיר עטרה ליושנה יבוא משיח צידקינו, נבנה את בית מקדשינו, תפארתנו וכן יהי רצון ונאמר אמן".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
דברים כדורבנות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הרב עובדיה כבר סיים את דרשתו, אך לפתע ביקש לומר דברים נוספים: "רבותי, כל הדברים שאמרתי, דברים כדורבנות, דברים ברורים שאין מקום להטות ימין ושמאל. צריך לדעת, חייבים כולם להצביע כל חברי הכנסת בלי יוצא מן הכלל. יש לי הרבה ידידים, הרבה אהובים, שהם מאמינים בקב"ה, יודעים מה זה תורה. ואני אומר לכם: זה פסק דין של תורה, לא פסק דין של סברות בעלמא. כל זה אני אומר לכם זה דעת תורה, זו דעת התורה וכל מי שמאמין בתורה חייב לעשות כמו שאמרתי, להצביע נגד התוכנית הזאת. עם זה, תדעו רבותי, כולנו ישראל, כולנו בני איש אחד אנחנו. חייבים כולם לשמור על האחדות, לשמור על החברות, חלילה להרים יד איש על חבירו. חלילה חס. הכל בדרכי שלום 'דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום'. אף אחד לא ירים יד על חבירו. יבואו חיילים – חלילה וחס להרים יד, לעשות מחלוקות. מלחמת אחים חלילה וחס, לא תהיה כזאת בישראל. כתוב במדרש: דורו של אחאב היה דור מרושע, כולם עובדי עבודה זרה והיו יוצאים למלחמה נגד אויביהם ומנצחים אותם. למה? מפני שהייתה אהבה ואחווה שרויה ביניהם. לא היה ביניהם מחלוקות. לכן הקב"ה היה אוהב אותם, היה שומר אותם בכל מקרה. למרות הכל, למרות מה שעשו. לכן רבותי תדעו , אהבה ואחווה , שלום ורעות של עם ישראל שקולה כנגד הכל. כמו שאבא לא אוהב ששני הבנים שלו יריבו אחד עם השני, כך חלילה וחס להרים יד על מישהו. כולם יקבלו את הכל באהבה. 'דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום', 'ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום', שבוע טוב".
|  |  |  |  | |
|