 |
/images/archive/gallery/239/752.jpg ישראל אייכלר ושולמית אלוני
צילומים: פלאש 90, שלמה וולקוביץ. עיבוד מחשב  |
|
|
הרב ישראל אייכלר ושולמית אלוני מתקוטטים בפולמוס שהפציע בעקבות דו"ח דוברת. החינוך החרדי - מתכון לבורות או השכלה משובחת? |
|
|
 | דפדף ביהדות |  | |
שולמית אלוני וישראל אייכלר 13/1/2005 8:17 |
|
|
|
|
 |
שולמית אלוני: ובכן, החרדים לא רוצים להקנות דעת ה"ליבה" במוסדות החינוך שלהם, דעת שתיצור הבנה ותקשורת בינם לבין כלל אזרחי ישראל. הם בונים בכוונה מידור מוחלט וזאת בייחוד בגיל הילדות כי זה הגיל בו מטביעים אמונות ודעות שקשה, אם בכלל אפשר, להיגמל מהן. הם חוששים שמא יגונב לאוזני ילדיהם משהו על האבולוציה. שמא ישמעו חלילה שהעולם קיים יותר מ-5765 שנים (ה-תשס"ה). זבולון המר, ז"ל, בהיותו שר חינוך (והוא מפד"ל!) אמר: "קודם כל יש לשנן להם את סיפור הבריאה, את הנסים והנפלאות, את היראה מה', מהרבנים, כשיגדלו ימצאו את הדרך להבדיל בין המדע והישגיו ולהפריד בין אמונה למדע (שתי רשויות). "יהדות התורה" מעדיפה מידור מוחלט. יתכן שהשינון החוזר והמתמיד של דינים, תלמוד (השאלות והתשובות ושולחן ערוך) מחדד את מוחם אך אין הוא משחרר אותם מבערותם בכל הנוגע להתנהלותו של עולם. די להם לצרכיהם להשתמש בהישג המדע והטכנולוגיה שהביאו לעולם
הגויים והאפיקורסים. הם ילמדו רק "לימודי קודש" ולא יחקרו וידרשו במה שלמעלה מהם. פרנסתם תימצא על חשבון האפיקורסים. חידוד מוחם לא יביא פרס "נובל" לא במדע ולא בספרות, לא ברפואה ולא בכלל. אך זה לא מעניינם. הם רוצים להתבדל.
לכן הם שומרים על תלבושת מיוחדת מימי הביניים, לכן הם גרים בשכונות משלהם אפילו בצפיפות, לכן הם לא משרתים בצבא שחלילה לא תדבק בהם אפיקורסות ולכן יש להם רבנים משלהם שהם מקור הדעת והסמכות. כל זה מותר ובלבד שלא יכתיבו לנו, האחרים, כיצד לחיות. אל ישבו בבית המחוקקים, ואל יתפרנסו מעבודת זולתם. רוצים לשמור עצמכם כ"כת נבדלת" היו נבדלים והניחו לאחרים. בבראשית ג', כ"ב למדנו שהאדם היה כאלוהים לדעת טוב ורע, ולכן זכותו לחקור, לשאול, לבדוק ולדעת עולם ומלואו, לפחות העולם בו הוא חי. הם שוללים זאת מתלמידיהם. כל החכמה והדעת היא לרבנים הזקנים. הם הרועים וכל העדה עדר.
שולמית אלוני, כלת פרס ישראל, ושרת החינוך בממשלת רבין.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ישראל אייכלר:
|
 |
|
 |
 |
 |
|
העם היהודי התקיים אלפי שנים בלי מדינה וזה לא היה פשוט כלל. אבל הוא התקיים בגלל דבר אחד: חינוך יהודי אמוני. "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך" - זה מה שהחזיק אותנו בערבות סיביר ובמדבריות תימן, בפאתי מזרח ובקצווי מערב.
בכל מקום בו התחנכו ילדים קטנים, בני נוער מתבגרים ואנשים מבוגרים לאמונה בהשגחה העליונה של בורא עולם ודבקות במצוות התורה במסירות נפש בחייהם ובמותם, עם ישראל חי וקיים. כל מי שיודע היום שהוא יהודי, בפרט אלה החיים בארץ ישראל, שייך לגרעין הקשה של העם הנבחר שלא ויתר על זהותו היהודית והחזיק את נר הנשמה של תורת ישראל בכל הרוחות הקשות והסוערות. אלה שלא נכנעו לפיתויים ולהגיון שקוראים אומות העולם לדורותיהם: "שובי שובי השולמית", בואו ונעשה מכם שרים ורוזנים ובלבד שתזנחו את אמונותיכם "הפרימיטיביות" מברית מילה ועד קבר ישראל". במקומות בהם ויתרו היהודים על עצמאות החינוך היהודי ומסרו ילדיהם לבתי ספר נוכרים או "מתקדמים", לא עברו דורות רבים וכולם התבוללו. אחד מהם לא נותר. אפילו בישיבות ובבתי המדרש, אליהם חדרו רוחות "ההשכלה" הגרמנית רוסית דרך הסדקים, נשטפו כולם החוצה כגופות השטות בגלי הצונאמי. נשמתם היהודית מתה וצאצאיהם התבוללו בתרבות העמים. חלקם הפכו לשונאי ישראל, קוזאקים, קאפו ואוטו-אנטישמים ששמותיהם מפורסמים יותר או פחות. אלו עובדות ששום היסטוריון אינו יכול להכחיש. אבל גם בימינו, אנו רואים בעליל בכל רחבי העולם, שההתבוללות מכלה את העם היהודי בשיטתיות. רק מי ששומר שם על נר הנשמה היהודית, בניו ובנותיו יגדלו כיהודים וישזרו את שרשרת הזהב בת שלשת אלפים ושלש מאות שנה. זאת המערכה של "יהדות התורה". על עצמאות החינוך היהודי המקורי. על זה המאבק עם כל המסיתים והמדיחים, המנסים להדביק לילדי החרדים את התוארים האנטישמים "בורים, בערות, פרזיטיות, ונטל על העם". גם אם החינוך החילוני היה מצמיח גאונים, מתמטיקאים, אנשים חסרי אלימות ובעלי ערכים מוסריים גבוהים, לא היינו מוותרים על נר הנשמה הקטן והמאיר בתלמודי התורה. אבל אני מוכן לעשות הקבלה בין כל חרדי וכל חילוני בעלי איי קיו דומה, ונראה למי משניהם יש ידע כללי רחב יותר. זאת ועוד. המורים וההורים מודים בעצמם שלצד החניכים הטובים שישנם במערכת החילונית, קיימות תופעות קשות ורבות של אלימות, אגואיזם, בורות, כשלונות, אכזריות וסמים.
כאשר ההתבוללות התרבותית והאמריקניזציה הוולגרית כה נפוצה, הרי זו אווילות הגרועה מרשעות, לנסות לכבות את פינת נר הנשמה היהודי שמאיר לכל העם כולו. אני נפגש עם תלמידי בתי ספר חילונים הטוענים כי לא מלמדים אפילו את פרשת השבוע. עשקו וגזלו מהם את המפתח לאוצרות הרוח והתרבות היהודית. במקום להזרים תקציבים לחינוך יהודי גם בבתי ספר "ממלכתיים", עוסקים בניסיון לכבות את נר הנשמה הדולק כנרות חנוכה מאירים ומזהירים בחינוך החרדי. ולכל הדואגים לפרנסת בוגרי החינוך החרדי, אגלה שני דברים: א. רוב המשרות במגזר הציבורי חסומים מפני חרדים מסיבות גזעניות ובתירוצים אקדמאים. ב. חברים שלנו קבלו רישיון עורך דין בשנתיים לימוד, לאחר סיום הישיבה. חברים אחרים, שהחלו ללמוד הנדסה "רק" בגיל 25, הינם כיום מהנדסים ואדריכלים עם דיפלומות. ובכלל, ישנם סוחרים גדולים שאינם יודעים לפצח נוסחאות מתמטיקה, ומתמטיקאים בכירים שאינם יודעים איך לכסות את האובדראפט בבנק.
הרב ישראל אייכלר הוא ח"כ מטעם יהדות התורה.
|  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|