יועץ התקשורת הראשון: אהרון הכהן
כמו בכל תחילת תהליך ייעוץ תקשורתי, מלווה יועץ התקשורת, את הלקוח שלו במסירות אל הפגישות הראשונות עם פרעה ורק לאחר מכן מתחיל להגיע לבדו ומנהל אותן לבד

דמויות התנ"ך השתמשו בטכניקות תקשורתיות לניהול משברים ולניהול אסטרטגי. הילה ורני רהב
אם נעיין בתנ"ך, נוכל למצוא לא מעט סיטואציות של שיח שיכולות לשמש כסדנת לימוד לא רעה לאסטרטגים וליועצי תקשורת מתחילים. הראשון שניסה "להסביר" את מעשיו והשתמש בטקטיקות תקשורתיות של התנצלות היה אדם הראשון, לאחר שאכל מעץ הדעת. במקום לענות ישירות, בחר אדם הראשון להתחמק ממתן תשובה בטענה שהוא ערום. לאחר מכן, כשנתפס במערומיו (תרתי משמע) מצא הצדקה למעשיו וגלגל אחריות באופן מיידי אל האישה. האישה, מבלי למצמץ הודתה חלקית במעשה, אך מיד הצביעה על האחראי האמיתי – הנחש. גם סיפור קין והבל הוא סיפור ניהול משברים ("דרמה חברתית") ותהליך תיקון תדמית קלאסי. קין מבצע רצח, הפרה של הקוד החברתי, מנסה לטשטש את עקבותיו בתירוץ עלוב ("השומר אחי אנוכי?") ורק לאחר שנתפס ומקבל את עונשו ("נע ונד.."), הוא מנסה לבצע את תהליך התיקון החלקי על ידי הודאה והכרה במעשה ("גדול עווני מנשוא"). תיקון זה מתקבל חלקית, אך למרות זאת הוא נושא את קלונו עד יומו האחרון.
משה רבנו, המנהיג הפוליטי הראשון בתורה, זה שאמור להקים ולהנהיג את עם העבדים בעתיד, נשלח על ידי הקב"ה להוציא את עם ישראל ממצרים. הוא אמנם ניחן ברגישות הראויה למנהיג כאשר התערב בריבים שלא לו (עם השוטר המצרי ושני הניצים), אך פגם פיזי (הגמגום) ביכולת המילולית שלו, פגם שהוא מהותי למנהיג, מונע ממנו להיות המנהיג המושלם. משה, הידוע בענוותנותו, אומר לקב"ה שהוא אינו המנהיג האולטימטיבי, כי כיוון שאינו יכול לייצג את עם ישראל בשולחן הדיונים אל מול פרעה. מלשון הפסוק ניתן אפילו לדייק כי לא רק הגמגום הוא המפריע למשה אלא גם הסיבה הפשוטה שהוא "לֹא אִישׁ דְּבָרִים...", לא מוכשר לדבר ואינו יכול לשמש כצינור לשכנוע וניהול המשא ומתן לשחרור בני ישראל מהעבדות.
למרות התעקשותו של משה, מוצא לו הקב"ה את הפיתרון המושלם, פתרון שלא בטוח היה מתקבל בימינו עם האיסור למנות מקורבים למשרות אמון פוליטיות. הוא מציע לו למנות את אהרון אחיו כדובר וכמעין עוזר/יועץ פרלמנטרי לכל דבר ועניין, בעיקר בענייני החוץ (פרעה) אך גם בענייני הפנים (העם) וכלשון הפסוק – "הוא יהיה לך לפה - ואתה תהיה לו לאלוהים".
כמו בכל תחילת תהליך ייעוץ תקשורתי, מלווה יועץ התקשורת (אהרון) את הלקוח שלו במסירות אל הפגישות הראשונות עם פרעה ורק לאחר מכן אנו רואים כי משה מתחיל להגיע לבדו אל הפגישות מול פרעה ומנהל אתן לבד, כאשר לעיתים מתלווה אליו אהרון, כמשגיח וכעוזר אפקטים מהצד.
בניגוד למחשבה המקובלת לפיה 'יחסי ציבור' היא מחלה שפרצה בשנים האחרונות, ולמרות שחקר תחום ניהול המשברים התפתח רק במאה האחרונה, אנו רואים כי גם דמויות התנ"ך השתמשו בטכניקות תקשורתיות לניהול משברים ולניהול אסטרטגי. מסתבר שגיבורי התנ"ך קידמו מהלכים גדולים ומנעו תקלות אישיות – על ידי ספינים, שימוש בדוברים וכן בטקטיקות שונות ובדרכי שכנוע יצירתיים (10 המכות כבר אמרנו?) להשגת תוצאות פוליטיות ומנהיגותיות רצויות.
דניאל אוחיון הוא איש תקשורת וסטודנט לתקשורת פוליטית באוניברסיטה העברית
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב