בראש השנה אני (קצת) מקנא בקונסרבטיבים

"כאדם היפראקטיבי קשה לי מאוד עם הימים האלה: עם התפילות הארוכות והסליחות הלא מובנות שלא מאפשרות לדבר עם הקדוש ברוך הוא בצורה אמיתית וכנה". צביקה קליין בהרהורים לראש השנה

צביקה קליין | 2/9/2013 11:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
למה בעצם לא עושים פה קצת שינויים. סליחות קונסרבטיביות בירושלים
למה בעצם לא עושים פה קצת שינויים. סליחות קונסרבטיביות בירושלים צילום: התנועה המסורתית בישראל
שוב חוזר הניגון: ראש השנה מגיע, ואיתו שלל התפילות והטקסים המסורתיים שאנחנו חוזרים עליהם מדי שנה; אמירת סליחות מדי לילה (שלרוב אני לא מבין אותן) ותפילות ארוכות של ראש השנה (שעליהן אנחנו אוהבים להתלונן).

כאחד שמאובחן כבעל קשיים בקשב ובריכוז, ולעתים לוקה בהיפראקטיביות, קשה לי מאוד עם ימים אלה: עם התפילות הארוכות, עם הסליחות הלא מובנות ועם המוקבעות אשר לא מאפשרת לדבר עם הקדוש ברוך הוא בצורה אמיתית וכנה. קשה לי עוד יותר עם זה שקשה לי. הרי התפילות נכתבו כדי לסייע לנו להתמקד בנושאים החשובים, אבל מדוע עם השנים הן הפכו לקודש קודשים שאי אפשר לשנות?

לעתים אני תוהה למה בעצם לא עושים פה קצת שינויים? למה אי אפשר לשנות (ולו במעט) את התפילה העתיקה והכה ייחודית שלנו למשהו שמותאם לדור הנוכחי? זה הרי מה שעשו החכמים עם השנים: התאימו או חידשו תפילות בכדי שהציבור יבין, בין אם זה בארמית ובין אם בכתיבת מזמורים חדשים.
מוזיקה מקורית

יזמה תפילת יזכור אלטרנטיבית. הרבה שרון בראוס
יזמה תפילת יזכור אלטרנטיבית. הרבה שרון בראוס קרדיט: דוויד בראוס
האסימון נפל לי רק בשנה האחרונה, בעת שראיינתי את הרבה הקונסרבטיבית שרון בראוס, אשר הקימה את בית הכנסת 'עיקר' בלוס אנג'לס. היא סיפרה לי על התפילות המיוחדות בקהילה, שמותאמות מדי שבוע לאירועים שמתרחשים בעיר, בעולם ובישראל. היא סיפרה לי שאם חס ושלום היה פיגוע בישראל, המנגינות יהיו עצובות יותר, ואולי אף יאמרו תפילה מיוחדת כדי לציין את המתרחש. היא סיפרה על התחדשות, על המנהגים המיוחדים שהיא יזמה בקהילתה.

בראוס סיפרה לי גם על תפילת "יזכור" אלטרנטיבית: "החלטנו לבקש מכל אחד להעלות על הכתב זיכרון של בני משפחתנו האהובים שאינם איתנו כיום, לספר לנו על ההתמודדות עם האובדן ואת הסיפורים שלהם". את כל הסיפורים הפכו לספר, שקראו כולם במהלך הפסקת הצהריים ביום כיפור. כך, לטענתה, חברי הקהילה למדו להכיר אחד את השני טוב יותר, בנקודות הכי רגישות ואישיות.

עוד תיארה את המנגינות הייחודיות של קהילת 'עיקר': "חזן בית הכנסת כותב מוזיקה מקורית לחלק מהתפילות", כאשר לעתים מדובר במנגינות עם גוון עיראקי ולעתים בכלל עיבוד מחודש לשיר פופ של להקת יו-2. "רוב חברי בית הכנסת גדלו על השיר הזה", היא מתארת, "ופתאום הם נמצאים בחוויה של תפילה בשפה שהם לא מכירים, אבל זו מנגינה משמעותית בשבילם".

ואני שואל את עצמי רגע: מה מכל הדברים שבראוס תיארה לא יכול להתאים לבית הכנסת האורתודוקסי? הכל אפשרי, אך משום מה רוב הרבנים שלנו לא מעודדים זאת. לא מעודדים יצירתיות, לא מעודדים מחשבה, אלא להמשיך עם אותם טקסטים ואותן מנגינות שאנו שרים כבר 2,000 שנה.

האם בתי הכנסת איבדו מהרלוונטיות?

נשאלתי השנה ביום עיון שהשתתפתי בו: "האם ייתכן שבתי הכנסת של היום איבדו את הרלוונטיות שלהם?" השבתי שאני לא חושב שהם איבדו את הרלוונטיות לחלוטין, אבל אני מרגיש כי בתי הכנסת שבהם אני מתפלל איבדו אותה מבחינתי. איבדו את החיות ואת הדינאמיות שצריכה להיות ביהדות. אמרתי שאני קצת מקנא בבית הכנסת של הרבה בראוס, שם חברי הקהילה מרגישים התרוממות הרוח ואף מקבלים השראה.

לפני שתסקלו אותי באבנים, אבקש להדגיש: אני לא חושב שצריך לבטל את כל התפילות המסורתיות, ואני לא חושב שכל בתי הכנסת האורתודוקסים לוקים בחוסר התלהבות ונשמה. ברמה האישית, חסר לי משהו שלצערי אני לא מצליח למצוא בבתי הכנסת האורתודוקסיים השגרתיים.

איפה הרבנים שיאפשרו לתפילות להיות מותאמות לדור הפייסבוק? שיבינו שייתכן שיש צורך לעשות רפורמות מסוימות, אשר לא יסתרו את ההלכה. אני זועק ומבקש מכם: תבינו שישנו דור שמחפש להתחבר, שרוצה להשתתף, אבל לא מצליח.

הלוואי שהשנה אצליח בבית הכנסת האורתודוקסי שבו אתפלל להגיע לחיבור ולהרהור תשובה.


רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

צביקה קליין

צילום: יח''צ

כתב לענייני העולם היהודי ב-nrg ובעיתון "מקור ראשון"

לכל הטורים של צביקה קליין

עוד ב''צביקה קליין''

פייסבוק