על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על שבת?
מסע פשוט בערי ישראל ובמרכזי הקניות מחוץ לערים יציב מול עינינו עובדה פשוטה: מעמדה של השבת הולך ונרמס. דווקא ”חוק השבת“ יעצור את המגמה ההופכת את השבת ליום קניות - ולשנות כיוון
עמימות דומה מצויה ביחסו של הציבור הדתי והחרדי לחוק השבת שיונח בקרוב על שולחן הכנסת ולחוקים הקודמים שהוגשו בנושא ומתבססים כולם על אמנת גביזון מדן. רבים מהציבור הזה מתנגדים לחוק בלי שהם מכירים את המציאות אשר בעקבותיה נכתב החוק, רק שבניגוד לנושאים בטחוניים, בנושא השבת כל הנתונים והעובדות פרושים לפנינו וכל מי שחפץ בכך יכול להתרשם מהם.

שמירת שבת בתל אביב
צילום: שאטרסטוק
אותה עמימות מדוברת הביאה לכך שהמחשבה הדתית הקונבנציונלית אומרת כך: "היום אסור לפתוח עסקים בשבת, אסור לעבוד בשבת, אין תחבורה ציבורית בשבת. אחרי החוק יותרו כל הדברים האלה". אם זהו אכן המצב, ההתנגדות של הציבור הדתי לחוק ברורה. ישנה כאן פגיעה קשה בשבת ובצביונה והחרדים לכבודה של השבת צריכים להתנגד לו. חוץ מן הבעיה של חופש הפרט, שבעיני רבים איננה בעיה מכיוון שמדובר בוויכוח על רשות הרבים ולא על הבית הפרטי וכיוון שרבים מהציבור הדתי גם כך אינם רואים בחופש הפרט ערך מרכזי, אין סיבה לתמוך בחוק. אז זהו, שהמציאות מוכיחה שדווקא יש.
לציבור הדתי יש את כל הסיבות שבעולם לתמוך בחוק. אתם מוזמנים להיווכח בזה בעצמכם באמצעות מספר עובדות שלא תמיד ידועות לציבור הרחב. 11% מאזרחי ישראל היהודים עובדים בשבת, כלומר 1 מ-10. חוקי העזר העירוניים ברובן המוחלט של ערי ישראל וביניהן ירושלים, תל אביב חיפה, פתח תקווה ורעננה מתירים לפתוח מוסדות תרבות ובילוי בשבת. על
החוק המדובר מנסה למנוע את רמיסת השבת, לעצור את המגמה ההופכת את השבת ליום קניות ולשנות כיוון. החוק מציע כי מרכזי הקניות והעסקים השונים יסגרו, מוכרי ובעלי החניות שהם ברוב אנשים מבוגרים ובעלי משפחות יזכו למנוחה עם משפחתם והציבור הרחב יוכל להשתתף באירועי תרבות במתנסי"ם, בתיאטראות ובמרכזי התרבות או לנוח בבית הקפה השכונתי. אמנם המלצרים יצטרכו לעבוד, אבל מכיוון שרובם צעירים וסטודנטים עדיף שהם יעבדו ולא מוכרי החנויות. זהו לא פתרון מושלם, אך הוא בוודאי טוב יותר מהמצב הקיים יותר.
לא השתכנעתם? אתם מוזמנים לדבר עם זבולון אורלב שהגיש הצעת חוק דומה לפני מספר שנים, שזכתה לתמיכת הרבנים נחום רבינוביץ, יעקב אריאל, ישראל רוזן, צפניה דרורי ושאר ישוב הכהן. אפילו הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, תמך בהסדרה בכיוון דומה בעת שעמד בראש ועדה שעסקה בעניין מטעם הפורום להסכמה לאומית.
כפי שהבינו אורלב והרבנים הנזכרים, אם הציבור הדתי אכן חפץ בקידום מעמדה של השבת בישראל הוא צריך להיות הראשון שתומך בהצעת חוק המקדמת סגירת מקומות מסחר בשבת, אפילו במחיר פתיחת מקומות בילוי ותרבות.
אביעד הומינר הוא חבר בצוות 'שביל הזהב' במכון לאסטרטגיה ציונית. המאמר מתפרסם כחלק מבלוג "מחזיקי הדת" של המכון.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg