לא נבחרות, לא בוחרות: מה עומד מאחורי השינוי?

הקמפיין הדורש ייצוג של נשים חרדיות בכנסת מלמד על שינוי עמוק בחברה החרדית, שנובע מיציאת הנשים החרדיות למעגל העבודה שפתח בפניהן עולם חדש של הזדמנויות למימוש עצמי

דניאל גולדמן | 11/12/2014 18:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: נשים חרדיות
הקמפיין של נשים חרדיות לייצוג ברשימה חרדית לכנסת מאתגר את ההנהגה החרדית. מובילות אותו, רחלי אינבנבוים, מנכ"לית עמותת מאיר פנים, ואסתי רידר-אינדורסקי, הכתבת המדינית לשעבר של עיתון "משפחה" המייצגות ציבור רחב של נשים חרדיות שפרצו לעמדות בכירות וניהוליות במדינה. בינהן נמצאת גם כלת פרס ישראל עדינה בר שלום, בתו הבכורה של הרב עובדיה ז"ל, שהפכה לדמות מופת לישראליות רבות, והשוקלת להצטרף למערכת הפוליטית.

אכן בשנים האחרונות אנו עדים למאבק הנשים החרדיות להשפעה וכוח בתוך העולם החרדי, ואף מעבר לו. הנשים  אינן רוצות עוד להשלים עם תפקידן כמפרנסות העיקריות, מגדלות הילדים ומנהלות הבית, ובו בזמן מודחקות מהספרה הציבורית-פוליטית. המאבק לשבירת ההגמוניה הגברית החרדית תופס תאוצה ויתכן שיהיו לו השלכות כבר בבחירות הקרובות.
צילום: יוסי אלוני
אישה חרדית . אילוסטרציה צילום: יוסי אלוני

על רקע זה הולך ומתאצם גם מאבק הנגד של עסקנים חרדים שבעבר התעלמו באופן פומבי מה"האיום הנשי", אבל הפעם שולפים ציפורניים. הרב מרדכי בלוי, יו"ר "משמרת הקודש והחינוך", הידוע בהקצנה הדתית שלו התבטא בצורה חריפה נגד כל הצטרפות של נשים למערכת הפוליטית. הוא כבר הספיק לשלוח איום בוטה – "כל אשה שתתקרב למפלגה לא בהנהגת גדולי ישראל תצא בלא כתובה ואסור ללמוד במוסדות החינוך שלה".

הפעם הקמפיין הגיע לפריים-טיים באולפן עם לונדון וקירשנבאום ובערוצי תקשורת רבים. באופן נדיר, הופיע באולפן חדשות חילוני כתב בכיר ביומון הליטאי החרדי "יתד נאמן", בני רבינוביץ'. הוא השתתף יחד עם גב' רידר-אינדורסקי בדיון בנושא ייצוג נשים חרדיות בכנסת. הוא

  הגדיר את רידר-אינדורסקי כ"לא חרדית" לאור העובדה שהיא קוראת לכניסת נשים לרשימות החרדיות לכנסת. הוא, כמובן, טען שדעת תורה אוסרת את המהלך ולכן עצם הדיון אינו לגיטימי לאדם המגדיר את עצמו חרדי.

קשה למדוד בשלב זה מה תהיה תוצאת הקמפיין ובהחלט קשה לראות את שתי המפלגות החרדיות פותחות את הדלת לח"כית חרדית ראשונה בתולדות המדינה. עם זאת, קמפיין החרדיות הוא ביטוי למגמה עמוקה יותר. מהרגע שבנות חרדיות התחילו לקבל השכלה כללית מקצועית ואקדמית, נוצר תהליך בלתי הפיך. אני טוען שההנהגה החרדית החליטה להעדיף את ערך לימוד תורה כדרך חיים לגברים החרדים על פני ערך האישה החרדית "כל כבודה בת מלך פנימה" .

בתחילה, בוגרות בתי הספר "בית יעקב" נותבו להוראה בתוך מערכת החינוך החרדית, אך עם הזמן התמלאו השורות ונשים הוכשרו למקצעות נוספים, בעולם ההייטק, עריכת דין, חשבונאות ועוד. השינוי הזה גרם עם השנים לחשיפה רבה של אלפי נשים חרדיות לעולם חדש של הזדמנויות ומימוש עצמי בערוצים נוספים רבים מלבד לערוץ המסורתי של אם ואשת אברך. כל זה מבלי לוותר על הזהות החרדית שלהן.

לאור זאת, אין ספק ששד השינוי של מעמד הנשים החרדיות מזמן יצא מן הבקבוק, וגם עם התגברות מגמת השינוי בעולם הגברי החרדי המבקש במספרים גדלים להצטרף למעגל העבודה ולחברה הישראלית לא תעצור אותה. יש לקוות שהחברה החרדית ואפילו גדולי הדור שלה יראו שתרומת האישה החרדית המודרנית לתרבות וכלכלת החברה הוא דבר מבורך, אבל ברור שאותן נשים מובילות ואמיצות ימשיכו לקדם את הצד הנשי במשוואה בכל מקרה. לחברה הישראלית בכלל ולחברה החרדית בפרט יש רק מה להרוויח מהמשך המגמה, כאשר בו בזמן אנחנו צריכים להיזהר לא להפריע יתר על המידה.

הכותב הוא יו"ר ארגון "גשר", הפועל למען קידום הערבות ההדדית וההבנה בין חלקי העם השונים



קבלו את מקור ראשון לשבועיים היכרות ללא תשלום » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

פייסבוק