טבילת גרות מול גברים? מצאו פתרון הלכתי אחר

יחסי כוח של חזק אל מול הגר המוחלש, ובמיוחד כשמדובר בשלושה גברים אל מול גיורת - מייצרים חוסר איזון העלול לגרום להשתקה רגשית. כדי לברר את רצונן צריכה לעמוד בפניהן אופציה של בחירה בין טבילה בפני אישה לטבילה בפני בית דין גברי

ד''ר ענת שרבט | 4/5/2015 11:01
תגיות: טבילת גרות
התורה מצווה אותנו: "גר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים" (שמות כב, ט); "ואהבתם את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (דברים י, יט). חשיבותו של המטבע החוזר בשני הפסוקים "כי גרים הייתם בארץ מצרים" מדגישה את הבסיס לציווי – הזיכרון הרגשי שלנו, זה המייצר את היכולת האמפטית והבנת המצב הרגיש בו נתון הגר.

עוד כותרות ב-nrg:
- תמונה נדירה: הפתח של אבן השתייה בהר הבית
-המנצח בחידון התנ"ך: אם תרצו גם אתם תוכלו
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

מתוך חוויה אישית דומה, ותחושות המוכרות לנו – ורק מתוך אלה – נוכל להבין לעומק את גודל הקושי בו מצוי הגר, לאהוב אותו ולדאוג לרווחתו. לא צריך דמיון פורה כדי להבין שסיטואציה בה אישה טובלת בפני גברים עלולה לייצר בעיות. סרטה של היוצרת נורית יעקבס-ינון "ושרה מטבלת את הנשים", מלמד על כמה עדויות כאלה.
צילום: פלאש 90
''לא צריך דמיון פורה כדי להבין שסיטואציה בה אישה טובלת בפני גברים עלולה לייצר בעיות''. מקווה צילום: פלאש 90

בשבועות האחרונים נשמעו קולות, גם מרבנים מוכרים ומובילים בציבור הדתי שהעבירו ביקורת על הקושי בטבילת נשים לגרות. אך האם באמת אין בעיות ונשים פמיניסטיות מחפשות אותן, האם העיסוק ההלכתי של נשים בסוגיות הללו הוא חסר אחריות?

במאמרים ושו"תים הוצעו פתרונות הלכתיים לבעיה בה שלושה גברים עומדים וצופים באישה הטובלת לגרותה (יש לציין שהדבר נעשה כשהאישה לבושה). לאחרונה כתב הרב יוסף שמעון פוקס מניו יורק תשובה למנהיגי קהילת "אוהב שלום" בוושינגטון.

השאלה שנשאלה הגיעה בעקבות המקרה של רב קהילת "קשר ישראל", ומי שהיה אב בית הדין לגיור, הרב בארי פרוינדל, אשר נחשד בסדרת חשדות חמורים של ניצול כוחו לרעה אל מול הקבוצה המוחלשת, קבוצת הגיורות. בעקבות מקרה זה נשים שהיו בתהליך גיור בקהילת "אוהב שלום" הביעו פחד וחשש גדול לטבול בפני בית דין גברי. הפיתרון שהוצע היה שבית הדין יאזין לטבילתה של האישה מאחורי דלת סגורה.

יחסי כוח של שולט וחזק אל מול הגר המוחלש, ובמיוחד כשמדובר בשלושה גברים אל מול גיורת - מייצרים חוסר איזון העלול לגרום להשתקה רגשית של הצד החלש. לעיתים נמצא שאף לגיורות עצמן קשה לזהות את רגשותיהן. כדי לברר את רצונן צריכה לעמוד בפניהן אופציה של בחירה בין טבילה בפני אישה  לטבילה בפני בית דין גברי.

הפתרונות ההלכתיים קיימים ומפורסמים. לא מדובר בפתרונות שוליים או דחויים, אלא בדעה בראשונים שהיה לה הד בפרקטיקה במקומות מסוימים, וניתן למצוא תעודות ועדויות לכך שרעיונות אלו יושמו במקומות שונים, והתקבל גיורן בארץ.

עשיית דין צדק בהתאם לעקרון השוויון, ועיצוב החברה בהתאם לעקרון האהבה והחסד – הם שיובילו את העולם האורתודוכסי לפתרונן של בעיות אלו. הנהגה של רגישות וחתירה לשוויון, הירתמות למיצוי זכויותיהן של נשים כשוות בפני החוק מתוך אהבה וחסד - זוהי כל התורה כולה לבנייתה של חברה אנושית ברמה רוחנית ומוסרית גבוהה.

הגיע הזמן שהעולם האורתודוכסי יאמץ פתרונות הלכתיים המוצעים מתוך יושרה הלכתית. נשים מלומדות המציעות פתרונות הלכתיים עבור נשים אחרות הן בבחינת "כי גרים הייתם בארץ מצרים". העמדת ערכים אלה כנר לרגלינו בפסיקת הלכה תהא לטובתה של החברה כולה תמשוך מעלה, ותתווה את דרכנו לחברה ערכית רוחנית ומוסרית.

הכותבת לומדת בישיבת מהר"ת בניו-יורק, מתמחה בבית הכנסת HIR וחברת קולך.


מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

המומלצים

מרחבי הרשת

פייסבוק