האם מותר לצאת לחופשה בשלושת השבועות?
בשלושת השבועות שבין י"ז בתמוז לט' באב נוהגים מנהגי אבלות לזכר חורבן בית המקדש. האם רק לגברים אסור להסתפר? מה לגבי הסרת שערות בשאר הגוף? האם מותר להשמיע מוסיקה בחגיגת בר מצווה? והאם מותר לנסוע לטייל בחו"ל?
לעם ישראל יש תודעה היסטורית מפותחת, בתוך תרי"ג המצוות אנו מצווים על מצוות זכרון (זכר ליציאת מצרים, זכור את אשר עשה לך עמלק), בליל פסח אנו עסוקים בהעברת סיפורנו ההיסטורי לדורות הבאים וראש השנה - יום הדין, מכונה יום הזיכרון. אך נראה שמעל כל הזכרונות מרחף לו זכרון המקדש וזכרון החורבן.עוד כותרות ב-nrg:
- "בצוק איתן נהרג חייל בשל הבנה מוטעית של נוהל חניבעל"
- "אסור מים": ההסבר להודעה שהציפה את הרשת
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
היהדות אינה רק דת של מחשבה אלא דת בה מצטרפת מחשבה למעשה. כל השנה ישנם מעשים אותם אנו עושים זכר למקדש- לשם דוגמה אנו משאירים על קיר בבית טפח על טפח שאינו מסויד, אנו שוברים כוס מתחת לחופה ועוד.
הביטוי המעשי המרכזי של זכרון המקדש והחורבן מתקיים בתקופת בין המיצרים, תקופה שמתחילה בי"ז בתמוז - בו נפרצו חומות ירושלים, ומסתיימת בתשעה באב - יום חורבן בית ראשון ושני (על אף שמנהגי האבלות ממשיכים עד העשירי באב). בתקופה זו אנו מראים את האבלות על המקדש בדרכים שונות. המטרה של ביטויי האבלות מעבר לזיכרון – היא לעורר אותנו לחזרה בתשובה ולתיקון העוולות שנעשו על ידי אבותינו בימי חורבן הבית.
אשכנזים, מרוקאים ויוצאי ג'רבה לא מסתפרים ומתגלחים מי"ז בתמוז עד י' באב בחצות היום. איש עסקים שללא גילוח הדבר יפגום בעסקיו - מותר לו להתגלח, אך ראוי מאוד להחמיר בכך. ספרדים לא מסתפרים ומתגלחים רק בשבוע שחל בו תשעה באב.
מי שנולד לו בן ומקיימים לבנו ברית מילה, מותר לו, לסנדק ולמוהל להתגלח לשם האירוע.

ניתן להקל לקטנים להסתפר עד שבוע שחל בו, שאם לא יש חשש שידבקו בכינים, או משום שיש ילדים שהשיער ממש מציק להם.
יש מי שאומרים שאיסור תספורת לא חל על נשים. כיום, נשים הן תלמידות חכמים ונוטלות חלק מהותי בעולם הדתי והרוחני, לכן יש לאסור זאת. מכל מקום נשים יכולות לסיר שיער שהן נוהגות להסיר מגופן.
אסור לשמוע מוזיקה חיה בשלושת השבועות. ישנם האוסרים לשמוע מוזיקה אף מכלי חשמלי דוגמת רדיו או אייפוד, אך ישנם רבים המקילים בכך (שו"ת חלק יעקב א, סב), הסיבה לכך היא שאין בשמיעת מוזיקה מן הרדיו שמחה כשלעצמה. אך נראה שגם למקלים ראוי שלא לשמוע מוזיקה שמחה בימים אלו.
אם שומעים מוזיקה יש להקפיד לא לשמוע אותה בקול רם אלא בינך ובין עצמך.
ישנם מי שפוסקים שמותר לשמוע מוזיקה שמחה אם המוזיקה נעשית ללא כלי נגינה (מוזיקה ווקאלית) אבל נראה לי שיש להחמיר בכך ולא לשמוע מוזיקה שמחה כלל.
אין לנגן להנאה בשלשות השבועות. מותר לנגן לשם אימון ומותר למורה למוזיקה להמשיך וללמד מוזיקה, אך ראוי שלא ילמד לנגן מנגינות שמחות בתקופה זו.
במידה שרוצים לעשות אירוע לציון חורבן הבית, מותר שתהיה בו מוזיקה עצובה לזכר ירושלים והמקדש.
אם ישנה שמחה של מצווה, כגון בר מצווה, בת מצווה, ברית, פדיון הבן, סיום מסכת שחלים בימי שלושת השבועות עד שבוע שחל בו תשעה באב, מותר לעשות אירוע בו ביום ומותר אף לנגן בהם. בשבוע שחל בו תשעה באב אסור.
נוהגים לא לברך שהחיינו בשלושת השבועות ועל כן, ראוי לא לחדש בגדים חדשים בימים אלו. מותר לקנות בגד חדש בכדי לחדש אותו בשבתות של בין המצירים ולברך שהחיינו. בכל מקרה, ראוי לא לצאת למסעות שופינג בימים אלו. בגדים שלא מברכים עליהם שהחיינו (בגדים תחתונים וגרביים), מותר לקנות וללבוש.
לא קונים סתם חפצים בתשעת הימים. אך אם החפץ במבצע שלא ימשך לאחר שלושת השבועות מותר לקנות ויברך שהחיינו לאחר תשעת הימים.
אפשר לברך שהחיינו על מצוות כגון פדיון הבן וברית מילה.
מותר לצאת למסעדה, ללכת לבית מלון, לצאת לטיולים עד השבוש שחל בו תשעה באב. יש להימנע מאירועים שיש בהם שמחה יתירה כגון קונצרט וריקודים. במחנות קיץ, שם ריקודים הם חלק מהתהליך החינוכי מותר לערוך ריקודים.

מי שיוצא למנוחה לבית מלון מסיבות בריאותיות, או שוחה מסיבות בריאותיות, מותר לו לצאת למלון ולהמשיך לשחות במהלך תשעת הימים.
מי שנמצא בטיול ארוך בחו"ל במהלך תשעת הימים, ראוי שימנע בימים אלו ממסלולים שיש בהם סכנה. במידת האפשר ראוי שבשבוע שחל בו ישהה במקום אחד ולא יצא לטרקים חדשים.
אשכנזים לא אוכלים בשר ויין מר"ח אב עד העשירי באב בחצות היום, ספרדים לא אוכלים בשר ויין מיום לאחר ראש חודש ועד סיומו של העשירי באב, תימנים מקלים בכך ופשוט לא אוכלים בשר ויין בסעודה מפסקת.
יולדת בתוך שלושים מלידתה ואישה שמניקה שמרגישה שצריכה לאכול בשר לשם הגברת החלב, אין בעיה שתאכלו בשר בימים אלו.
בירה ושלל משקאות אלכוהלים לא נכללו בגזירה של יין ומותר לשתות אותם.
בשבתות אין בעיה לאכול בשר ולשתות יין, כך גם בסעודות מצווה שחלות ביומן (בר מצווה, בת מצווה, ברית, פדיון הבן וסיום מסכת). ראוי לא לכוון סיומי מסכת לימים של תשעת הימים, אך אם מסיים מסכת באופן טבעי (לדוגמא דף- יומי) מותר. במסגרות חינוכיות כמו מחנות קיץ בארץ ובחו"ל מותר לכוון סיומי מסכת עד לשבוע שחל בו.
הכותב הוא ר״מ בישיבת ההסדר אמי״ת אורות שאול – כפר בתיה וחבר רבני בית הלל
מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg