רוצים אהבת חינם? נסו להוכיח שהיריב שלכם צודק
אם האדם יהיה מסוגל להציג באמת את דעת הזולת, יבין שיש גם אמת בדעה השנייה וידע לכבדה גם אם אינו מסכים עמה. אם נכבד איש את רעהו במקומות השונים , את דעת זולתנו לא רק שלא תהיה "שנאת חינם", אלא נרבה באמת כבוד, אחווה ושלום בינינו
ימים אלה ימים קשים לישראל מאז נחרבו בתי המקדש הראשון והשני. בתקופת בית שני תהה עם ישראל ושאל את הנביא זכריה האם להמשיך לצום בתשעה באב למרות שיש בית מקדש - תשובת הנביא הייתה: "צום הרביעי, צום החמישי...יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים האמת והשלום אהבו". צום החמישי הוא תשעה באב, ולמעשה תשובתו של הנביא הייתה כי אמנם בעתיד הצומות יהפכו לימי חג ושמחה אבל בשלב זה יש להמשיך לצום.עוד כותרות ב-nrg:
- האזינו: איך עושים מוסיקה מרגשת ללא מוסיקה?
- חידוש הלכתי: אין לתקן קורא בתורה ששגה
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
חורבן בית המקדש השני גרם לגלות הארוכה והקשה ביותר עבור עמנו. החל מפוגרומים רבים וקשים, דרך מסעות הצלב ועד השואה הקשה והמרה שגילמה את שיא הרוע. סיבת החורבן הייתה ריבוי "שנאת חינם". אך מהי שנאת חינם? הכוונה למחשבה ותחושה הנובעת מגאווה שהאמת וכל האמת נמצאת רק אצלי ובמי שמחזיק בדעתי, אך כל מי שחושב אחרת טועה מטעה ומזיק, לכן איני מכיר בלגיטימיות דעתו.

''עלינו לעבור לשלב עמוק ומשמעותי יותר, לכבד באמת איש את זולתו לא רק במשפחה, בקהילה, בעבודה, בעיר אלא גם במדינה''
צילום: שאטרסטוק
מחלוקת וריבוי דעות הוא מבורך ומועיל לחברה. פלורליזם מחדד מפרה ומעשיר את הדעות עצמן. לא מדובר ברלטיביזם ואין זה אומר שהאדם נעשה חסר דעה וספקן בכל תחום ועניין. דעת האדם אינה אומרת שדעתו של השני מהווה נזק ומכשול עבור העם והמדינה. בבית שני עקב מחלוקת בקבוצות בתוך העם נעשו מעשים אלימים וקשים שפגעו בלכידות העם ובסיכוי שיצליח במאבק נגד השלטון הזר.
בימינו יש מחלוקות בנושאים רבים וקשים, כל אדם וכל מפלגה משוכנעים שהאמת וכל האמת נמצאת אך ורק בראשם ובדעתם, בר הפלוגתא טועה מטעה ומזיק. מתוך ראיה כזו ניתן די בקלות להגיע ליריבות ולשנאה. מאידך יש לציין בסיפוק רב שלמדנו גם לתקן. ידועה אמירתו החשובה של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין ז"ל בעת משבר אלטלנה: "מלחמת אחים לעולם לא".
עלינו לעבור לשלב עמוק ומשמעותי יותר, לכבד באמת איש את זולתו לא רק במשפחה, בקהילה, בעבודה, בעיר אלא גם במדינה. להכיר בלגיטימיות של החולק ,של דעת הזולת. איך מגיעים לכך? ב"תרגיל" פשוט בו כל אחד ואחת בעת מחלוקת יאמר לעצמו "האם אני מסוגל להציג במלוא העוצמה והלהט את עמדת החולק? או שאיני מסוגל אפילו לחזור ברצינות על עמדתו?
אם האדם יהיה מסוגל להציג באמת את דעת הזולת, יבין שיש גם אמת בדעה השנייה וידע לכבדה גם אם אינו מסכים עמה. אם נכבד איש את רעהו במקומות השונים, את דעת זולתנו לא רק שלא תהיה "שנאת חינם", אלא נרבה באמת כבוד, אחווה ושלום בינינו וכך נגיע ל"אהבת חינם".
ריבוי אהבת חינם הוא למעשה מימוש דברי הנביא זכריה "האמת והשלום אהבו". הנביא כנראה רצה לומר להם כי סיבת החורבן היא שנאה בין איש לרעהו, אולם תיקון המצב כלומר ריבוי האחווה והשלום יביא לשלום אמיתי ראשית בתוכנו ואחר עם העמים מסביבנו.
כשיבואו אותם ימים מתוקנים, לא רק שלא נצום ונמעט בשמחה, אלא אף הם יהיו ימי שמחה וחג. סיבה טובה יש לאופטימיות לא רק משום שיש לנו מדינה עצמאית וקיבוץ גלויות מתרחש לנגד עינינו, אלא משום שבעת צרה ומצוקה של הפרט או של העם אנחנו יודעים להתאחד, לתרום, לגלות סימפטיה ואהבה בין הקבוצות בעלות הדעות השונות בעם, הבה נעשה זאת ביתר שאת ועוצמה.
הכותב הוא ראש מדרשת מערבא (מדרשה לבנות בגבעת וושינגטון) וחבר רבני בית הלל
מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg