החוזרים

האדם נעלה יותר ממלאך: הוא יכול לחזור בתשובה

מהות המילה "תשובה" היא מלשון לשוב, להגיע לאותה נקודת תמונה שקדמה למעשה השלילי. לו ישכיל האדם להודות בפני עצמו ובוראו שחטא, לו יעמיק להתחרט על כך ויקבע בלבו שלא ישוב לעשות זאת יתקיימו תנאי התשובה ותנועתו השלילית תמחה

אהרן קפלן | 11/9/2015 0:56
תגיות: החוזרים, מלאך, פרשת נצבים,
"אתם נצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם".

קריאתו של משה רבנו רגע לפני פטירתו, כשהעם עומד לשמוע ממנו את דברי הפרידה תושמע השבת בכל בתי הכנסת. חלק זה בתורה, נקרא תמיד בשבת הסמוכה לראש השנה ולימי הדין. אמירה שנועדה להדהד באוזנינו ולחלחל ללב כל אחד לקראת היום בו יתייצב לפני בורא עולם, העד, הדיין והמוכיח.

עוד כותרות ב-nrg:
- למה שחילונים יתפללו בימים הנוראים?
- המצעד בבני ברק: הצדעה לחקלאים ששמרו שמיטה
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

בספרי המחשבה היהודית מובא שמעלת האדם גדולה היא אף משל המלאכים. האדם מכונה "מהלֵך", בעוד המלאכים מכונים "עומדים". זאת משום שהמלאך נברא לצורך מסוים וממש כשם שנברא כך מסיים את ייעודו, אין בו שינוי לטוב או לרע, אין ביכולתו לפעול דבר מכוח רצונו ולמעשה, אין בו בכלל רצון ובחירה, וככל שאלו חסרים אין דרך לצבור מעלה או חסרון לכן מכונה המלאך בתואר "עומד".
צילום: אדי ישראל
''רגע לפני עצירה זו, עושה האדם את חשבון נפשו, מנסה להביט על תמונת חייו מהצד וליבו דופק''. סליחות בכותל צילום: אדי ישראל

לעומת זאת, האדם, כל מהותו היא רצון ובחירה, וכמו שמסיימת הפרשה "ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב, את המוות ואת הרע", ביד כל אדם לפעול טוב ורע, לצבור זכויות וחובות, ומתוך כך להתעלות או לרדת לדיוטה תחתונה ולכן נקרא הוא "מהלֵך". שהרי מהותו היא תנועה.

לרגע אחד בכל שנה "קופא" האדם וניצב על מקומו, ברגע הדין. זהו הרגע עליו נאמר "אתם ניצבים" ברגע זה אין תנועה. ואם כל חיותו של האדם היא התנועה, הרי שהקפאתה, מוות היא. ברגע הדין נלקחת כל תנועת השנה שעברה והתמונה קופאת ומייצרת מפת חיים חדשה לשנה הבאה. כל רצון, כל בחירה, כל מעשה ומחשבה יוצרים תמונה מלאה של האדם. התמונה נעצרת, נמדדת ונשקלת בפלס אלוקי של אמת ויושר מוחלט ועל פיה נגזר דינו של האדם.
nrg ניוזלטר דיוור יומי

רגע לפני עצירה זו, עושה האדם את חשבון נפשו, מנסה להביט על תמונת חייו מהצד וליבו דופק. ידו מכה על חזהו "אשמנו, בגדנו, גזלנו...". אמנם במהלך השנה, עסק בחסד, צדקה, מצוות ומעשים טובים והתמונה יכולה הייתה להיות יפה כל כך, אלמלא "כתמים" של תנועה אחרת מכסים אותה.

פרשת השבוע היא אמנם אחת מהקצרות שבפרשיות התורה אך טמונה בה חכמה נפלאה. בפתיחתה מוזכר רגע הדין ובסיומה - יכולת התנועה של האדם וכח הבחירה. אך בגוף הפרשה מגלה לנו התורה את פלא התנועה בה יכול האדם למחוק ולבטל כל מעשה שלילי שעשה. כל תנועה שחרט בתמונת חייו, יכולה להימחות ע"י סוד ה"תשובה".

מהות המילה "תשובה" היא מלשון לשוב, לחזור, להגיע שוב לאותה נקודת תמונה שקדמה למעשה השלילי. לו ישכיל האדם להודות בפני עצמו ובוראו שחטא, לו יעמיק להתחרט על כך ויקבע בלבו החלטה שלא ישוב לעשות זאת יתקיימו תנאי התשובה ותנועתו השלילית תמחה וברגע התייצבות התמונה יהא זה דיוקן נאה ושלם.

כח נוסף ישנו ברגע זה של הפחת החיים החדשים - כח ההתחדשות. אם נשכיל למנף את רגעי חשבון הנפש האלו, כל אחד ואחד לפי כוחו והשגתו ולהחליט על שינוי קטן, תוספת התקרבות לטוב והתרחקות מהרע - הרי שהפחת החיים לא תהיה מאותו מקום בו קפאה התמונה כי באדם אחר מדובר, עם כח תנועה שונה מזו שקפאה, לאדם זה ישנם חיים חדשים מנקודה נעלה יותר.

אם ניקח וניישם את סודות הפרשה נזכה בעזרת השם לשנה טובה, כתיבה וחתימה טובה.

הכותב הוא מרצה ופעיל במרכז משמעות רמת אביב


מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

המומלצים

מרחבי הרשת

פייסבוק