 |
עומר (שם בדוי), תלמיד כיתה ו' ובן לזוג רופאים מאזור השרון, נחשב לתלמיד טוב ומחונן. על אף הצלחתו בלימודים, בשלב די מוקדם החלה אמו לחשוד שמשהו אינו כשורה. "הרגשתי שהוא לא מתקדם כמו כולם, שזה לא מצב נורמלי", היא נזכרת. "הבן הבכור שלי היה תלמיד מצטיין, אבל כולם אמרו לי לא להשוות. כשניסיתי לדבר על זה בבית הספר אמרו לי, 'מה את רוצה? הוא בסדר. הוא ילד מקסים, חברותי, אינטליגנטי', אבל לי לא נראה סביר שילד יסיים כיתה ב' ועוד לא יידע לקרוא, שייקח לו כל כך הרבה זמן לכתוב כל אות, שהוא יבכה בכל פעם שיצטרך להכין שיעורים, שנצטרך לריב על זה כל יום מחדש". ובאמת,
בסוף כיתה ד' ניגש עומר עם שאר התלמידים למבחן הארצי של הבנת הנקרא, ונכשל בגדול. רק אז הסכימה מורתו להודות שכנראה יש בעיה. הוריו של עומר לקחו אותו לאבחון והתברר שהוא דיסלקטי. "הרגשתי נורא", מספרת האם. "היו לי רגשי אשם על כך שלא לחצתי יותר, שלא התעקשתי, שלא סמכתי על האינטואיציות שלי. כעסתי גם על המערכת, על זה שבמשך שנים אף אחד לא הבחין שיש בעיה". תחושות האשם של האם גברו לנוכח העובדה שהמעבר לחטיבת הביניים כבר נראה באופק, ומשום שהשנים חלפו להן ללא טיפול בבעיה, וכעת יצטרך בנה להיכנס למסגרת חדשה, קשה ותובענית יותר, מנקודת זינוק נמוכה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כרעם ביום בהיר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לקויות למידה רבות מתגלות, מטבע הדברים, בכניסה לכיתה א'. כשנלוות אליהן גם בעיות התנהגות, הן צפות על פני השטח עוד קודם לכן. לעומת זאת, ישנם ילדים שמצליחים להסתיר את הלקויות עד שלב מאוחר, אם זה בגלל אינטליגנציה גבוהה שמסייעת להם לעקוף ולהסתיר את הבעיה; או בגלל התנהגות מצוינת ומעמד חברתי גבוה, שלא נהוג לקשר אותם עם לקויות למידה; או בשל חוסר תשומת לב של מורה שמתמודדת עם 40 תלמידים בכיתה, ולעיתים זו הכחשה של הורים. בערך בכיתה ו', רגע לפני המעבר לחטיבת הביניים, עושים רבים מההורים חשבון נפש, ולפתע מתברר שהילד מתקשה בקריאה, בכתיבה או באיות, שהוא לא מצליח ללמוד אנגלית, או שהוא לא ממש מרוכז בשיעורים. החופש הגדול שלפני החטיבה יכול להוות הזדמנות לאבחן בזריזות את הבעיה ולהתחיל לטפל בה. "בחטיבת הביניים משתנים תנאי הלמידה", אומרת ד"ר שרי שניידר, בעלת רשת מרכזי "קורן" לטיפול בלקויי למידה. "המסגרת פחות אינטימית ופחות מתחשבת, רמת הקושי גבוהה יותר, יש פיצול של תחומי ידע והתבססות על ידע קודם, ולכל מקצוע יש מורה עם סגנון ודרישות משלו. הלימודים הופכים לעתירי קריאה. מי שהצליח לשרוד קודם באמצעות אינטליגנציה גבוהה, מורים פרטיים ועזרה מההורים, לא יוכל עוד להסתמך על זה". כיצד זה בא לידי ביטוי? "לילדים עם לקויות למידה, שנמנעו כל השנים מקריאה, יש חסכים בידע, באוצר מילים, ביכולת הבעה. רבים מהם סובלים גם, מעבר לבעיות בקריאה וכתיבה, מדימוי עצמי נמוך, מבעיות רגשיות ומקשיי התארגנות והסתגלות. החששות שלהם מהמסגרת החדשה גבוהים בהרבה, ואם נוסיף לכך את מצוקות גיל ההתבגרות, נראה שמדובר במעבר קשה מאוד". איך ההורים מסבירים את העיכוב בטיפול? "יש אמהות שמספרות שהרגישו במשהו, אבל אמרו שהן היסטריות ושלילד יש פשוט קצב שונה. הורים אחרים מספרים שכל השנים לחצו על הילד, כעסו, הענישו, וכלום לא עזר. הרבה פעמים ההורים רוצים לעזור ולא יודעים איך. יש הורים שמודים שלא היו מוכנים לקבל את הרעיון שלילד יש בעיה, בעיקר כששאר הילדים בבית הם תלמידים מצטיינים. היו כאלה שאמרו שבכיתות הנמוכות הם עוד הצליחו לעזור לילד, אבל היום הם כבר לא עומדים בזה, כי איבדו את הסבלנות, כי אין זמן וכי החומר הלימודי קשה יותר. המשותף לכל ההורים הוא תחושת אי ודאות וחרדה מהעתיד". "הרבה ילדים מצליחים להסתדר בכיתות הנמוכות עם לקויות למידה, מבלי שמישהו יבחין בזה", מסכימה ד"ר איריס מנור, פסיכיאטרית מומחית של הילד והמתבגר ומנהלת היחידה להפרעות קשב וריכוז מטעם בית החולים "גהה". "כשמדובר בהפרעת קשב וריכוז, זה נשאר סמוי עד גיל מאוחר בעיקר בקרב בנות, שההפרעה אצלן היא בדרך כלל 'טהורה', כלומר - מחוסרת היפר-אקטיביות ובעיות התנהגות. אצל ילדים אחרים זו תוצאה של שיטות הסתרה מתוחכמות, או של עזרה מצד המורה או ההורים ". מדוע הליקוי מתגלה דווקא לקראת המעבר לחטיבת הביניים? "עם חלוף השנים, הבעיות מתחילות להתגלות. בהתחלה הסביבה מתרצת את זה בכך ש' הראש שלה בבנים ולא בלימודים', או ש' הוא עצלן ומפונק'; אבל כשמגיעה חטיבת הביניים, באה הנפילה הגדולה. שעות הלימוד רבות, הדרישות גבוהות והטקסטים ארוכים ולהורים, שעד אז התכחשו לבעיה או לא הבחינו בה, זה בא כרעם ביום בהיר. הילד המוצלח שלהם פתאום מתרסק". מהן התגובות לנוכח התגלית? "המשבר הוא גדול, לילד ולהורים, ואף אחד לא מבין למה זה קרה. אם לא מאבחנים ומטפלים בבעיה בהקדם, עלול להתחיל בשלב הזה תהליך של הידרדרות. הילד יגיע בהמשך לתיכון פחות טוב או לאקסטרני, או אפילו ינשור מהמסגרת". |  |  |  |  | |
|