ראשי > סטייליסימו > הורות > כתבה
בארכיון האתר
שיעורי בית
שנת הלימודים מתחילה, ואיתה הצרות. עיזרו לילדים לעזור לעצמם בשנת הלימודים החדשה
לכתבה הקודמת דפדף בסטייל לכתבה הבאה
מעריב
1/9/2004 12:26
משרד החינוך מתאמץ כל-כך לשפר את הישגי התלמידים. הוא עושה להם מבחני אמצע, בחינות בגרות ומשובים, כדי להעריך איפה בדיוק הם נמצאים היום. אבל אם יצא לכם לראות פעם בן-נוער ממוצע שלומד בעודו יושב על הרצפה, דפים מקושקשים שתלש מהמחברות שלו פזורים סביבו, ותוך כדי למידה הוא מקפיד לדבר בטלפון, לשמוע מוזיקה, לראות טלוויזיה, לשחק במחשב, לאכול שאריות מארוחת הצהריים ולהתקלח
שלוש פעמים, נותרת השאלה איך מישהו מהם מצליח בכלל לסיים את התיכון או לשרוד באוניברסיטה.
 
הורים נוטים להפנות אל הילד את ההאשמה האלמותית "ככה אתה לומד? ", אבל את האצבע המאשימה שלהם מוטב שיפנו דווקא אל עצמם, כי על הרגלי למידה צריך לעבוד מגיל צעירמאוד . אז כדי לעזור לכם, ההורים, לעזור לילדיכם, אספנו כמה מומחים שייתנו לכם טיפים איך ללמד אותם ללמוד.
לגרום לילד לרצות ללמוד
נראה שהשאלה "איך לגרום לילד לרצות ללמוד" היא שאלת השאלות. בשורה התחתונה צריך להוביל לדבר אחד: שחוויית הלימוד תהיה חיובית ומעשירה. "אופי חוויית הלימוד קשור קשר הדוק לדימוי הפנימי של הילד", אומרת ציפי גולדשמיד, מנהלת פדגוגית של רשת בתי-הספר "אור אבנר וחנה" ברחבי הארץ. גולדשמיד מציעה כמה דרכים לפתח את הדימוי הזה.
 
ראשית, היא מסבירה, צריך לאפשר לכל ילד לבטא את עצמו מבחינה רגשית ולפתח את התחומים שבהם הוא חזק וטוב (ולא רק ללחוץ עליו ללמוד מתימטיקה ואנגלית). באותם תחומים מומלץ לעזור לו להרחיב אופקים, לחקור וללמוד בדרכים פחות קונבנציונליות. "בדרך זו הוא יפתח את האינטליגנציה הרגשית שלו ויעורר את הסקרנות הטבעית ההכרחית כל-כך ללימודים". שנית , מוסיפה גולדשמיד, מאוד עוזר לשלב את הילד מגיל צעיר במסגרות של תרומה לקהילה. "הוא יחווה תחושה של הצלחה תוך כדי מפגש עם אנשים שונים ותרבויות שונות, והדבר יעלה את הערך העצמי שלו".
 
ד"ר צופיה אלדר מסבירה שצריך לתמוך בילד, להתעניין ולהיות קשובים למידת שביעות הרצון שלו עצמו מאותם הישגים. "אחד הדברים הכי איומים שאפשר לעשות לילד זה לשאול אותו'איזה ציון הבאת לי?'", מוסיפה שוש רהב, מנהלת בתי-ספר בעברה וזוכת פרס משרד החינוך לשנת תשנ"ד, בין היתר על פיתוח שיטות למידה. "מדובר באחריות איומה שלילד יהיה קשה לשאת. כך גם'מי קיבל את הציון הכי גבוה בכיתה?' או אפילו'שלא תעז להגיד לי אחר-כך שלא היה לך זמן ללמוד' או'שלא תעז להביא לי הביתה ציון נכשל'.
 
חייבים לשדר לילד ביטחון ולספק לו אווירה תומכת. בין היתר כדאי לשאול אותו אחרי מבחן איך הוא מרגיש, איך עובר עליו היום, ולא אם הוא הצליח".
איך לעזור לילד להתרכז?
ריכוז הוא מיומנות שאפשר וצריך לפתח. הדרך לעשות זאת היא באמצעות תרגילי ריכוז שאינם קשורים ללימודים. ילדים שמצליחים לפתח את היכולת הזאת במסגרת אחרת יוכלו ליישם אותה גם במסגרת בית-הספר. יעל כץ, מומחית לצעצועים התפתחותיים ויועצת לרשת "שילב", ממליצה לעבוד עם ילדים קטנים, עוד לפני גיל בית-הספר, על הרגלי משחק שדומים במהותם להרגלי למידה. כץ מסבירה שכדאי לבחור זמן מתאים שבו הילד לא עייף או מתעסק במשהו אחר, לבחור מקום שאין בו יותר מדי הסחות דעת (ולכבות מסיחים פולשים כמו טלפונים וטלוויזיה) ולהתחיל בקטן.
 
השאיפה צריכה להיות לתרגול של חמש עד עשר דקות ביום, ובהדרגה להעלות את הזמן. "בגיל מבוגר יותר", ממליץ מיכאל זרחין, מפתח שיטה להתמודדות עם קשיי למידה, "כדאי לעבוד על תרגילי ריכוז מורכבים יותר". זרחין ממליץ על שני תרגילים. בתרגיל הראשון אפשר לשבת עם הילד, לספר לו סיפור אבל ליצור במקביל הסחת דעת (כמו תיפוף על השולחן), ולאחר מכן לבקש ממנו לחזור על הסיפור.
 
כדאי להתחיל עם סיפור קצר במיוחד ובהדרגה להאריך אותו. בשני הילד יעשה תרגיל התעמלות (מוטב כזה הדורש קואורדינציה והפעלה של ידיים ורגליים במקביל) תוך כדי שהוא מספר על חוויה שעברה עליו באותו היום. "מטרת התרגילים", הוא מסביר, "היא לתעל את המחשבות הרבות שמפריעות לנו להתרכז למחשבה אחידה. בכך אנחנו מלמדים את המערכת הקוגניטיבית להתרכז".

מומלץ לעבוד עם ילדים קטנים על הרגלי משחק שדומים להרגלי למידה
איך לפתח אחריות?
ילד צריך סדר-יום, ואת ארגון היום כדאי לפתח גם בכיתות הנמוכות ביותר. יגאל עמנואל, פסיכולוג חינוכי מומחה במרכז הארצי לליקויי למידה ברמת-גן, אומר כי חשוב לשבת עם הילד לפני סוף החופש הגדול ולבנות איתו סדר-יום שמתאים לו.
 
את סדר-היום כדאי להתאים לחוגים או לתוכניות טלוויזיה שהוא אוהב, העיקר שבכל יום יוקדש זמן מספיק לשיעורי בית, לקריאה וללמידה למבחנים. עמנואל ממליץ לשלב בסדר-היום גם יומן ולהרגיל את הילד להשתמש בו. "אני לא חושב שכדאי לשבת עם הילד, לקרוא מה הוא כתב ולבדוק שהוא ביצע את כל המשימות, אלא יותר לשים לב שהוא עושה זאת בעצמו", הוא מסביר. מרטה לכסן, פסיכולוגית קלינית, מנהלת אקדמית של מרכז בולבי לחינוך וטיפול עם בעלי-חיים, אומרת שאת האחריות על סדר-היום הילד יכול לרכוש באמצעות חיית המחמד שלכם, אם יש כזו. "אפשר להטיל על הילד את האחריות להוציא את הכלב בבוקר.
 
הפעולה דורשת התעוררות בזמן, התארגנות, לקיחת הרצועה, סיבוב בחוץ, חזרה והחזרת הרצועה למקום. אחרי שהילד התאמן אפשר להפוך את הפעולה למורכבת יותר. "בהמשך, על אותו הבסיס, אפשר ללמד אותו כיצד להכין את התיק לבית-הספר. מתי מסדרים אותו, מה שמים בפנים קודם, מה בודקים אם חסר וכך הלאה". שוש רהב ממליצה לשתף את הילדים בכל תהליך קניית הציוד לקראת הלימודים, כדי לפתח אצלם מודעות ואחריות. "כדאי לקנות מראש מספיק ציוד לחצי שנה ולארגן מחסן קטן. כך הילד לומד על תכנון מראש ועל תקצוב, ומבין את ערכם של הדברים".
איך להכין שיעורי בית?
מסדר-היום צריך לכלול גם זמן להכנת שיעורי בית. רהב ממליצה לנצל את הזמן הזה גם לחזרה על חומר השיעור הקודם, כדי לרענן אותו. "הרענון טוב במיוחד לפני מבחן, אז לא נשארת כמעט עבודה ", היא מסבירה. בכל מקרה, חשוב שאת שיעורי הבית יעשה הילד בעצמו ויפנה להורים רק אם הוא מתקשה. כדאי גם שהוא יישב לעשות אותם בחדרו הפרטי, על שולחן מסודר, כשמסביבו השקט הדרוש לו כדי להתרכז.
חשוב שאת שיעורי הבית יעשה הילד בעצמו
איך לארגן את המחברות?
המחברת מהווה חלק מתהליך השינון. את החיבור למחברת אפשר לעשות בגילים הנמוכים בעזרת שער יפה או עטיפה יפה, אבל כדאי בכל מקרה להקדיש בתוך המחברת גם מספר עמודים לקשקוש כך לא יהפכו הדפים הכתובים לאתר יצירה. יגאל עמנואל אומר שכדאי ללמד את הילדים ליצור סדר מובנה במחברת, עם חלוקה ברורה למה שנכתב בשיעור ומה שנכתב בבית.
 
רהב מוסיפה שכדאי להסביר להם שצריך לשמור על המחברות נקיות, לא לאכול לידן או לגעת בהן עם ידיים מלוכלכות, ולהעביר את המסר שככל שנכתוב במחברת באופן מסודר יותר, יהיה לנו קל יותר ללמוד ממנה.
איך לומדים לסכם?
איך מלמדים את הילד לסכם קטע קריאה ארוך? רהב מסבירה כי "מספיק לשבת עם הילד פעמייםשלוש, לקרוא איתו קטע קצר וללמד אותו את הכללים הבאים. ראשית, שצריך לקרוא באופן מעמיק ויסודי ולא ברפרוף. שנית, לסמן בזמן הקריאה בעיפרון (או, אם מותר, בטוש זוהר) את החלקים החשובים. לאחר מכן לשבת לכתוב את הדברים כפי שהוא הבין אותם, ואז לעבור שוב על הטקסט ולראות אם הוא כלל הכל או אולי יותר מדי.
 
חשוב שהסיכום יציג תהליך ויהיה מובנה, כך קל יותר לעבד את החומר ולזכור אותו מאוחר יותר". לדבריה , מיומנות הסיכום עוזרת בגיל הצעיר בהבנת הנקרא, בכתיבה נכונה ובזיהוי עיקר וטפל, ומעניקה ניסיון וביטחון. בהמשך המיומנות הזו חשובה לסיכומים בזמן השיעור ואפילו לעבודות באוניברסיטה.
איך ללמוד למבחן?
חשוב לארגן את הזמן לקראת המבחן ולהיערך לקראתו, לבדוק איך הפעילויות האחרות יכולות להשתלב, כמה זמן הן לוקחות מהילד וכמה זמן הן משאירות לו. אחר-כך כדאי לשבת ולארגן את החומר, כך אפשר להעריך את היקף הבחינה ואת כמות הזמן שיידרש ללמוד לקראתה, ולאתר חומר חסר (מימי מחלה למשל).
 
בימים שלקראת המבחן כדאי לבנות סדר-יום ולהכין רשימה מפורטת של החומר המוקצב לאותו היום. מהרשימה יש למחוק את מה שבוצע. כדאי להשאיר ליום האחרון מספיק זמן לחזרה אחרונה.
איך לגשת למבחן?
"קודם כל חשוב להגיע למבחן אחרי שאוכלים ארוחת בוקר מזינה ולקחת למבחן בקבוק מים", מסבירה רהב. "לפני המבחן מומלץ לעשות תרגילי נשימה כדי להגיע לריכוז מקסימלי: לקחת שלוש נשימות עמוקות ואז לנשוף אותן לאט. אחר-כך לעבור על הבחינה כולה, ולהחליט על חלוקת זמן המבחן לפי הסעיפים השונים. ליד כל סעיף לכתוב כמה זמן מקציבים לו.
 
"כשגומרים את המבחן חשוב מאוד לעבור עליו שוב במטרה לאתר שגיאות, אי-דיוקים, טעויות כתיב או אפילו מילה לא ברורה. אפשר לקחת לבחינה משהו מתוק, ובכל מקרה אחריה לצאת להתאוורר ולא להתעסק יותר מדי במה כתבת ומה לא ".
אופנה
עיצוב
אוכל
  מדד הגולשים
ואפל בלגי עם קצפת ...
                  22.58%
הריח בחינם
                  8.6%
המהפכה הצרפתית
                  8.6%
עוד...

הורות
שייקספיר בג'ימבורי: חייו של ילד מחונן  
אחות מיותרת  
עם העצמאות של הילד – בא הביטחון  
עוד...