חג הקניות המקוונות של Google בישראל חוזר
48 שעות של 2,200 מבצעים ייחודיים והנחות משמעותיות ב-300 עסקים ישראליים בשיתוף ישראכרט; השנה יוצעו למכירה גם מכוניות חדשות, חבילות תיירות ו"מבצעי שעה" מוגבלים בזמן ובמלאי. 67% מהרוכשים בשנה שעברה סיפרו שקנו באתר ישראלי שלא הכירו קודם
חגיגת הקניות המקוונת Shopping IL, הנערכת ביוזמת Google ובשיתוף ישראכרט, תתקיים זו השנה השנייה ברציפות ותיערך בתאריכים 11-12 בנובמבר (במקביל ליום הרווקים והקניות הסיני). היוזמה, שהושקה בשנה שעברה, הורחבה באופן משמעותי וצפויים להשתתף בה 300 עסקים ישראלים (לעומת כ-125 אשתקד), מרביתם עסקים קטנים שיציעו 2,200 מבצעים במגוון רחב של תחומים: אופנה, חשמל ואלקטרוניקה, ילדים, פנאי ומתנות, כלי בית ועוד.לראשונה יוצעו למכירה במהלך ימי הקניות רכבים חדשים ישירות מהיבואן וכן חבילות תיירות ליעדים מובילים. בנוסף בכל שעה יוצעו מבצעים ייחודיים שיוגבלו בזמן ובכמות. כל בתי העסק ומבצעי ימי המכירה, יוצגו ויקודמו באתר ייעודי בכתובת shoppingil.co.il. לצד עסקים קטנים רבים, צפויות גם רשתות מובילות לקחת חלק בימי Shopping IL, בהן: קסטרו, רנואר, גולף קידס, לובינסקי (עם מותגי פיג'ו, סיטרואן) ודלק מוטורס (עם מותג פורד), סוהו, ארקיע, מלונות פתאל, דלתא, באליגם, ועוד.

השתתפות בתי העסק במיזם היא ללא תשלום אך מותנית בעמידה במספר קריטריונים על מנת להבטיח כי הלקוחות ייהנו מאתר איכותי, חווית קניה טובה והטבות של ממש במסגרת ימי החגיגה. חשוב לציין כי בתי העסק המשתתפים אינם נדרשים לשלם עבור ההשתתפות או הפניות מהאתר. במסגרת ימי המכירות, ישראכרט תשיק את MasterPass - פתרון תשלום דיגיטלי שמאפשר תשלום אינטרנטי ללא צורך בהקלדת פרטי כרטיס האשראי. כל עסקה שתבוצע במסגרת Shopping IL באמצעות MasterPass תקבל הנחה נוספת של 30 שקלים בנוסף על ההנחות הניתנות במסגרת האירוע. ההנחה תינתן רק בבתי העסק המאפשרים קבלת תשלום בעזרת השיטה החדשה.
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
על פי נתוני Google, בשנה שעברה כחצי מיליון ישראלים ביקרו באתר Shopping IL. בסך הכל נרשמו כ- 1.1 מיליון כניסות ל- 152 החנויות הווירטואליות שלקחו חלק במיזם. 44% מתנועת הגולשים לאתר המכירות הגיע ממכשירים ניידים והצפי לקראת השנה עומד על יותר מ-50%. היקף המכירות בשני ימי החגיגה עמד על פי 6 לעומת יום רגיל. בנוסף, כ- 67% מהרוכשים סיפרו שקנו באתר ישראלי שלא הכירו קודם. הערכה היא כי היקף המכירות הכולל בימי החגיגה בשנה שעברה עמד על כ-20 מיליון שקל.
הערך הכלכלי של הפרויקט עבור בתי העסק שנטלו בו נאמד בכ-60 מיליון שקל ע"י חברת המחקר הלוי דואק, הנובעים, בין היתר, מהגברת המודעות לקניות אונליין, הצטרפות לקוחות חדשים, השקעות באתרי המסחר האלקטרוניים ומעבר למכירות במובייל. לאור הרחבה משמעותית של מספר בתי העסק והמבצעים, ההערכה השנה כי היקף המכירות יעמוד על 30 מיליון שקל לפחות, עליה של 50% לעומת שנה שעברה.
פרויקט Shopping IL נולד במטרה לחשוף את הצרכנים לבתי עסק ישראליים שמוכרים ברשת ולהעלות את המודעות למגוון האופציות הרחב הקיים בארץ לקניות אונליין. Google שואפת לעודד את בתי עסק המקומיים, בדגש על עסקים קטנים, להרחיב את פעילותם המקוונת וכך לתרום לצמיחה כלכלית ולהגברת תחרות לטובת הצרכן הישראלי. הפרויקט העלה את המודעות של רבים מבעלי האתרים לפוטנציאל הגלום בסחר האלקטרוני וכתוצאה מכך הם השקיעו בשיפור ושיווק החנות האלקטרונית שלהם.
ממחקר שערכה Google עם שילוב מילווארד בראון בחודש יולי האחרון בנושא הרגלי קנייה באינטרנט, עולה כי הישראלים מעדיפים לקנות באתרים בינלאומיים. לטענתם החסרונות העיקריים של אתרים ישראליים בהשוואה לאתרים מחו"ל, הם המחירים והמבצעים, כשהיתרונות הבולטים הם שפה, מטבע, הטיפול בהחזרות ומותגים מקומיים. יתרונות אלה נתפסים כחשובים בעיקר בקרב אלו שקונים באתרים המקומיים, אך פחות בקרב אלה שקונים בעיקר באתרים מחו"ל.
עוד עולה מהמחקר כי כרבע מהצרכנים הם קונים "כבדים" שביצעו לפחות חמש רכישות באינטרנט במהלך החודשיים האחרונים שקדמו למועד המחקר. כשליש מהם הוציאו מעל 500 שקל בקניות באינטרנט בחודשיים אלו. יותר ממחצית מהנשאלים היו מוכנים לשלם פרמיה על קנייה באתרים ישראליים, מרביתם ציינו פרמייה של כ-5%-20%. המשמעות היא, שבהשקעה והכוונה נכונה ניתן להשאיר את הרכישות המקוונות בישראל, לחזק את השחקנים המקומיים ולתרום לצמיחה ולהגברת התחרות.
ממחקר בינלאומי שערכה Google עם ii TNS עולה כי ב-2015 93% מהישראלים החזיקו בטלפון סלולרי, מתוכם כ-75% הם בעלי סמארטפון, אך יותר מ50% נתקלו בבעיות בגלישה באתרים דרך המובייל. במצב כזה כ-30% יחפשו אתר מותאם למובייל כשבעיות אלו קורות.
מאיר ברנד מנכ"ל Google ישראל: "אחת מההצלחות של Shopping IL היתה העובדה שבתי עסק רבים, בדגש על עסקים קטנים, נחשפו לקהלים חדשים. כ- 67% מהרוכשים עשו זאת מאתר ישראלי שלא הכירו קודם לכן. זהו מנוף צמיחה אמיתי עבור בתי העסק ואנחנו רוצים לעודד את העסקים הישראלים, בדגש על הקטנים, להרחיב את פעילותם המקוונת ובכך לתרום לצמיחה כלכלית ולטובת הצרכן הישראלי".
איפה הגולשים מוצאים מידע? 49% פונים למנועי חיפוש, 28% באתרי המותגים, 20% באתרי קמעונאים, 18% באתרי השוואות מחירים, 8% באתרי וידאו אונליין ו – 7% ברשתות חברתיות.
אנשים מחפשים מידע בדר"כ זמן רב לפני ביצוע הרכישה: 31% ציינו מספר שבועות או יותר, 17% ציינו מספר שעות, 20% ציינו מספר רגעים. 10% כלל לא מחפשים מידע לפני רכישה.
איזה מידע מסייע לאנשים בביצוע החלטת הרכישה? 56% ציינו השוואת מחירים ומוצרים, 37% ציינו חוות דעת וסקירות, 29% ציינו שהם קיבלו רעיון לרכישה באינטרנט ו- 27% איתרו מותגים רלוונטיים לרכישה, 21% ציינו שהם מצאו היכן לקנות את המוצר באמצעות האינטרנט.
חיפוש מידע באינטרנט רלוונטי בין אם הקניה נעשית אונליין או אופליין: אמנם 42% מחפשים מידע אופליין ורוכשים אופליין אבל יותר אנשים עושים שימוש כלשהו באינטרנט בתהליך הרכישה: 33% מחפשים מידע אונליין ורוכשים אופליין, 24% מחפשים מידע אונליין וגם רוכשים אונליין ו-10% מחפשים מידע אופליין ומבצעים את הרכישה באופן מקוון. 65% מהנשאלים קנו לפחות פעם אחת בשנה החולפת מאתר קניות בינלאומי. פחות מ- 8% עושים זאת בתדירות של פחות משנה.
מהן הסיבות שבגללן לא קונים באתרים קניות בינלאומיים? אלו שלא נתנו את הסיבות הבאות: 23% לא סומכים על אתרי קניות בינלאומיים, 21% חוששים שההחזרות או הביטול יהיו קשים או יקרים ו- 20% חוששים מבעיות בשירות הלקוחות. חששות נוספים: תשלום במטבע זר (14%), שפה (14%), חוסר נוחות (14%) ועוד.
מה אנחנו קונים באתרים בינלאומיים? בין הקטגוריות שצויינו: 53% אופנה, ביגוד והנעלה, 27% מחשבים (חומרה ותוכנה), 21% קוסמטיקה ובריאות, 24% צעצועים,16% ריהוט ומוצרים לבית, 15% ספרים, DVD, CD, משחקי וידאו, 14% מצלמות לנגנים, 14% טלפונים ניידים וכרטיסי סים. בתחתית הרשימה: 8% מוצרי "עשה זאת בעצמך" וגינון 7% חלקי מכוניות, 4% מזון ן-1% שתיה.
העדר משלוח לישראל הוא החסם המרכזי בביצוע רכישות באתרים בינ"ל. 39% ציינו זאת כמכשול לביצוע הרכישה. עוד קשיים שצוינו בשיעורים משמעותיים: זמן משלוח ארוך מידי (28%), תחושה שהאתר אינו בטוח (24%), חוסר נוחות או חוסר התאמה של אמצעי התשלום (22%) וחוסר בהירות של תהליך הקניה (20%).