האם בקרוב החנויות יעברו לאינטרנט וייעלמו מהרחוב?

זו כבר תופעה, חנויות רשת פורחות בכל העולם ועולה השאלה האם בעתיד הקרוב נראה מהפכה כוללת בשוק הצריכה בעולם והחנויות כפי שהתרגלנו אליהן יהפכו לזן נכחד

אסף גולן | 22/11/2015 11:49
בשנים האחרונות עוברות חברות רבות מחנות אנלוגית לחנות דיגיטלית באינטרנט. על רקע זה נראה כי חברות רבות יעדיפו לותר על חנות פיזית ללקוח ולשווק את מוצריהן אך ורק בחנות מקוונת. כדי להבין מדוע זה קורה ולאן פני העסקים מועדות? קיימנו בNRG טכנולוגיה ראיון עם היזמת והמנכ"לית השותפה במיזם XBLADE  קרן רגב, שהחליטה לפתוח עסק דיגיטלי בלבד.

לדבריה היתרונות בחנות מקוונת על פי חנות רגילה הם רבים והערך המוסף הוא בכך גם חיסכון כספי לא קטן עבור המשקיע. "היתרונות הם עבור המוכר וגם עבור הלקוח. מצד המוכר, היתרונות הם בחיסכון המשמעותי בהוצאות וגישה לכל הארץ. מבחינת שיווקית, שיווק דיגיטלי הוא שיווק ישיר המאפשר למשווק לפרסם בעלות נמוכה לקהל היעד בצורה מפולחת וממוקדת. מה גם שחנות דיגיטלית לא צריכה לשלם שכר דירה, ארנונה לעירייה וכדומה.

בצורה זו עסק עם חנות אחת יכול למכור לכל רחבי הארץ. הרבה מלקוחותינו מגיעים גם מקיבוצים ומושבים, שחנויות רגילות מתקשות למכור להם. מצד הלקוח, היתרונות הם מחיר ונוחות. המחירים באינטרנט כמעט תמיד נמוכים יותר בגלל חסכון בעלויות ובשל התחרות העזה שנובעת מכך שקל להשוות בין מחירי המתחרים, השקיפות רבה יותר וקל יותר לזהות מתחרים המשחקים בצורה לא הוגנת. ולבסוף נוחות של שליח עד הבית הופכת להיות יותר ויותר מתבקשת בעולם בו הזמן הפנוי הוא מועט ויקר".

nrg ניוזלטר דיוור יומי

- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

 
צילום: שאטרסטוק
יעברו לעבוד רק ברשת? צילום: שאטרסטוק


מה הביא אתכם לפתוח חנות אינטרנטית בלבד?
"התחום בו אנו פועלים מהווה דוגמה טובה ליתרונות של השיווק ברשת. שוק סכיני הגילוח מתאפיין בנאמנות מובנית של הלקוחות למוצרים איכותיים אך יקרים מאד. לכן הבחירה שלנו בחנות אינטרנטית אפשרה להביא לארץ מוצר יקר מגרמניה, באיכות גבוהה, ועדיין למכור אותו במחיר אטרקטיבי. חנות אינטרנטית מקצרת את השרשרת בין היצרן ללקוח, עוקפת את רשתות השיווק ומורידה את הנתח שלהם מתוך המחיר. החיסכון בעלות מגולגל ישירות אל הצרכן".

ההתמודדות עם הרצון לגעת במוצר
אחת הבעיות העומדות בפני חנויות באינטרנט היא הרצון של הצרכן לגעת במוצר ולמשש אותו לפני הקנייה. ביחס לכך אומרת קרן כי "מדובר במחסום שהוא פסיכולוגי בעיקרו, זאת כיוון שממילא ברוב המוצרים הצרכן אינו נוגע ישירות במוצר אלא רק קורא את הפרטים על האריזה. בכל מקרה מבחנים מראים כי קל יותר להתמודד עם הצורך הזה במוצר שהוא פשוט ואחיד כמו סכיני גילוח, חיתולים או אבקת כביסה וקשה יותר במוצר שדורשת התאמה אישית כמו בגדים או נעליים".

עוד היא מוסיפה כי "אתרי האינטרנט מתמודדים עם המחסום הפיסי באמצעות אספקת כמות מידע רב ככל הניתן לצרכן: תמונות גדולות, פירוט טכני רב ואף סרטונים המציגים את חווית השימוש במוצר. חשוב לאתרים לייצר תחושה של אמינות דרך הנראות והתיאורים. במקביל, כדי להקל על הלקוח לקחת את הסיכון יש לדאוג לקלות החזרה או החלפה, בכדי שהלקוח לא יוותר על הרכישה בשל ספק קל שהתעורר בו. גם שירות לקוחות פעיל ואפקטיבי יכול לעזור לגשר על הפער בייחוד ללקוחות חדשים שרוכשים בפעם הראשונה". לדבריה מדובר בתהליך ממשי "קשה לפספס את ממדי הצמיחה בכמות הרכישות  של הישראלים באינטרנט. לפי סקר של איגוד האינטרנט הישראלי בשנת 2015, כ- 80% מהישראלים רוכשים באינטרנט".

ומה ביחס לבשמים שבהם הריח קובע?
במוצרים בהם החוויה האישית היא הכרחית, כגון בשמים למיניהם, אתרי האינטרנט נסמכים על לקוחות שכבר מכירים את המוצר ונכנסו לאינטרנט רק כדי למצוא את המוצר האהוב עליהם במחיר זול יותר. ברכישות אופנה, בהן יש לכאורה צורך במדידה והתאמה אישית כאמור, יש דווקא צמיחה אדירה בשלוש השנים האחרונות. לפי סקר נוסף כ-12% מהצרכנים מדווחים כי הם בדקו מוצרים בחנות הפיזית ואחרי כן בחרו באינטרנט להשלמת הרכישה".

 

צילום: אי-אפ-פי
אתר קניות באינטרנט צילום: אי-אפ-פי


עולם הקמעונאות עובר לרשת
בנוגע לשאלה האם העתיד הולך לכיוון חנויות אינטרנטיות בלבד, היא אומרת כי "ברור שמרכז הכובד עובר לאינטרנט, כאשר האינטרנט מציע יותר מידע, מחירים טובים יותר, חסכון בזמן ונוחות גבוהה, זה רק טבעי שעם הזמן רוב המכירות יעברו לרשת. לדעתי היקף ומהירות המעבר מהעולם הפיזי לרשת משתנה מתחום לתחום. ישנם תחומי מסחר בהם אנו כבר כמעט נמצאים במצב של חנויות אינטרנטיות בלבד, כגון תחום התיירות או כרטיסי מופעים, ותחומים בהם המסחר המקוון נמצא, יש תחומים בהם לאינטרנט יתרון ברור, כמו באפליקציית החנייה פנגו. לפני שעלה השירות במובייל השירות ניתן בקיוסקים, פיצוציות או בכרטיס נטען בתחנות דלק. למעשה עם פיתוח הטכנולוגיה אין כבר צורך כלל במימד הפיזי.

דוגמה מעניינת נוספת הן חנויות הספרים החל מאמזון העולמית וכלה בחברה כמו מנדלי מוכר-ספרים הישראלית המשמשת כחנות ספרים והוצאה לאור ומוכרת ספרים גם בדוור ישיר ללקוחות. על פי הנתונים, סך המסחר הקמעונאי המקוון בעולם מהווה כבר היום כ-5%-7% מסך המסחר הקמעונאי כולו וצומח בקצב שנתי מהיר של כ-12%-16%. עם זאת, חנויות פיזיות לא תעלמנה לחלוטין מהעולם, אך הן תאלצנה למצוא ערכים מוספים להציע ללקוחותיהם: חווית שופינג ייחודית, ייעוץ אישי מהמוכר, התנסות עם המוצר וכדומה".

חברת XBlade ישראל הוקמה ע"י יזמים מתחום ההייטק, אשר שמו להם למטרה לאפשר לצרכן הישראלי לרכוש מוצרי צריכה במחיר הוגן, בלי להתפשר על האיכות ובנוחות של משלוח עד הבית. תוך שנתיים וחצי הצליחה החברה לייצר בסיס לקוחות גדול המוערך בכ-4% מהשוק.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים