המהפך בטוויטר: כולם רוצים את נוסחת הקסם של פייסבוק

הרוחות סערו כשטוויטר הודיעה ש"הטיים ליין" שלה כבר לא יהיה מסודר באופן כרונולוגי. למרות שהשינויים שהוצגו מינוריים יחסית, זה כנראה לא הסוף: מתישהו, גם בטוויטר ירצו לאמץ את האלגוריתם שיוצר זרם בלתי פוסק של משתמשים חדשים והכנסות

שימי אביגד | 21/2/2016 0:57
בשבוע שעבר סערו הרוחות ברשת. רבבות גולשים זעמו ומחו בתוקף, וכנהוג - פתחו בשיימינג נגד החשודים המידיים. מכל הבמות הוירטואליות, כל זה התרחש דווקא בזו הנחשבת אליטיסטית מכולן, שתחכום ופאסון הם בערך שמה השני - טוויטר. ומי עמד במוקד הסערה? טוויטר עצמה.

על מה פרצה המהומה? הכל התחיל מהחשיפה שהחברה עומדת לשנות את ה"טיימליין", העמוד שבו מקובצים הציוצים. במקום להיות מסודר באופן כרונולגי, הוא יהיה "מבוסס אלגוריתם". זה אולי נשמע מסובך ונישתי מכדי לעניין מישהו מלבד מתכנתים וחובבי טכנולוגיה, אבל דווקא בטוויטר הבינו רבים את הפוטנציאל הנפיץ שבזה, וחשו בהחלט שפגעו בציפור הנפש שלהם.

"אנחנו תמיד מקשיבים": הציוץ של מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי:
 
 

הסיפור שעומד מאחורי המילים המסובכות הוא כזה: טוויטר, לעומת פייסבוק שמיד נגיע אליה, דבקה בהצגת הציוצים בטיימליין באופן כרונולוגי "טהור", כשהציוץ החדש ביותר הוא העליון, וככל שגוללים מטה, מגיעים לציוצים ישנים יותר. עבור מרבית המשתמשים, זו המהות של טוויטר - רצף עדכונים מידיים, המאפשר לעקוב אחר ההתפתחויות בזמן אמת. לרבים מ-300 מיליוני המשתמשים בטוויטר, זה היה מושלם.

אבל משהו אחד בכל זאת היה חסר, בעיקר למנהלי החברה. מספר המשתמשים וגרף ההכנסות נותרו תקועים. בטוויטר הביטו על האחות הגדולה, פייסבוק, וידעו בדיוק מה עליהם לעשות. אדון צוקרברג וחבר מרעיו לא מסתירים את סוד הקסם שמביא לחיקם מצטרפים חדשים ומייצר הכנסות שלא מפסיקות לעלות: פיד "מבוסס אלגוריתם". כלומר - הפוסטים שאתם רואים מסודרים לפי נוסחה נעלמה שמתאימה לכל גולש את התכנים שהכי מעניינים אותו. איך עושים זאת? הנוסחה מסתמכת על אין ספור הנתונים שהגולשים מפקידים בידיה: אלו תכנים הם אוהבים, מה הסעיר את האנשים במעגלים הקרובים להם ועוד ועוד - מחשבת את אין ספור הגורמים האלו, ומצליחה להציג להם את התוכן המועדף ביותר עליהם.

בטוויטר ביקשו לאמץ את השיטה הזו גם כן, ובכך לקרוץ למאות מיליוני גולשים נוספים. אבל, כאמור, את המשתמשים הקיימים בטוויטר זה בעיקר הרתיע. אין ספור משתמשים הודיעו שהם מעוניינים לעקוב אחרי מה שקורה בזמן אמת, ויותר חשוב - הם ממש לא רוצים שנוסחאות עלומות יקבעו עבורם מה מעניין אותם. כך פרצה הסערה שהגיעה גם לג'ק דורסי עצמו, מנכ"ל החברה, שניסה להרגיע את הרוחות בסדרת ציוצים. בסופו של דבר, התברר שהשינויים שיבוצעו מינוריים למדי, ולפחות בתחילת הדרך, רוב הטיימליין יישאר בגרסתו המוכרת.
האם הסערה מאחורינו? בשלב הזה, נראה שטוויטר נקטה בקו מתון, אולי בעקבות המחאה שקמה.

"בעצם, כולם רוצים את זה": הציוץ של מנהל הטכנולוגיה בפייסבוק לשעבר:
 





אבל כדאי להקשיב למה שאמר ברט טיילור, מנהל הטכנולוגיה בפייסבוק בשנים שבהן הוכנס לשימוש האלגוריתם המדובר. וכך הגיב טיילור לסערה: "פיד מבוסס אלגוריתם הוא דבר שאנשים תמיד אומרים שהם לא רוצים, אבל דווקא מראים שהם כן מעוניינים בו בכל מדד אחר שניתן להעלות על הדעת".

התנגדות לאלגוריתם שייקבע עבורנו מה נקרא ומה מעניין אותנו היא תגובה די אנושית. בכל זאת, מדובר בעניין אינטימי מכדי שנסכים להעביר אותו לאחריותם של רובוטים מתוכנתים. אבל אם זה עובד עבור פייסבוק, יהיה קשה לצפות שחברות מסחריות אחרות יוותרו על כך. אז הגיע הזמן להכיר בעובדה שעולם התוכן יהפוך בעתיד הקרוב לתחום שנשלט בידי אלגוריתמים ופחות בידי עורכים, וכדאי שנתכונן להשלכות. הליכה בעיניים פקוחות, את זה לפחות המכונות עדיין לא לקחו מאיתנו.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים