כשהמחשב התחיל לחשוב כמו בני אדם
תוכנת הבינה המלאכותית "אלפא גו" שניצחה החודש את אלוף העולם הסיני במשחק 'גו' היא לא עוד מחשב משוכלל, אלא מחשב בעל יכולות למידה משוכללות ואפשרות השתפרות עצמית והפקת לקחים מטעויות. האם נמצא מחליף לאדם?
לפני כעשור הביט העולם בפליאה כיצד בפעם הראשונה מחשב מצליח לנצח את אלוף העולם בשחמט. בסיכום התחרות, שכללה מספר משחקים, האלוף דאז גארי קספרוב ניצח, אבל לאחר כשנה בתחרות נוספת ניצח המחשב ״כחול עמוק״ את האלוף. החודש ניצח מחשב הבינה המלאכותית של צוות גוגל DeepMind בעזרת התוכנה ״אלפא גו״את אלוף העולם במשחק ה"גו", לי סידול.עוד כותרות ב-nrg
-השר כ"ץ נגד זנדברג: "יוסישריד היה מתבייש בך"
-טראמפ עצבני: הופצה תמונת עירום של רעייתו
-כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
בטח תגידו: "מה זה משנה אם מחשב ניצח במשחק לוח? פשוט מלמדים אותו את כל האפשרויות והוא יבחר את הטובה ביותר, כפי שנעשה במשחקי השחמט?" ובכן, לא בדיוק. על מנת להבין מדוע הדבר שונה, צריך להבין את משחק ה"גו". מדובר במשחק לוח עתיק שמקורו בסין. יש בו אבנים קטנות בצבעי שחור ולבן, ומטרת המשחק היא לתפוס כמה שיותר שטחים על ידי חסימת היריב.
החוקים שלו פשוטים יותר משחמט, אלא שבלוח יש 361 מקומות שניתן לתפוס לעומת 64 בלבד בשחמט, ובכל סיבוב יש לשחקן בין 150 ל־250 אפשרויות, לעומת בין 20 ל־40 בלבד בשחמט. לפי צוות DeepMind, יש יותר אפשרויות במשחקי "גו" מאשר מספר כל האטומים ביקום. לכן, על מנת לנצח במשחק "גו" חייבים אינטואיציה, כי אפילו המחשב החכם ביותר לא יכול לחשב את כל המשחקים האפשריים כפי שעשה "כחול עמוק".

תחילת המשחק
צילום מסך
"אלפא גו" למד את המשחק מצפייה במשחקים רבים, ואחרי שהבין את צורת המשחק החל לשחק נגד עצמו, או נגד גרסאות דומות לעצמו, במשך מיליוני פעמים, וכך למד מטעויות והמשיך להשתפר כל הזמן. השילוב בין הצפייה במשחקים מהעבר והמשחק העצמי חוסך את הצורך בחישוב כל האפשרויות של כל מהלך, ומאפשר לו לנצח.
דרך החשיבה של "אלפא גו" דומה לדרך החשיבה האנושית. צוות DeepMind רוצים להכניס את אותה שיטת לימוד עצמית למכשירים נוספים, כמו סלולריים ורובוטים בעתיד. השאלה היא מתי יקום הרובוט על ממציאו גם בשדה הקרב.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg