מחקר: המוסלמים בארה"ב מתחנכים על אנטי ישראליות
מחקר שערך ארגון אימפקט אס-אי, מצא דואליות בחינוך המוסלמי בארה"ב. מצד אחד התלמידים לומדים לכבד את היהדות והנצרות באמריקה, אך מחונכים על שנאת ישראל וצידוד בג'יהאד
מחקר מקיף שערך הארגון הבינלאומי IMPACT SE מסיק כי החינוך המוסלמי בצפון אמריקה מציג דואליות בין חוקי השריעה לערכי הדמוקרטיה. המחקר נערך על ידי דוקטור אלדד פארדו, המשמש גם כחוקר באוניברסיטה העברית.
מוסלמים מתפללים במסגד בניו-ג'רזי
צילום: AFP
סובלנות עקרונית לאחר
ספרי הלימוד המודפסים באמריקה ברובם נותרים סובלניים כלפי היהדות והנצרות כדתות מונותאיסטיות, למרות שקיימת חשדנות כלפי הטיעונים התאולוגיים של הנצרות וחוסר אמון כלפי היהדות בשל סכסוכים הסטורים. בספרי הלימוד בתהליך החינוכי, קיימת לא רק סובלנות אלא גם גישה המאפשרת מרקם חיים חיובי עם החברה האמריקנית. "על פי תכניות הלימוד, לגיטימי בהחלט שיהיה לך חבר או חברה אפילו בת זוג שאינם מוסלמים.
אמנם, שתי הוצאות הספרים הפחות פופולריות מעיזות לבקר את אורח החיים האמריקאי אך באופן מתון. ניתן לומר שספרי הלימוד מכבדים את "האחר", תרבותו ואורח חייו ובעיקר את דתו המונותאיסטית. אין האדרת מלחמה ואין עידוד לאלימות כדרך לפתרון סכסוך. ככלל, ניתן לומר שהחינוך המוסלמי במדינות צפון אמריקה הוא סובלני.

מוסלמים בתפילה במסגד אחרי שבירת צום הרמדאן
צילום: אי-פי
יוצאי דופן בכך הם סדרת ספרי הלימוד של אבו אמנה בילאל פיליפס, אשר על פי הערכת החוקרים משתמשים בהם בששה בתי ספר, החולקים בריש גלי על ערכי החינוך הצפון אמריקאי ואינם מתיימרים לנסות לגשר על הדיסוננס שנוצר. ספרי לימוד אלו אינם עומדים בסטנדרטים אשר נקבעו בהצהרת העקרונות לסובלנות של אונסקו.
עידוד הג'יהאד וחינוך לשנאת ישראל
בעוד שהסילבוס המוסלמי בצפון אמריקה מתמקד בחמשה נושאים לימודיים המבוססים על חוקי השריעה האורתודוכסי המעודדים אחווה מוסלמית ומחויבות לאומה המוסלמית הכלל עולמית, הסילבוס האמריקאי מתמקד על עקרונות של חינוך לאזרחות טובה, מעורבות בקהילה ותרומה לכלכלה.
"אנו רואים כיצד שתי השקפות העולם הללו – הסותרות אחת את רעותה – מתקיימות זו לצד זו בכיתות הלימוד באמריקה בהם לומדים מוסלמים על האסלם" מציין מרכוס שף, מנכ"ל העמותה. "ולכן ברור לנו שניתן להגיע לדיאלוג עם האסלאם האמריקני שחולק ערכים עם הרוח הליברלית האמריקנית. בעוד שנושאים כמו אקטיביזם פוליטי, פירוש ליברלי לאסלם, אומה מול לאום, ג'יהאד, דתות מרובות אלים וישראל מעוררים מחלוקת בין השקפות העולם הסותרות הללו ושם לצערי התכניות אינן מחנכות לסובלנות על פי המדדים שקבע אונסק"ו".

ילדות קוראות בקוראן במסגד
צילום: אי-פי
אחת מן הדוגמאות לכך במחקרו של פראדו היא ההתייחסות לג'יהאד. "ג'יהאד" אומר פארדו "הוסבר לעתים על ידי ג'יהאד רוחני אבל בספרי הלימוד של קליפורניה למשל, ניתן לראות פרשנות ברורה של ג'יהאד צבאי לחלוטין. יתרה מזו, איך יתכן שבספרי לימוד אמריקנים קיים עידוד לתמיכה פיננסית מפורשת בג'יהאד צבאי?".
בהקשר לישראל, הסכסוך הישראלי פלשתיני וההקשרים הנובעים מכך – נושא פלשתין ופלשתינים מוזכר לעתים בספרי הלימוד אך באופן מוזר וללא כל אזכור של איזה שהוא תהליך מדיני.
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
ישראל לא קיימת במפות
לדוגמא, בספרי הלימוד של IQRA ושל ISF ישראל מופיעה רק בחלק מהמפות בעוד שבאחרות חסר השם. בחלק מסדרת המפות של ISF לא מופיע השם של ישראל למעט ככובש של הר הגולן ובמפות שמציגות את המצב לפני 1948 לא מצוינים ישובים יהודיים. באחד מספרי הלימוד של ISF ישראל מוצגת כגזלן אשר אין לו שום תביעה/אחיזה היסטורית לאדמות ארץ ישראל. ספרי הלימוד של ICSC מציגים את התנועות האנטי-ישראליות במרכז הקריאה לאקטיביזם פוליטי.

תפילת הילדים: ילדה מתפללת במסגד
צילום: אי-פי
מרכוס שף מציין כי "הנראטיב בספרי הלימוד הוא פשטני וחד צדדי. דמוניזציה של ישראל בעוד שהפלשתינאים הינם קורבנות חסרי הישע מבלי להזכיר את המאמצים שנעשו בשני הצדדים להשיג שלום- בין אם כאלה שהצליחו יותר או פחות. אין הצגת אפשרות כלשהיא של פתרונות הסכסוך בדרכי שלום. אנו רואים בכך פספוס אדיר מאחר ואנו מאמינים שקהילה מוסלמית אמריקאית מתונה היתה יכולה לעודד ולהוות גשר לשלום. אנו מאבדים את ההזדמנות לדיאלוג מתקדם בין הישראלים והפלשתינאים, יהודים ומוסלמים".
בספריו של בילאל פיליפס המוקצנים יותר, מוצג האסלם והמערב כשני קצוות מנוגדים. המערב מוזכר בהקשרים שליליים של פגמים חברתיים וחוסר מוסריות. האסלם והמוסלמים מוצגים כאילו תחת איום תמידי ולפיכך אין בידם הברירה אלא להילחם, באמצעות ג'יהאד.

קבוצה איסלאמופובית מפגינה מול מסגד במהלך תפילות יום השישי בעיר שרלוט שבמדינת צפון קרוליינה
צילום ארכיון: אי-פי-אי
יש לציין כי בארצות הברית קיימים כ-300 מתחמי לימוד מוסלמיים (כלומר מערכות שכוללות חינוך מיסודי עד תיכון לרוב), מלבד זאת יש קולג'ים ולימודי העשרה/לימודים נוספים לאלה שלומדים במערכות החינוך הרגילות. בנוגע לכמות המוסלמים בארה"ב קיימות מספר הערכות לגבי גודל האוכלוסייה: לפי הערכה אחת של PEW - מוסלמים הם כאחוז מהאוכלוסייה האמריקנית בממוצע לאורך השנים (יהודים למשל כ 2אחוז) , כ 3.5 מיליון איש. אולם לפי הערכה אחרת מדובר כבר ב-2 אחוז ויותר (כ 6.5 מיליון). בשנת 2005 קיבלו קרוב למאה אלף איש ממדינות שונות אישור לאזרחות אמריקנית, שהם אסלאמיים = יותר מבכל הדור שקדם לו גם יחד.בשנת 2009 - 115 אלף.
על מכון אימפקט אס אי:
IMPACT SE הוא ארגון בינלאומי שנוסד ב- 1998. זהו ארגון המחקר הרב תחומי היחיד המפקח ובוחן סילבוס וספרי לימוד ברחבי העולם בניסיון לקבוע האם הם עומדים בסטנדרטים של שלום וסובלנות כפי שאלו נקבעו על ידי אונסקו UNESCO.
העמותה מקיימת מערך איסוף אינפורמציה וקשרי מחקר עם חוקרים מממדינות המזרח התיכון, אירופה וצפון אמריקה. IMPACT SE סקרה את ספרי הלימוד במצרים, אירן, ישראל, הרשות הפלשתינאית, ערב הסעודית, סוריה ותוניסיה.
"אנחנו מאמינים שחינוך נכון הינו האמצעי היעיל ביותר לקידום סובלנות" אומר מרכוס שף, המנכ"ל "תכניות לימוד התואמות להצהרת עקרונות הסובלנות של אונסקו, יסייעו לפיתוח אקלים של סובלנות בין בני האדם באשר הם כמו גם בין אומות וקבוצות אתניות, סוציאליות, תרבותיות ודתות שונות".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg