הבירוקרטיה מונעת מעבר של התחבורה הציבורית לגז וחשמל

בוועדת הכלכלה התברר היום כי שורה של חסמים מונעים שימוש באוטובוסים חשמליים או כאלה המונעים בגז טבעי – "עומד אוטובוס ללא זיהום והחסמים לא נותנים לו לזוז". ח"כ יעקב אשר: הוועדה דורשת ממשרד התחבורה לרכז את הטיפול בהסרת החסמים – כדי שניתן יהיה לעבור לשימוש באוטובוסים המונעים בגז או חשמל

אסף גולן | 4/7/2016 19:08
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בדוח של המשרד להגנת הסביבה שקבע כי האוטובוסים הם כלי הרכב המזהם ביותר. הדיון התקיים לבקשת ח"כ יעל כהן פארן, ח"כ דב חנין, ח"כ תמר זנדברג וח"כ יעקב מרגי שהציעו לחייב התקנת מסנני חלקיקים כפתרון ביניים להפחתת מרבית פליטות המזהמים, וקראו לעבור לשימוש באוטובוסים מתקדמים ומזהמים פחות.

בדיון התברר כי חברות התחבורה הציבורית מעוניינות לעבור לשימוש באוטובוסים מונעים בגז טבעי או בחשמל, אך נתקלות בבעיות תקציביות או תכנוניות שהופכות את ההליך לבלתי אפשרי. ח"כ יעקב אשר, שמילא את מקומו של היו"ר, הדגיש כי האוטובוסים הם עדיין כלי חשוב במניעת זיהום אוויר ודרש ממשרד התחבורה לרכז את הטיפול בהסרת החסמים. עוד דרשה הוועדה לקבל ממשרד התחבורה לוח זמנים ברור לגריטת כל האוטובוסים בתקן יורו 2 ולהפחתת פליטות של האוטובוסים האחרים על מנת שיעמדו בתקן יורו 4.

 
צילום: ראובן קסטרו
אוטובוסים צילום: ראובן קסטרו


ח"כ כהן פארן אמרה כי הקצב שבו הממשלה מכווינה את החלפת האוטובוסים לא מאפשר התחדשות שתוביל לעלייה באיכות האוויר. לדבריה, הפתרון האמתי הוא מעבר לאוטובוסים חשמליים בערים, בעלות של שני מיליארד שקל בשנתיים, שיכולה לעשות מהפך באיכות האוויר. "צריך רק שהאוצר יחתום על הצ'ק ועכשיו יש הזדמנות כששר האוצר הוא גם השר להגנת הסביבה", אמרה.

באשר לתחבורה הבין עירונית היא קראה להעבירה להנעה בגז טבעי. ח"כ זנדברג הוסיפה כי מה שמכתיב מה יקרה בחברות התחבורה הציבורית זה המכרז הממשלתי והרגולציה הממשלתית, ובה צריך לטפל כדי לשפר את המצב. ח"כ מרגי אמר כי עבודת מטה טובה של משרדי הממשלה יכולה להדביק את הפער מול הנעשה בעולם. ח"כ חנין אמר כי ההחלטה להשעין את צי האוטובוסים על הנעה בדיזל היא מוטעית ולא מתאימה למאה ה-21, שכן הדיזל הוא הדלק המזהם ביותר. הוא הוסיף כי על הכבישים נוסעים אוטובוסים בני 20 שנה, שלא נשלחים לגריטה בגלל המחסור באוטובוסים, ואמר כי צריך לחייב התקנת לוכדי חלקיקים באוטובוסים הישנים כבר השנה.

זיהום קיצוני ברחוב אלנבי בתל אביב
נציג המשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, אמר כי איכות האוויר בערים לא מספיק טובה וציין כי "ברחוב אלנבי בתל אביב המצב קטסטרופלי וזה חד משמעית נובע מתחבורה. אם 20% מהפליטות מגיעות מאוטובוסים למרות שהם מהווים 2-3 אחוז מהנסועה סימן שיש בעיה". לדבריו, במרבית ערי אירופה לא נעשה שימוש באוטובוסים המונעים בדיזל והמשרד הוציא הוראות לחברות באשר להתקנת לוכדי החלקיקים ומעבר לאוטובוסים המונעים בגז טבעי או בחשמל. עם זאת ציין כי "מתוך 16,000 אוטובוסים נגיע ל-100 אוטובוסים בגז או בחשמל. הצענו לכל מפעיל תחבורה ציבורית שירצה להפעיל 25 אוטובוסים חשמליים לקבל מענק של 400 אלף שקל לאוטובוס", אמר. לדבריו, עד 2018 הדרישה היא שכל האוטובוסים יהיו בתקן יורו 5.

 
דרך המייל הירוק
זיהום אוויר דרך המייל הירוק


סגן ראש חטיבת המשק בדן, שמוליק ליטבק, אמר כי אוטובוס הדיזל שימש כהסעת המונים או כאמבולנס בכל מלחמות ישראל, וקרא שלא לפסול אותו שכן הוא נותן פתרון הסעה למרחקים ארוכים שלא כמו הגז או החשמל. ח"כ חנין אמר בתגובה כי "בתחילת המאה ה-19 ניצחו מלחמות עם סוסים ובסוף המאה ה-20 עוד חשבו שצריך חיל פרשים כי זה עזר אז".

ליטבק הוסיף כי הבעיה במעבר להנעה בגז או חשמל היא לא כספית אלה של תשתיות. "לא ניתן להפעיל פה תחבורה ציבורית בגלל הבירוקרטיה", אמר. סמנכ"ל תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי בתקופה הקרובה יוחלפו כ-200 האוטובוסים הקיימים כיום בתקן יורו 2 לאוטובוסים חדשים מתקן יורו 6, ובאחרים יותקנו לוכדי חלקיקים.


- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

החסמים הבירוקרטיים מייאשים
סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, מיטל להבי, אמרה כי "בתל אביב אין מפעלים מזהמים אבל יש זיהום אוויר, והוא הורג". לדבריה, היא מלווה את חברת דן במשך שנתיים וחצי בניסיון להביא אוטובוס חשמלי ונתקלה בבירוקרטיה בלתי נגמרת מצד מכון התקנים, מוסדות התכנון, חברת החשמל, משרדי הממשלה וחברות פרטיות. "דרך הייסורים של האישורים וההיתרים שעוברים זה פשוט לא ייאמן", אמרה. היא ביקשה לכנס את כל הגורמים לדיון מיוחד להסרת החסמים. ליטבק התייחס לדבריה ואמר: "עומד אוטובוס ללא זיהום אוויר והחסמים פשוט לא נותנים לו לזוז".

 

צילום: פלאש 90
אוטובוסים בירושלים צילום: פלאש 90


מנהל חטיבת הנדסה הרכב באגד, יוסי כהן, אמר כי לפני 6 שנים הביאה אגד אוטובוס היברידי שפעל על גז, וכדי לתדלק אותו הוא היה צריך לנסוע 100 ק"מ, מחיפה לגן שמואל וחזרה. הוא הוסיף כי תדלוק בגז טבעי אפשרי היום רק באלון תבור, בתחנה שלא פתוחה לקהל ונמצאת 40 ק"מ מחיפה. "יצאנו למכרז על 30 אוטובוסים מונעים בגז, אבל איפה אני אתדלק אותם? הבעיה היא רגולציה ותחנות הטענה", אמר. ראש ענף הרכב בלשכת המהנדסים והאדריכלים, שמואל בן ארי, אמר כי עד לפני שנתיים היה המהנדס הראשי של אגד וכאשר ניסה לשכנע את הפקיד במשרד האנרגיה להקים תחנות תדלוק הוא נתקל בסירוב מחשש לאירועי בטיחות. "הפקיד אמר לי שהוא לא מוכן שאפקט רמדיה ייפול לו על הראש", סיפר בן ארי.

נציג משרד הבריאות , ד"ר זהר ברנט יצחקי, אמר כי לוכדי חלקיקים זה פתרון לא מספיק טוב לכן המשרד מעדיף מעבר לתקן יורו 6 ולהנעה בגז או חשמל. להבי ביקשה לדעת האם למשרד הבריאות יש יכולת להשפיע על החלטות בעניין עצירה של גריטת אוטובוסים ויצחקי השיב כי למשרד אין אמירה בעניין. "אתם פושטים על כל דוכן פלאפל הכי קטן שנפתח, הורגים את הקטנים אבל על הגדולים לא מטילים פיקוח", אמרה להבי בתגובה. יצחקי השיב כי בתחום זיהום האוויר האחריות על הפיקוח היא בידי המשרד להגנת הסביבה.

ח"כ אשר סיכם את הדיון וציין כי תחבורה ציבורית היא חשובה במניעת זיהום אוויר, שכן כל אוטובוס מחליף שיירה של מכוניות. עם זאת הוא הוסיף כי הוועדה דורשת ממשרד התחבורה לרכז את פעילות כל הגורמים הרלוונטיים כדי להסיר חסמים ולפעול לכך שחברות התחבורה הציבורית יוכלו להצטייד באוטובוסים מונעי חשמל או גז טבעי, ואמר כי יבקש מיו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל לקיים דיון בנושא. עוד דרשה הוועדה ממשרד התחבורה להביא להתקנה מידית של לוכדי חלקיקים באוטובוסים הישנים ולהעבירם לתקן יורו 4 בהקדם. ח"כ אשר הוסיף כי הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה גם תוכנית עבודה לגריטה של כל האוטובוסים בתקן יורו 2.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים