כישלון שני? ה'סקיאפרלי' לא יוצרת קשר ממאדים
בסוכנות החלל האירופית הביעו חשש ממצבה של הגשושית ששוגרה לפני יומיים: "לא יודעים אם היא נחתה בחתיכה אחת". ב-2003 לא הצליחה ביגל 2 לפרוש את קולטי השמש בעת נחיתתה
דאגה בסוכנות החלל האירופית ממצבה של הגשושית 'סקיאפרלי'. כמעט יממה אחרי הנחיתה של הגשושית על מאדים, מתברר היום (ה') כי בסוכנות החלל האירופית לא יודעים לציין האם היא מתפקדת או שהתרסקה על הכוכב האדום.הגשושית "סקיאפרלי" לא יוצרת קשר ממאדים (צילום: רויטרס)
במסיבת עיתונאים שמסרו ראשי הסוכנות הם הודו כי כרגע אין להם קשר עם הגשושית הקטנה. עם זאת, חללית האם Trace Gas Orbiter, נכנסה אמש למסלול ההקפה המתוכנן סביב מאדים. מטרת חללית האם היא לצפות באטמוספירה של מאדים ולאתר שרידים של גזים העשויים לרמוז על קיום חיים.
במסיבת העיתונאים, כאמור, אמרו אנשי הסוכנות שהם לא יכולים לקבוע האם הגשושית נחתה ב"חתיכה אחת" על המאדים. "אנחנו לא יודעים", הייתה התשובה של מנכ"ל הסוכנות יאן ורנר. בבלוג של הסוכנות נרשם כי "אותות ראשוניים התקבלו באמצעות טלסקופ רדיו בהודו כאשר 'סקיאפרלי' ירדה אל פני השטח של מאדים, אך אין עדיין אות של נחיתה".
יש לציין כי מנתונים שנאספו עד כה נראה כי ייתכן שהמנצח שהיה על הגשושית נפתח מוקדם מידי, ותקלה זו הובילה לתקלות נוספות שגרמו להתרסקות של הגשושית הקטנה.

מה מצבה? הגשושית 'סקיאפרלי'
צילום: AFP
הגשושית הייתה מצוידת במגן חום כדי להגן עליה מפני ההתחממות שנגרמת מהחיכוך שלה במהירות של כ-1,500 קמ"ש. מצנח היה אמור להיפתח במהירות של 230 קמ"ש, ולפחות במשך 30 השניות האחרונות היו אמורים לפעול תשעה מנועים רקטים בכיוון הקרקע כדי להאט את הנפילה. בסוכנות החלל האירופית מסרו כי גם גוף הנחתת מכיל מערכות בלימה פאסיביות – כמו במכוניות, כדי לסייע לרכך את הנחיתה.
באם נחיתת הנחתת הסתיימה בכישלון הרי שזהו כישלון שני לסוכנות החלל האירופית אחרי שהנחתת הקודמת הביגל 2, התרסקה על הכוכב מיד עם נחיתתה ב-2003. מעניין לציין כי לפני כשנה נצפתה הביגל 2 מהחלל והתגלה כי החללית נחתה בשלום, אך קולטי השמש שלה לא נפתחו כיאות ולכן לא יכלה לצבור אנרגיה ולהתחיל את עבודתה על הכוכב.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg