חרק קטן עשוי להיות הדבר הבא בפיתוח כלי טיס זעירים

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב חשפו את מנגנון ההמראה של כנימת עש הטבק, וגילו כיצד היא מצליחה לייצב את עצמה בעודה באוויר ולהימנע מנפילה. "משמעות רבה עבור מהנדסי התעופה"

אסף גולן | 14/3/2017 18:36
תגיות: חידושים והמצאות,מדע,כנימה,כלי טיס
תגלית חדשה בטבע עשויה לסייע לפיתוח עתידי של כלי טיס זעירים בעלי מנגנון המראה ייחודי ויעיל, זאת בזכות פיצוח מנגנון ההמראה של חרק קטן ממדים בגודל מילימטר, ושנחשב למזיק לגידולים חקלאיים.
צילום: Stephen Ausmus
ללמוד מחוכמתו של הטבע. כנימת עש הטבק צילום: Stephen Ausmus
  
חוקרים במחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב חשפו את מנגנון ההמראה של היצור - כנימת עש הטבק - ומצאו שהכנימה משגרת את עצמה לאוויר במהירות עצומה, ואחר כך מתייצבת בעוד כנפיה מקופלות, זאת באמצעות התנגדות האוויר של משטחי קצות הכנפיים.

"בשנים האחרונות גוברת בעולם מגמה של שיתופי פעולה בין ביולוגים למהנדסים, במטרה ללמוד מחוכמתו של הטבע, ולפתח כלים לשירות האדם הנסמכים על מיליוני שנות אבולוציה בעולם החי", מסביר ד"ר גל ריבק, שהוביל את המחקר אודות המראת הכנימות, בסיועו של הסטודנט איל דפני.

"במעבדה שלי אנחנו מתמקדים בתחום הביומכניקה של התעופה בבעלי חיים. בין היתר אנו מנסים לברר כיצד משפיע גודל גופו של בעל החיים על האווירודינמיקה שלו, ואיך ניתן לחקות יצורים מעופפים כדי לתכנן כלי טיס טובים יותר. במחקרנו האחרון התבוננו בכנימת עש הטבק, וגילינו מנגנון המראה ייחודי: הכנימה מצליחה להמריא ולייצב את עצמה באוויר – עוד לפני שהוא פורשת כנפיים".

כנימת עש הטבק מתייצבת באוויר:

קטעים נוספים
 
החוקרים צילמו את הכנימות במצלמות וידאו מיוחדות שמצלמות 3,000-2,000 תמונות בשנייה, ואחר כך צפו בתמונות במהירות איטית פי 50 מהתהליך המקורי – שנמשך פחות מ-12 אלפיות השנייה. "ראינו שבניגוד לרבים מבעלי הכנף שאנו מכירים, הכנימה אינה ממריאה על ידי פרישת ונפנוף הכנפיים", אומר ד"ר ריבק.

"ראשית היא דורכת מעין 'קפיץ ביולוגי', ומשגרת את עצמה כלפי מעלה בכוח אדיר ובתאוצה עצומה (פי 34 מתאוצת הכבידה). השיגור מערער את יציבות הכנימה, וגופה מתחילה להתגלגל באוויר, אך היא מצליחה לעצור את תנועת הגלגול באופן כמעט מ\ידי - כאשר כנפיה עדיין מקופלות וצמודות לגוף".

כדי לחשוף את סוד ההמראה וההתייצבות של הכנימה בנו החוקרים מודל ממוחשב של גוף הכנימה והאווירודינמיקה שלה. המודל הראה כי הכנימה נעזרת בהתנגדות האוויר כדי להתייצב, ושהאיבר האחראי להתייצבות הוא קצות הכנפיים.

"גילינו שכשהכנפיים מקופלות לצדי הגוף, מחצית משטחן בולט מעבר לאורכו של הגוף, וששטח הכנף הבולט מייצר התנגדות אוויר שעוצרת את תנועת הגלגול", אומר ד"ר ריבק. "למעשה, מנגנון הייצוב הוא אוטומטי: הכנימה אינה צריכה לעשות דבר כדי להפעילו, שכן הוא מובנה מלכתחילה לתוך כנפיה".

כדי לאשש את ממצאי המודל, בחנו החוקרים כנימות במעבדה, ומצאו כי אכן, כנימות שקצות כנפיהן קוצצו אינן מצליחות להתייצב באוויר, וממשיכות להתגלגל.

צילום: גטי אימג'ס
לממצאים שלנו עשויה להיות משמעות רבה עבור מהנדסי התעופה''. רחפן צילום: גטי אימג'ס

"לממצאים שלנו עשויה להיות משמעות רבה עבור מהנדסי התעופה, השואפים לפתח מעופפים מלאכותיים זעירים למטרות שנות", מסכם ד"ר ריבק. "אנו סבורים שעל ידי חיקוי כנימת עש הטבק נוכל לתכנן מנגנוני המראה וייצוב יעילים הרבה יותר מאלה הקיימים היום".

המחקר, שהתפרסם בכתב העת Journal of Experimental Biology, הוצג בכנס מיוחד שנערך בתחילת השבוע בכפר בלום ושעסק בחיבור בין מכניקה לפיזיולוגיה בבעלי חיים מעופפים. הכנס אורגן ביוזמתו של ד"ר ריבק בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת חיפה ומאוניברסיטת בן-גוריון.

12 ביולוגים ושישה פיסיקאים ומהנדסי אווירונאוטיקה לקחו חלק בכנס, ביניהם ארבעה מדענים מאוניברסיטת תל אביב, ושבעה מאוניברסיטאות מובילות בארה"ב, גרמניה, קנדה והודו.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים